Ik ga proberen de situatie en vraag zo duidelijk mogenlijk te omschrijven.
In ons huis komen 3 fasen met een nul binnen, die ga ik aftakken naar een andere woning, dat gebeurd met 4x10mm2 kabel (aarde gaat via eigen kabel en met aardpen)
In het 2e woonhuis/gastenverblijf komen dus ook 3 fasen met nul binnen. Daar wil ik dus een 40A 4 polige hoofdschakelaar plaatsen als 1e in de groepenkast.
Er komen géén 3-fasen aparatuur in dit verblijf, maar ik wil de fasen verdelen over licht, wcd, airco, boiler, oven en inductieplaat allen op eigen groepen.
Ik zit echter ff met de inductieplaat hoe ik deze moet afzekeren en welke aardlek ik hier voor moet gebruiken(p..s. mijn elektraopleiding was 35 jaar geleden en ik heb er eigenlijk ook nooit echt wat mee gedaan, dus het is nogal roestig)
Ik zie 3 verschillende manieren van aansluiten, maar geen een oplossing is met 3 fasen....
De vraag voor nu: Welke oplossing is het "beste" en hoe moet ik dit afzekeren en welke aardlek gebruik ik hiervoor?
Moet ik hier gewoon 2 groepen voor pakken, achter de aardlek die ik ook voor andere groepen ga gebruiken (ik denk per fase een eigen aardlek toch?) Dus eigenlijk behandelen als normale groepen van 16 of 20A?
Ik weet dat er iets is als een kookgroep, maar dat zijn toch gewoon 2 gekoppelde zekeringen, want hier in spanje kan ik niet zoiets vinden als 2p+2n
In ons huis komen 3 fasen met een nul binnen, die ga ik aftakken naar een andere woning, dat gebeurd met 4x10mm2 kabel (aarde gaat via eigen kabel en met aardpen)
In het 2e woonhuis/gastenverblijf komen dus ook 3 fasen met nul binnen. Daar wil ik dus een 40A 4 polige hoofdschakelaar plaatsen als 1e in de groepenkast.
Er komen géén 3-fasen aparatuur in dit verblijf, maar ik wil de fasen verdelen over licht, wcd, airco, boiler, oven en inductieplaat allen op eigen groepen.
Ik zit echter ff met de inductieplaat hoe ik deze moet afzekeren en welke aardlek ik hier voor moet gebruiken(p..s. mijn elektraopleiding was 35 jaar geleden en ik heb er eigenlijk ook nooit echt wat mee gedaan, dus het is nogal roestig)
Ik zie 3 verschillende manieren van aansluiten, maar geen een oplossing is met 3 fasen....
De vraag voor nu: Welke oplossing is het "beste" en hoe moet ik dit afzekeren en welke aardlek gebruik ik hiervoor?
Moet ik hier gewoon 2 groepen voor pakken, achter de aardlek die ik ook voor andere groepen ga gebruiken (ik denk per fase een eigen aardlek toch?) Dus eigenlijk behandelen als normale groepen van 16 of 20A?
Ik weet dat er iets is als een kookgroep, maar dat zijn toch gewoon 2 gekoppelde zekeringen, want hier in spanje kan ik niet zoiets vinden als 2p+2n
Laatst bewerkt: