Advies hoe beste douchegoot vastzetten

Hoi,

De loodgieter heeft de douchegoot voor mij aangesloten maar deze niet afgesteld op juiste hoogte en plaats. Dit heb ik nu zelf gedaan, vast niet volgens de normale werkwijze maar er zijn meer wegen naar Rome, toch? 😉

Nu ik naar mijn idee de goot waterpas en op gelijke afstand van muren heb. De hoogte ben ik niet zeker omdat mijn meet methode hiervoor ook niet waterdicht is geloof ik. Kun je hiermee eigenlijk beter te laag of te hoog mee zitten, met oog op eventuele correctiemogelijkheden tijdens het betegelen?😅

Afijn nu ben ik zoekende hoe ik de drain best kan vastzetten. Ik heb wat zakjes zandcement mortel en basis zandcement 729 staan en denk erover om een mortel aan te maken en daar het gat mee op te vullen dat de voetjes net onder staan...

Hoe zouden jullie dit aanpakken en onder welke discipline valt dit normaliter? De loodgieter, tegelzetter of een geheel andere?



Scherm­afbeelding 2024-10-20 om 16.00.03.png

Scherm­afbeelding 2024-10-20 om 16.01.11.png

Scherm­afbeelding 2024-10-20 om 16.02.20.png
 
Die drain heeft geen flens wat hij wel zou moeten hebben.

Ook is de drain te kort als ik de afstand tussen kopse kant en muur zie.

Ook is de plaatsing raar zo midden in de vloer... De drain zit normaal dicht bij de wand. Wat is hier de bedoeling van?

Normaal behandel je een drain met primer zodat deze hecht aan het zandcement, daar is het nu een beetje laat voor aangezien de drain al vastzit...

Het is eigenlijk de taak van de loodgieter maar als ik tegelzetter moet ik dat ook regelmatig zelf doen omdat de loodgieter er te lui of beroerd voor is.

Ook moet je die drain aarden en ik zie nergens draad.

Die loodgieter had deze drain nooit mogen inbouwen maar goed.

Ik zou hem vervangen voor een drain met flens. Dan zou ik de juiste maat nemen voor de breedte van je douche want deze is te kort en dan krijg je je afschot minder netjes.

En dan zou ik hem met primer behandelen voordat ik hem installeer want dan kan ik er niet goed bij en onder.

Ook die schroefjes/ boutjes van de stelpootjes zitten zo hoog dat ze haast in de toekomstige tegel zitten.
 
Laatst bewerkt:
De drain heeft een scheur??

Het betreft hier een renovatieproject vanuit de woningbouw maar wegens een hele hoop gesteggel met de hoofdaannemer een al 6 weken stil liggend project, pak ik zo nu en dan dingen zelf op... Ik zal jullie verder details besparen. 😉

Een drain over de hele lengte (muur tot muur) werd mij afgeraden wel ben ik zo eigenwijs geweest om een andere wel van hetzelfde merk en afmetingen maar met meer afvoercapaciteit te kiezen...
Dicht bij de wand zou te diep (en teveel werk zijn?) acheraf wellicht ook beter aangezien het afzuigkanaal voor de mechanische ventilatie daar hoogstwaarschijnlijk ook ligt.

En de drain zit nog niet echt vast.. Want dat ben ik nog aan het uitzoeken hoe ik dat beste kan doen want tegelzetter had mij verteld dat vast moest zitten voor hij komt... Maar de loodgieter zei dat de tegelzetter gaat doen...
 
Ik als leek weet niet of dat normaal is maar gezien dit hele project en mijn daarbij komende geluk ben ik meteen naar boven gelopen om te checken en van de binnenkant ziet het er zo uit. en als ik de drain tot de nok toe vul met water zie ik geen lekkage...



Scherm­afbeelding 2024-10-20 om 16.35.37.png
 
Dat de drain te diep zit is juist de ideale situatie want dan kun je je smeervloer laag houden en heb je dus ook een lage instap bij je deur.

De loodgieter zegt dat de tegelzetter het moet doen omdat hij geen tijd/ zin heeft zoals ik al eerder aangaf.

Als de tegelzetter komt (ik dus) dan wil deze tegelen. De tegelzetter heeft niks met afvoeren van doen. De tegelzetter zet een drain vast in geval van nood maar het is niet zijn expertise.

Ook is het makkelijker de drain te aarden en in de primer zetten voor de installatie.

De drain moet vastgelijmd zijn en er moet water doorheen gegooid zijn. Als de tegelzetter de pijpen moet verlijmen en moet testen of het waterdicht is dan zijn we achter de feiten aan het aanlopen.

Die drain tegen de achterste wand aan was het beste geweest met een stuk tegel van 5-6 centimeter erachter en 2 stukjes tegel van 5-6 centimeter bij de kopse kanten van de drain.

Die drain heeft geen flens, is niet de goede maat en er zit zoals Sander aangeeft een scheur bij de hoek. Ook ik zie de scheur en dan denk ik automatisch dat dat geen goede kwaliteit is want een drain hoort geen scheur te hebben.

Een drain hoort waterdicht te zijn en als deze dat niet is dan heeft het 0 functie.

Dat het woningbouw is verklaart een hoop want dit kan ik zo allemaal niet verkopen aan een particuliere klant die een hoop spaargeld investeert in de verbouwing...

In elk geval een hoop sterkte.
 
Ik zou hem ook niet op die plek willen hebben. Zou ik nog eerder kiezen voor een gewone ronde put in het midden, vind ik esthetisch mooier.

Maak eens een foto van die vermeende scheur maar dan van de binnenkant, kan gewoon aan de buitenkant slecht afgewerkt zijn.

En als je toch hier voor gaat, zou ik de vloer nog wat verder uitbikken, den heb je maar één 45gr bocht nodig (ipv 3).
 
  • Like
Waarderingen: Rogeeke1
Ik denk dat je gelijk hebt betreft de loodgieter geen tijd/zin.. Daarom doe ik mijn best hetzelf op te pakken om zo de tegelzetter te ontzien van meerwerk wat ook niet bij hem hoort te liggen.

Ik begrijp nu dat het aarden ook eerst nog moet gebeuren voor de tegelzetter komt. Maar wie vult en hoogt de vloer normaliter dan op? Want dat moet ook allemaal nog gebeuren. Het aarden moet inderdaad ook nog.

Vanuit de aannemer was de Easydrain Multi EDMI800 gepland en ik heb (eigenwijs) de compact clean met dryphon aangeschaft.
 
De plek kan ik niet veranderen, achterin tegen de muur zit het afzuigkanaal vanuit de keuken.
De drain komt wel op afschot van beide kanten dus in een v zeg maar. Foto binnenkant had ik al geplaatst en bij alle tests zie ik nergens lekkage...


Maar mijn vraag is hoe kan ik deze nu het beste vastzetten. Aangezien ie nu een soort van in de lucht zweeft (op mijn creatie latjes en wiggen) en ik de tegelzetter geen extra werk wil bezorgen.
 
Dan zou ik die ook weer terug sturen, en ik zou me niet met de aannemer bemoeien als je geen partij bent en geen kennis hebt.
Ik denk dat ze je in de wachtkamer geplaatst hebben
 
Easydrain is een prima merk en ook zij hebben drains met een flens en de juiste maat.

Het is niet meer dan een kwestie van drain omruilen en voor de prijs hoef je het niet laten.

Ik heb op een Chinese website een drain gekocht van 80 euro die op de modellen van easydrain lijkt. Wel met een flens en de juiste maat.

Mijn punt is dat het niet gaat om merk maar om het juiste materiaal te gebruiken voor de klus. Zo hoef je bijvoorbeeld ook niet de duurste tegels te kopen voor een mooi resultaat.

En dat afzuigkanaal van de keuken heb je toch geen last van want de afvoer van de drain loopt toch juist weg van de wand?

En als de drain vastzit en getest is met water op waterdichtheid dan komt de tegelzetter en die vult alles op met zandcement. Hij smeer afschot van het waterpas gedeelte naar de dieper liggende drain.

Idealiter is ook de aarding geregeld en als de aannemer echt verstand van zaken heeft dan is de drain afgeplakt aan de bovenkant om krassen te voorkomen.

Als tegelzetter vind ik een drain aftapen niet erg. Maar aftapen, verlijmen, waterpas zetten en in de primer zetten dan ben ik 2-3 uur verder voordat ik een tegel kan plakken en dat komt mijn humeur zeker niet ten goede.

Ook wil ik al die aansprakelijkheid over drains en afvoeren niet.
 
"Dan zou ik die ook weer terug sturen, en ik zou me niet met de aannemer bemoeien als je geen partij bent en geen kennis hebt.
Ik denk dat ze je in de wachtkamer geplaatst hebben"

Dit begrijp ik even niet.. omdat ik geen vakvrouw ben weet ik niets?
 
Water loopt niet omhoog.. afvoer vast gegeven richting de muur zou heel veel dieper moeten wegens afschot richting muur omlaag...
Nu de drain aan ingang ligt is het het afschot ook richting badkamer. dus niet dieper te kappen in beton en ook niet andere obstakels tegenkomen.
 
Ik begrijp wat u zegt maar ik zeg u dat ik 15 jaar ervaring heb en ik zie in 1 oogopslag wat de situatie is.

En als ik dan zie hoeveel ruimte er onder de drain beschikbaar is dan durf ik mijn hand in het vuur te steken dat ik die drain op de achterwand had kunnen zetten ZONDER hak en breekwerk of als dat wel het geval zou zijn dat MINIMAAL zijn.

Misschien had ik enkele centimeters voor het sifon moeten uithakken maar als ik het zo zie niet eens.

Verder had ik een drain met minimale inbouwdiepte genomen en de stelpoten eraf gezaagd want die zitten alleen maar in de weg.

Ik zet de drain verder ook volledig in de zandcement, waterpas en haaks op de achterwand. Ik kan niet aannemen dat de loodgieter even perfectionistisch is als ik.

Omdat ik de drain in de primer heb gezet zal de specie volledig hechten aan de gehele drain. Ik druk de specie goed onder de drain en tegen het sifon aan.

Zoals ik al zei zitten die moeren of bouten van de stelpootjes nu al zo hoog dat ze potentieel in de onderkant van je tegel zitten. Als je dus op die tegel gaat staan dan kan het zo zijn dat het contact gaat maken met verdere consequenties.

Neem alsjeblieft de juiste drain en zet die gewoon op de achterwand zoals het hoort.

Die drain hoort niet in het midden van je vloer en daar zou ik niet 10-20 jaar mee kunnen leven. Zeker niet met de wetenschap dat ik het zeer eenvoudig 10 keer beter had kunnen maken.

Laten we het alsjeblieft op de juiste manier gaan doen want dat is de enige manier die ik ken en wil hanteren.
De woningbouw wil alles snel en goedkoop doen en dat is juist de reden dat ik niet bij de woningbouw wil werken, met alle respect.
 
  • Like
Waarderingen: Sander 1972
Ik huur zelf ook, en weet hoe het gaat. En als men aangeeft om het volgende aan te schaffen omdat het een drain is met de minste problemen. En er wordt een ander aangeschaft dan heb je kans dat de aannemer eerst met de verhuurder gaat praten over de garantie.
En aangezien u geen partij bent maar de huurster, dan gaat u de wachtkamer in.
Wij zouden die drain ook niet plaatsen, het is mode om alles via internet aan te schaffen en te regelen. Omdat men denkt goedkoper uit te zijn.. Maar er wordt wel garantie verwacht.
 
Sander, deze hele situatie is begonnen en ontstaan tijdens een grootschalig renovatie project waarbij een schimmelprobleem ontdekt werd. Hier is het conflict tussen aannemer en mij ontstaan. Maar nogmaals ik zal alle details onthouden is daarbij ook inmiddels een heeeeel lang verhaal 😜

Enkel zit ik inmiddels al dik 6 weken zonder badkamer en ben het helemaal zat
 
Nou dat lijkt me niet nodig hoor.

Er zal vast iemand in de buurt zijn die een stuk rechte pijp kan leggen en een drain kan aansluiten. Het is ook weer niet zo dat het raketwetenschap is.
Een stuk rechte pijp lijkt mij beter dan al die verspringingen die ik nu zie.

Laten we beginnen met de juiste drain te gebruiken. Dan zijn we al een heel eind verder.

En je hebt zoals ik het zie nu al 4 tot 5 centimeter ruimte onder je drain. Misschien wel meer omdat dit ook een hoge drain is. Met een betere drain win je ook weer ruimte.
En als die nieuwe drain dan een inbouwdiepte heeft van 6 cm dan wordt je vloer 1-2 centimeter hoger of als je dan alleen het sifon 1-2 centimeter uit je beton slijpt en hakt dan wordt je vloer niet hoger.

Maar nogmaals, zoals ik het zie denk ik dat ik makkelijk wegkom met een drain.
Maar dan moet het dus wel de juiste drain zijn.

Die drain die kun je morgenvroeg nog omruilen bij de bouwhandel.
 
Laatst bewerkt:
De drain die de woningbouw adviseert heeft geen flens en is veel en veels te kort. Een schamele 80 centimeter is veels te kort voor de breedte op de foto.

Ook heeft deze drain een minimale inbouwdiepte van 9 centimeter!??! Dat is behoorlijk fors.

En de afvoer aansluiting loopt recht omlaag terwijl die aan de voorkant of achterkant had moeten zitten zoals de drain op jouw foto? Of zie ik dat misschien verkeerd?

In elk geval lijkt het mij dat de woningbouw ook geen verstand heeft van welke drain te gebruiken.

Als er kleine woningbouwtegels (10x10cm of 15x15cm bijvoorbeeld) op de vloer komen ipv 60x60 centimeter grootformaattegels dan kan een vierkante, kleine put in de maat van de tegels een uitkomst zijn zoals Sander eerder aangaf.

Maar een lineaire drain met flens en minimale inbouwdiepte lijkt mij altijd nog beter. En dan de juiste lengte opmeten.

Als de wand 100 centimeter is neem je een drain van 90. 5 centimeter tegel bij de kopse kanten en er gaat aan beide kanten een centimeter vanaf want er komt nog een tegel op de wand.
 
Laatst bewerkt:

Gerelateerde klussen

Reacties
2
Weergaven
2K
Badkamer, waterleiding en afvoer
Pavankranenburg
Reacties
5
Weergaven
221
Badkamer, waterleiding en afvoer
Henk253
Reacties
6
Weergaven
411
Badkamer, waterleiding en afvoer
Bakker_F
Reacties
7
Weergaven
438

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu