Bij mijn scooter motorblok zijn 2 uitlaat bouten in het carter afgebroken. De bouten zijn om de uitlaat aan het blok te monteren..
Voor de beeldvorming gaat het om een piaggio 4t 2v blok.
Wat de oorzaak is waarom deze bouten muur vast zaten is mij onbekend.. De scooter is toen wel langs een dealer geweest en waarschijnlijk hebben ze daar wat lopen rommelen en dus zo erg dat de 2 uitlaat bouten misschien bij het indraaien zijn vast gelopen of gewoon geforceerd erin gedraait.. Ik kwam achter het probleem toen ik zag dat de uitlaat los hing en beweging in zat..
Heb uiteraard WD40 en wat andere vloeistof gebruikt om de toen hele bouten nog eruit te draaien zodat ik de schade kon bekijken.. Helaas waren ze bij het los draaien toch afgebroken aangezien de bouten muur vast zaten en niet los te krijgen waren.
De bouten kunnen ook door ijzer vreten vast komen te zitten..
Nou vraag ik mij af, is er een redding van het draad van de gaten mogelijk door er een klein gatje in de afgebroken bout te boren en een links tap te gebruiken in de hoop dat ik deze nog verwijderd krijgt..
Of is er in zo`n situatie als dit het niet meer mogelijk om die vast gelopen bouten die afgebroken zijn om die nog met een links tap eruit te krijgen, en is dus uitboren het enigste wat dan nog mogelijk is?
Voor de beeldvorming gaat het om een piaggio 4t 2v blok.
Wat de oorzaak is waarom deze bouten muur vast zaten is mij onbekend.. De scooter is toen wel langs een dealer geweest en waarschijnlijk hebben ze daar wat lopen rommelen en dus zo erg dat de 2 uitlaat bouten misschien bij het indraaien zijn vast gelopen of gewoon geforceerd erin gedraait.. Ik kwam achter het probleem toen ik zag dat de uitlaat los hing en beweging in zat..
Heb uiteraard WD40 en wat andere vloeistof gebruikt om de toen hele bouten nog eruit te draaien zodat ik de schade kon bekijken.. Helaas waren ze bij het los draaien toch afgebroken aangezien de bouten muur vast zaten en niet los te krijgen waren.
De bouten kunnen ook door ijzer vreten vast komen te zitten..
Nou vraag ik mij af, is er een redding van het draad van de gaten mogelijk door er een klein gatje in de afgebroken bout te boren en een links tap te gebruiken in de hoop dat ik deze nog verwijderd krijgt..
Of is er in zo`n situatie als dit het niet meer mogelijk om die vast gelopen bouten die afgebroken zijn om die nog met een links tap eruit te krijgen, en is dus uitboren het enigste wat dan nog mogelijk is?