Achterwiel los tbv nieuwe binnenband

Het achterwiel heeft allerlei schroeven en mechanismen waar ik niet bekend mee ben. Zo kan ik de binnenband niet vervangen.
Ten eerste moet ik weten welke kant ik los moet maken: de kant van de kettingkast of juist niet.
Daarna moet ik weten in welke volgorde ik welke schroeven los moet maken.
Verder denk ik de vork te moeten spreiden met een tool zodat niet het hele wiel er uit hoeft. Wellicht heeft iemand tips.



IMG_7167.jpeg

IMG_7166.jpeg
 
Heb je wel het juiste gereedschap?

De 2 wiel moeren moeten los, de spanners die achterop zitten moeten los. Meet even de afstand waarop die afgesteld staat op. Ketting kast moet los, rem kabel moet los als dat gedaan is kan het wiel eruit en kan je, je band en binnenband vervangen.

En op de zelfde manier weer terug bouwen.
 
Toen ik nog onze fietsen (met kettingkast ed, geen derailleur) zelf repareerde, haalde ik eerst inderdaad het hele wiel eruit.
Maar op een moment kreeg ik in de gaten, dat fietsenmakers dat helemaal niet doen.
En heb toen een vorkuitzetter gekocht.
Dat is een handig instrumentje waarmee je het wiel maar aan één kant hoeft los te maken (de niet-kettingkast kant) en dan de vork opspannen zodat er ruimte tussen ontstaat. Vanzelfsprekend moet je aan die kant wel alles los halen, dus de moer van de as eraf, de spanner los, kabel moet los.

De basisuitvoering daarvan is niet eens heel duur, zo vanaf pakweg 12 Euro heb je ze al.
Spaart echt een hoop moeite en ik heb nooit gemerkt dat de fietsen er van te lijden hadden.

Tegenwoordig heb we geen fietsen meer, daar hebben we onze (lichamelijke) redenen voor.
 
Als er veel spanning op de vork staat krijg je het wiel er niet eens in (als je alleen werkt) zonder uitzetter.

Persoonlijk haalde ik liever wel het wiel er helemaal uit, omdat je dan de buitenband makkelijker kan controleren. Zo vervelend als er een stukje glas in de band zit op een manier dat het nauwelijks te voelen is.
(maar misschien dat ik gewoon een keer pech heb gehad en dat dat bijna nooit voorkomt)

Volgorde maakt niet zo heel veel uit.
Je merkt vanzelf als je iets nog niet los hebt.
 
Ik zou op de remkabel en je kettingspanners, mits de spanning nu juist is met een permanent marker een streepje zetten. Scheelt afstellen bij het terugbouwen.
 
Kijk met een vorkspreider wel goed uit, de huidige aluminium frames vinden het niet echt fijn en kunnen op de lasnaden snel breken.
Het wiel eruit halen is beter voor frame werken aan het wiel.
 
Kijk met een vorkspreider wel goed uit, de huidige aluminium frames vinden het niet echt fijn en kunnen op de lasnaden snel breken.
Ja, dat is dan weer andere koek.
Zelf heb ik in het verleden altijd gewerkt met de oerdegelijke stalen frames van ouderwetse fietsen.
Kan me voorstellen dat het trucje met vorkspreiders bij aluminium frames niet opgaat!

Zo te zien aan de foto's betreft het hier een stalen frame, maar zeker weten doe je het pas als je er een magneet tegenaan houdt. :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan