Afgebroken smeernippel verwijderen uit stuurhuis

Johnny222

  • #1
Beste,

ik ben een nieuwe gebruiker van jullie site en heb een
oldtimer motor waarvan de smeernippels dringend aan vervanging toe waren,
deze heb ik verwijderd maar bij het vernieuwen zijn er twee afgebroken, tot aan de rand. hoe verwijder ik deze het best ? :?

grts johnny
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Met een linkse tap, koop een goede kwaliteit anders gaat de draad van de tap kapot.
 

Johnny222

  • #3
Beste Jan,

heb hier een goede kwaliteit linkse tap, maar hoe ga ik er mee om ? draai ik die tap erin er draai verder tot de smeernippel er vanzelf uitkomt ? of hoe doe je't ,

grts jo
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ja, het is een kwestie van indraaien en dan verder draaien in de hoop dat hij los komt, die dingen kunnen erg vast zitten.
Indien mogelijk maak ik de plek waar de nippels zitten eerst goed warm/heet en probeer dan de nippels eruit te krijgen.
Vertrouwd u zich er niet mee dan zou ik een motorzaak vragen dit te doen.
 

Johnny222

  • #5
Beste Jan,

bij het indraaien van de kleinste maat (2 cv) draai ik de tap er gewoon los in en op 't einde trek ik de aluminium smeernippel gewoon wat wijder dan de originele opening in de smeernippel.
misschien komt ie d'er zo wel uit ?
heb jij nog een andere mogelijkheid ?
bedankt voor de informatie tot nu toe...

grts jo :idea:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Aha, het is dus aluminium, met een linkse tap zal het dan waarschijnlijk niet lukken.
Uitboren is een mogelijkheid, als het b.v. M8 schroefdraad is dan uitboren met een scherpe boor van 7 mm en met een tap de draad opnieuw tappen, gebruik een smeermiddel bij het tappen, na het tappen de boel heel goed schoonmaken.
 

Johnny222

  • #7
Bedankt Jan,
dat zien we morgen dan wel
nu al wat laat en heb een andere motor klaar te zetten voor een rit met onze Club richting Nederland....

grts jo
 

Poster

  • #8
Uitboren met 6,75 mm, als je die niet hebt dan met 6,5 mm. Als je de gaten uitgeboord hebt, kan je met een 8 mm tap weer gaan tappen, het aluminium restdraadje zal je makkelijk weg kunnen tappen.
Gebruik van een machine tap heeft de voorkeur.

7mm uitboren is te groot, een deel van de bestaande draad wordt weg geboord, en er kan dan geen volledige draad meer getapt worden.
Bij dun materiaal zeer belangrijk.

Suc6
 

Tiho

  • #9
6,8 mm is de boormaat om m8 te tappen, maar voor een vetnippeltje voldoet 7 mm prima.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Hoezo dun materiaal ?
Wat is de dikte van de houder van de nippel dan ?
 

Poster

  • #11
@ Tiho
M8x125 = 6,7 boren om precies te zijn.

@Jan
Stuurhuizen van motoren zijn nooit zo erg dik, de aangelaste constructie maakt meestal de stevigheid, daarom mijn opmerking "bij dun materiaal"
 

Tiho

  • #12
In 20 jaar heb ik nog nooit een boor 6,7 gezien persoonlijk. Het gaat hier ook niet om iets constructiefs.
 

Poster

  • #13
Standaard maat, gewoon te koop.
Maar dit heeft niets meer de vraag te maken, dacht ik.
 

Johnny222

  • #14
:) hallo allen,

wordt er hier bedoeld dat ik met een grotere diameter van smeernippel zal moeten werken ?
mvg jo :o
ps De diameter van de draad (nieuwe smeernippel) is
6 mm.
 

Poster

  • #15
Hallo
diameter was niet bekend, maar als het 6mm is, kan u met een boortje 5 mm de nippel uitboren, en met een M6 tap de draad weer hersnijden/opknappen.
 

Johnny222

  • #16
Bedankt hoor poster,
ik laat je van zodra't mogelijk is het resultaat kennen....

grts jo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu