Agpo Ferolli werkt prima zonder afdekkap, met echter...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zonder afdekkap werkt mijn Agpo Domina F24E prima. Met de afdekkap erop geplaatst echter, valt ie na enkele minuten heel geregeld uit om dan binnen de seconde weer op te starten.

De ionisatiepen en de ntc's zijn vervangen.

Hij doet het trouwens ook prima als de afdekkap (beneden) zelfs maar een kiertje openstaat. Met de afdekkap bedoel ik de metaalkleurige, niet de witte mantel.

Iets met het de luchtdrukschakelaar of de ventilator misschien?
Morgen ga ik de afvoerpijp alvast ook eens nazien.

Iemand enig idee?
 
Je hebt de wisselaar lek.
Hierdoor gaat je toestel rookgassen recirculeren.
Gaskraan uit.
Nieuwe ketel kopen.
Door het verwijderen van de kap veroorzaak je nu een
Levensgevaarlijke situatie.
 
Bedoel je de warmtewisselaars? Die hebben inderdaad groene aanslag en dus lekkages.

Dat verwijderen van de kap was maar om te kunnen testen, hé, Daardoor gemerkt dat ie het dan wel bleef goed doen, of toch in ieder geval veel langer.

Bedankt voor de snelle reactie alweer.
 
Dit duid inderdaad op een lucht toevoer, rookgas afvoer probleem.
hier niet zelf aan sleutelen, maar een vakman laten komen.
zonder het goede gereedschap kan je hier niks mee.
 
Duiveltje schreef:
Bedoel je de warmtewisselaars? Die hebben inderdaad groene aanslag en dus lekkages.

Dat verwijderen van de kap was maar om te kunnen testen, hé, Daardoor gemerkt dat ie het dan wel bleef goed doen, of toch in ieder geval veel langer.

Bedankt voor de snelle reactie alweer.

Ik ben wel even in de war met die wisselaar van je? Of gebruiken jullie wisselaar voor andere delen dan de warmtewisselaars.

Ik zat zelf namelijk meer aan de rookgas/toevoer ventilator te denken.

Ik ben zelf vliegtuigtechnieker en sowieso heel Geïnteresseerd in techniek en ik wil ook graag een inschatting kunnen maken van eventuele herstelkosten zodat ik weet of ik niet beter een nieuwe koop zoals jij al aangeeft. Helaas moet ik momenteel nogal op de kleintjes letten.
 
Helaas heb je dan een probleem.
Niet de groene aanslag in de wisselaar maar er buiten duiden op dit grote probleem.

De storing en zeker de oplossing die je aandraagt duiden op en rookgaszijdige lekkage van je warmtewisselaar. .
Door de kap te verwijderen krijgt het toestel voldoende O2 .
Achter de kap komen rookgassen in de verbrandings lucht terecht, hierdoor krijg je en verkeerde verbranding omdat het toestel geen 21% O2 mee krijgt om zijn gaslucht menging te maken.
Gevolg onvolledige verbranding.

Gevaarlijk dus.

Repareren??.?????
GEEN denken aan.

Gezien de leeftijd en de kosten die er aan zitten moet je dat zeker NIET doen.
 
Dit is geen condensatietoestel, hé. Volgens mij lopen er geen rookgassen door mijn warmtewisselaars dan toch... ?

Daarom net dat ik eerder aan ventilator denk of luchtdrukschakelaar.
Ventilator ratelt in ieder geval heel even bij het opstarten.

Of nog het afvoer/toevoerkanaal. Morgen wil de de kap eraf halen en eens goed bekijken. hoewel ik me niet kan voorstellen dat daar iets in kan.
 
De verbranding vindt plaats in de wisselaar.
Door jou wisselaar lopen de cv buizen, die opgewarmd worden door de vlammen die boven in uit jou branderstenen komen.

Dus wel rookgassen in je wisselaar.
 
Als je bedoelt dat de warmte plus rookgassen door de lammellen van de warmtewisselaar gaan ok. Maar toch echt niet inwendig, daarvoor zijn er gewoon geen aansluitingen. Daardoor zie ik dan ook niet in hoe rookgassen in mijn systeem gerecycleerd kunnen worden.

Dus wat denken jullie. Is er gerede kans dat het gasblok(regeling) is of de afvoer/invoer ventilator is, dan denk ik alsnog aan een monteur te laten komen.

Anders moet het toch maar nieuw worden dan.

Ik vind trouwens ook dat deksel van verbrandingskamer niet helemaal goed sluit... maar wel minimaal kiertje maar.
 
1 dat deksel sluit volledig af, anders zou het nooit een gesloten toestel onder die norm hebben kunnen worden.
2 de wisselaar daar loopt jou cv water doorheen, van boven af wordt dat opgewarmd en het water, cv zijdig wordtbdan opgewarmd.
3 jou ventilator zorgt er voor dat de lucht en het gas in de verbrandings kamer terecht komen.

Dus wat wij denken zal wel correct zijn.

4 als de wisselaar lekt dan duwt hij weer rookgassen terug in dat ( normaliter) gesloten gedeelte waar je nu de deksel van af hebt gehaald.
Met lekken bedoel ik een klein gaatje of scheurtje in de wisselaar, soms ook is de pakking defect van de brander.

Hierdoor komen dan rookgassen terecht in de ruimte.
Je hoeveelheid lucht ( normaal 21 %) wordt hierdoor steeds kleiner waardoor de vlammen stikken.
Toestel gaat ventileren.
Er komen geen rookgassen meer vrij, want hij brand niet meer, en krijgt weer ontsteking.
Werkt weer, rookgassen komen wederom in de afgesloten ruimte en het spelletje begint weer opnieuw.

Door de afgesloten ruimte nu te openen krijgt hij de kans om de rookgassen een grote ruimte in te laten stromen, ( LEVENSGEVAARLIJK) dus, misschien slaapt er ook nog iemand in die ruimte, met het risico dat hij nooit meer wakker wordt.
Hierdoor heb je wel een veel grotere toevoer van 02 gerealiseerd.
Daardoor blijft het toestel dan ook langer branden.

Maar goed als je denkt dat het een gasblok of ventilator is probeer het maar.
In mijn ogen ( en ik denk in veel van mijn collega's ogen ) weggegooid geld voor sit toestel ( helaas).

Maar maak eens een paar foto's van de verbrandingskamer aan de buiten zijde.
Links - rechts- en voorzijde.
 
Dan zit er ook een rookgas ventilator in.
Mmmmbbblllll.
Verwisseld met de 127c versie.

Maar de rest blijft hetzelfde.
Gesloten verbrandings kamer, van de wisselaar en die lekt.

Maar goed ook ik ben maar een mens.
En kan het met mijn verhaal helemaal mis hebben.
Beoordelen op afstand is dan ook moeilijk.

Laat een monteur het toestel beoordelen en neem dan een beslissing.
 
Dank jullie wel voor jullie geduld met me en de omstandige uitleg.

Ik ga de dichting van het deksel van de verbrandingskamer nog eens proberen. Die lekt wel degelijk. Is erg broos geworden en naar beneden over de klemmetjes gezakt waardoor de bovenkant eigenlijk niet meer afgedicht wordt.

Baat het niet, dan schaadt het niet, kost maar een 16 € als ik het goed heb en dan heb ik wat meer tijd om me te voorzien op een nieuw toestel.

Uiteraard is de wens de vader van de gedachte en ik wil ook geen afbraak doen aan jullie deskundigheid, integendeel en ik ben jullie ook enorm dankbaar.

Door mijn ervaring als vliegtechnicus ga ik er echter ook vanuit dat wanneer er een defect ontstaat vlak na werkzaamheden, vaak die werkzaamheden de oorzaak zijn. Hoeft niet persé zo te zijn, is wel vaak zo. Zoals in dit geval dat ik de verbrandingskamer niet goed heb afgesloten. Ok, ervoor viel mijn toestel ook op deze manier uit, maar met een enorme regelmaat van 7 seconden aan, 1 uit, 7 seconden aan ... Dus dat zal naar mijn mening de ionisatiesonde geweest zijn.

Nu is dat veel onregelmatiger en ik hoop dus wat op dat lekken van het deksel van de verbrandingskamer...

Foto's bijvoegen helaas niet gelukt.
 
Ik heb de oude dichting zo goed als mogelijk op zijn plaats proberen te houden zonder hem nog meer te beschadigen. Ding valt echt haast uit mekaar wanneer ik eraan kom.

Cv heeft nu zonder uitvallen woonkamer kunnen opwarmen van 17,5 naar 20,5 graden en tussendoor nog afwaswater genomen.

Hopelijk is de dichting van het verbrandingskamerdeksel op voorraad zodat ik dat morgen kan vervangen.

In ieder geval zal ik hier nog een vervolgberichtje plaatsen een aantal dagen nadat de dichting daadwerkelijk vervangen is om te laten weten of mijn cv dan echt goed is blijven functioneren of niet.
 
Als u de afdichting bedoeld tussen het deksel en de ketel. Kan ik u nu al vertellen dat dit niet de kwaal is.
Die afdichting zorgt er alleen voor dat er geen buitenlucht uit de ruimte gehaald kan worden om zodoende te voldoen aan de eis dat het een gesloten toestel betreft.

Uw probleem ligt ergens Anders dan.

Ik zou toch eens vakkundige hulp er bij halen.
 
Neen, ik bedoel de thermische isolatie aan de binnenkant van het deksel van de verbrandingskamer, die doet toch ook echt wel dienst als dichting van dat deksel volgens mij.

Het bovenste schroefgat is sleufvormig bvb en niet meer volledig afgedicht nu. De zijwandjes van de rookgaskast staan ook beetje naar buiten zonder deksel erop en worden normaal tijdens bevestiging van het deksel door die "dichting" op hun plaats gehouden. Door de afgenomen dikte van die dichting gebeurt dat nu onvoldoende.

(Het deksel zelf is raar maar waar iets te breed om die dingen op hun plaats te houden. Rare constructie van Agpo...)
 
Obelix2 schreef:
Ik zou toch eens vakkundige hulp er bij halen.

Ik ga zelf nog die isolatie/dichting vervangen. Normaal moet ik mijn toestel pas in september weer laten keuren en onderhouden door een erkend vakman. Ik zal dat echter al zeer spoedig laten doen na vervanging van die isolatie. Lijkt mij ook een goed plan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan