Aggregaat en compressor

MikeSharon

  • #1
Beste Forumleden,

Voor mijn bus ga ik een compressor kopen, zodat ik overal kan gaan klussen. Echter weet ik niet welke aggregaat ik moet gaan kopen.
De specs van de compressor is
240 ltr./min
2 cilinders
980 toeren p/m
1.5 kW motorvermogen
230V
2 PK
200 ltr tank

Ik weet dat de piekvermogen erg belangrijk is. Deze heb ik opgevraagd en ze zeiden 11 ampere.
11 ampere is volgens mij rond de 2.3kW. Als ik een aggregaat ga kiezen, is het verstandig eentje te kiezen die 2.3kW continu vermogen geeft. Men zegt dat dit nodig is omdat de compressor aan en uit gaat.

Ben ik goed geinformeerd? OF denken jullie daar iets anders over?

Gr Mike
 

STF

  • #2
Kan een compressor uberhaubt wel op een aggregaat draaien? Onze compressor blijft gewoon stilstaan als je hem op de aggregaat aansluit, terwijl veel zwaardere apparatuur het er rustig op doet.
 

MikeSharon

  • #3
Welke zwaardere apparatuur praten we hierover?
 

Xr8

  • #4
Ik zou er liever een nemen met nog wat meer over capaciteit. Zo kun je naast je compressor nog meer aansluiten.

Indien je het veel gaat gebruiken zou ik om een diesel agregaat gaan zoeken. Deze zijn aanmerkelijk zuiniger dan een op benzine en je kunt er gasolie in gooien.

Succes.
 

MikeSharon

  • #5
Idd een iets zwaardere nemen, zodat hij niet altijd op max draait.
 

STF

  • #6
MikeSharon schreef:
Welke zwaardere apparatuur praten we hierover?
Onze compressor trekt rond de 4A en de inschakelpiek ligt rond 6A, wannneer ik als test een koffiezetapparaat van 6A, een stofzuiger van 8A, of een friteuse van 15A aansluit geen enkel probleem maar die compressor blijft mooi stilstaan. Daarom dat ik me afvraag of zulk soort apparaten eigenlijk wel op een aggregaat kunnen draaien.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Ja zo'n apparaat kan prima op een voldoende zware aggregaat, met een voldoende snelle regeling.

Een koffiezetter stofzuiger, of friteuse maakt het geen donder uit of de spanning wegzakt door een trage regeling.
Mogelijk dat je compressor echter de dip niet kan hebben en direct weer uitvalt.
 

MikeSharon

  • #8
Daarom denk ik de piekstroom van de compressor als nominaal te nemen, dan zal ik altijd goed zitten. :?: Ja toch
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Nee.
Als de aggregaat onbelast draait en je slingert er opeens een nominale last op dan zal de aggregaat meer vermogen moeten opwekken.
Als de regeling snel genoeg is zakt het toerental iets en stabiliseerd dan weer, is de regeling te traag dan zakt het toerental verder en valt de uitgang stil.

Wij hadden een klusaggregaat om op lokatie af en toe te slijpen.
Nu moesten we een keer een leiding ontdooien en dachten dat doen we even met de oude lastrafo, die kwa vermogen makkelijk op het aggregaat moest kunnen.
Niet dus elke keer als we de lasser aanzetten daalde het toerental totdat de regeling ingreep wegens te laag toerental.
Oplossing was, de regeling met de hand naar vol gas te drukken en dan de lasser aanslingeren, dan bleef hij wel aan, de regeling van dat ding is gewoon te traag om wisselende belastingen op te vangen.

Hoe groter de aggregaat hoe makkelijker hij het toerental constant kan houden, hoe minder de regeling hoeft bij te sturen.
 

MikeSharon

  • #10
Staat dit met een bepaalde symbool/waarde aangegeven op de specificatie?

Welk merk is goed? Honda Yamaha, Kipor??
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Geen idee, als ik een aggregaat nodig heb bel ik een specialist en deze leveren mij dan een aggregaat(3x35A/3x630A) Ik sluit het boeltje aan laat ze proefdraaien en draag ze over aan mijn klant.
 

MikeSharon

  • #12
Voldoet deze het?
Honda EX4000

Max. vermogen (230 V) 4,0 kVA
Continu vermogen (230 V) 3,5 kVA
Spanningsregeling AVR
Stroomsterkte (maximaal) 17,4 A
Bescherming IP 23
Gelijkstroomuitgang 12 V / 8,3 A laadstroom
Contactdoos 230 V 2x veiligheidscontactdoos
Contactdoos 3-fase -
Bijzonderheden Spanningsfijnafstemming, Voltmeter
Type 4-takt motor OHV GX 340
Max. motorvermogen 8,2 kW / 11,0 PK
Tankinhoud 19 l (met brandstofmeter)
Bedrijfsduur per tankvulling 8,6 uur bij vollast
Geluidsverm. niveau LWA 88 dB (A)
Geluidsverm. niveau op 7 m 59 dB (A)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Deze is volgens mij net te traag, honda maakt een serie die speciaal voor compressoren geschikt is.
 

Xr8

  • #14
Het is bij de compresoren ook nog wel eens van invloed of de zuiger tegen de compressie aanstaat of niet. Heb er zelf een van 230V die staat wel eens stil, zeker als het kouder is. Wij laten dan altijd de druk in de ketel wat zakken. De compressor start dan vanzelf weer op.

Denk dat je met een dieseltje zeker weg zult komen omdat deze motoren in de regel al meer koppel leveren dan een benzine. Deze kan mogelijk beter met de inschakelpiek overweg.

Anders zoals Headhunter, eerst proberen en dan aanschaffen. Lijkt mij dat dat altijd moet kunnen.

Succes.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Dan kan je misschien beter een onlastklep plaatsen zodat de compressor drukloos start en zodra deze soepel loopt de klep dichtzetten.
 

Xr8

  • #16
Het is een compressor van € 59,- bij de Aldi. Zet hier een grotere buffer bij aan met een slang. Zo kan ik met een lichte compressor toch de luchtsleutel ed gebruiken. Werkt prima. Je hebt wel gelijk met de ontlastklep maar dan wordt het weer een stuk ingewikkelder.

Succes.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Het is bij de compresoren ook nog wel eens van invloed of de zuiger tegen de compressie aanstaat of niet.
Bij een normale compressor zit er een ontlastklep ingebouwd in het kastje met de aan/uit schakelaar, als de machine op druk is wordt de stroomtoevoer onderbroken en de ontlastklep wordt geopend door de afvallende schakelaar.
Als er een dun buisje vanaf de terugslagklep naar het schakelkastje loopt is de compressor voorzien van een automatische ontlastklep.

Als er druk op de zuiger komt te staan zit er een lek tussen de cilinder en de tank, meestal moet dan het rubber bij de terugslagklep bij de aansluiting op de tank vervangen worden.


@ MikeSharon:
u kunt m.i beter een compressor kopen met meer opbrengst dan 1 met een 200 liter tank, als die tank leeg is duurt het heel lang voordat hij weer op druk is.
Het aantal liters per minuut is het aanzuig volume, de werkelijke capaciteit is ongeveer 60% van het aanzuigvolume, dat is voor veel apparaten te weinig.
Laat u goed voorlichten bij de prof, die kan aan de hand van de apparatuur die u gebruikt een goed advies geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu