Aardlek 10mA

Ik heb in de meterkast een aardlekautomaat B16 30mA met daar op 2 kabels 1 naar de tuinhuis 1 naar de Airco. Nu wil ik in het tuinhuis de stopcontacten en verlichting apart afzekeren en daar een 10mA plaatsen. Klopt mijn redenering dat als er lekstroom of kortsluiting ontstaan dan eerst de 10mA in het tuinhuis er uit klapt ipv de 30mA in de meterkast.

alvast bedankt.
 
Indien je in het tuinhuis een aardlekautomaat van 6A 10mA plaatst, dan zal - als het goed is - de automaat in het tuinhuis er inderdaad eerder uitgaan dan die in de meterkast. Zowel in geval van lekstroom als ingeval van kortsluiting.

Die 6A is dan wel meteen de maximale waarde om aan de benodigde selectiviteit te voldoen. Je moet dan wel in dat tuinhuis apparatuur gebruiken die een lager vermogen heeft dan 1380 Watt. Dat is niet echt veel. Als je daar bijv. een elektrische barbecue of een waterkoker wilt gebruiken, kan dat niet op een zekering van 6A.

Wat is de reden dat je het tuinhuis een eigen aardlekautomaat wilt geven?
Als je wilt voorkomen dat de airco ten gevolge van een (aard-)sluiting in het tuinhuis geen spanning krijgt, kun je beter een aparte aardlekautomaat van 16A 30 mA in de meterkast plaatsen en daarvandaan een aparte kabel naar het tuinhuis trekken. Dan kun je in het tuinhuis gewoon de max. aansluiting van 3680 Watt benutten!
 
Laatst bewerkt:
De 10mA gaat alleen over lekstroom.
De B16 gaat over kortsluiting en overbelasting.

Wat selectiviteit betreft hoeft alleen de laatste automaat selectief te zijn t.o.v. de hoofdzekering.
Je mag er een B16 10mA aardlekautomaat tussenhangen, een 10mA aardlekschakelaar om alleen aardlekfouten van de tuingroep op te vangen kan ook. Maar 10mA is nogal gevoelig, dus kans dat die er heel vaak uitgaat.

Een 2e kabel en beide op eigen aardlekautomaten in de meterkast heeft zeker de voorkeur, maar soms is dat lastig.

Is er nu een probleem met de aardlekschakelaar die er vaak uitgaat?
 
Je mag er een B16 10mA aardlekautomaat tussenhangen
Dat heeft geen enkele zin, want dan is het een geluksspelletje of de automaat in de meterkast of in het tuinhuis er als eerste uitgaat in geval van overbelasting of kortsluiting. 16A is helemaal niet selectief tov. 16A.
 
2E kabel is helaas niet meer mogelijk.

Ik heb nog een 10mA B10 Aardlekautomaat liggen nieuw.

Voorheen klapte die er idd uit omdat er in een lasdoos water stond buiten in de tuin. Dat is nu opgelost.

Maar ik wil gewoon dat het voor de veiligheid en beter is dat de hoofd van de Airco niet afslaat, deze verbruikt max 800watt.
 
(ik zie graag de NEN tekst als je denkt dat er andere eisen zijn)
Het gaat hier niet (alleen) om NEN1010 eisen, maar vooral om het gokspel welke zekering er als eerste uit gaat. Zonder selectiviteit heb je niets aan een extra zekering ivm. overbelasting/kortsluiting.

Een 10A / 10mA automaat heeft wel een iets betere beveiliging voor lekstroom, maar daarmee loop je ook de kans dat ie er vaker 'om niets' uit gaat, zeker in een tuingroep. En je bent dan wel beperkt tot max 2300 Watt (in het tuihuis aan te sluiten apparatuur).

De NEN1010 heb ik geen toegang toe en ik heb er ook helemaal geen behoefte aan om die erbij te slepen om al of niet mijn gelijk te halen.

beter is dat de hoofd van de Airco niet afslaat, deze verbruikt max 800watt.
Die zit toch niet op dat tuinhuis aangesloten? Die zit naar mijn mening op de gewone groep van 3680 Watt aangesloten!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet duidelijk geweest Situatie als volgt…

Aardlek Hager 63A 0,3A
Daarna 4X Installatieautomaat Hager B16

Op 1 installatieautkmaat zit 1 Kabel naar achter met in de overkapping een lasdoos naar 1 Airco en 1 Tuinhuis met stopcontact en paar lampen in de tuin led.

Ik heb de volgende dingen liggen

B10 0.1A Aardlek Automaat
B16 0,1A Aardlek Automaat
B10 0,3A Aardlek Automaat

Nu wil ik in het tuinhuis een Aardlekautomaat Plaatsen zodat er bij sluiting of wat anders in het tuinhuis niet de Aardlek in de woning afgaat met nog 3 andere Installatie automaten.

Wat is de beste keuze, een 2e kabel aanleggen van uit meterkast is onmogelijk
 
Je geeft geen correcte waardes aan, want 0,3A is niet 30 mA en 0,1A is niet 10 mA.

Maar als ik ervan uitga dat je met 0,3A bedoelt 0,03A en met 0,1A bedoelt 0,01A, dan lijkt me de beste oplossing om in het tuinhuis de aardlek automaat van B10 0,01A te gebruiken.
Voor aardlekken heb je dan hele redelijke zekerheid dat de beveiliging in het tuinhuis er eerder uit gaat dan de beveiliging in de meterkast. Voor kortsluiting bestaat nog steeds de kans, dat de beveiliging in de meterkast er tóch eerder uitgaat dan die in het tuinhuis. Dat is afhankelijk van de exactie karakteristieken van beide elementen. Grote kans dat die in het tuinhuis inderdaad eerder gaat, maar helemaal zeker is dat dus niet (je zou het kunnen proberen door bewust een keer kortsluiting te maken).

Je bent echter met een automaat B10 beperkt tot maximaal 2300 Watt in het tuinhuis. Heb je daar genoeg aan: geen probleem wat dat betreft. En je kunt er natuurlijk rekening mee houden, geen koffiezetmachine en waterkoker tegelijk gebruiken in het tuinhuis (om maar een voorbeeld te noemen). Heb je daar echt niet genoeg aan, dan gebruik je de automaat B16 0,01 A. Maar daarmee is het nog minder zeker welke er in geval van kortsluiting en/of overbelasting als eerste uit gaat: die in het tuinhuis of die in de meterkast (en dat laaste wil je dus vermijden.

PS.: komen die LED-lampen in de tuin vóór of na de extra automaat in het tuinhuis te zitten? Want als ze ervoor zitten, heeft die extra automaat al helemaal geen zin. Juist dergelijke aansluitingen van lampen in de tuin staan erom bekend voor aardlekproblemen te kunnen zorgen (bijv. doordat mieren het een leuk plekje vinden om hun nest te bouwen en er ladingen zand en aarde heen slepen).
 
Laatst bewerkt:
Klopt mijn redenering dat als er lekstroom of kortsluiting ontstaan dan eerst de 10mA in het tuinhuis er uit klapt ipv de 30mA in de meterkast.
Nee, die redenering klopt niet. Lekstroom bouwt niet altijd rustig vanaf 0mA op. Stel je schakelt de tuinverlichting in en deze veroorzaakt doordat er water in staat direct 100mA lekstroom, dan is het maar de vraag welke van de 2 aardlekschakelaars als eerste uitschakelt, want zowel een 10mA als een 30mA aardlekschakelaar schakelt bij een dergelijke lekstroom onmiddellijk af. Misschien schakelen ze wel allebei tegelijkertijd uit.

Aardlekschakelaars selectief krijgen ten opzichte van elkaar is niet alleen een kwestie van een verschillende aanspreekstroom kiezen. Om aardlekschakelaars selectief te krijgen moet de "eerste" aardlekschakelaar ook een selectief model zijn, te herkennen aan een vierkantje met een S erop. Deze aardlekschakelaar schakelt ook daadwerkelijk trager af zodat de aardlekschakelaar verderop in de installatie kans krijgt om eerst te reageren.

1000061542.jpg

Je mag een selectieve aardlekschakelaar echter niet gebruiken om direct contactdozen of toestellen op aan te sluiten. Je zou achter deze aardlekschakelaar dus alleen de groep voor de airco/tuinhuis mogen aansluiten (niet de andere 3 groepen) en dan moet de kabel zonder aftakkingen naar het onderverdeelkastje lopen, waar je dan normale niet-selectieve aardlekschakelaars plaatst voor de rest.


Aardlek Hager 63A 0,3A
[...]
B10 0.1A Aardlek Automaat

Ik hoop dat je wat nulletjes vergeet, want dit zouden 300mA en 100mA exemplaren zijn.
 
Helemaal ideaal zal in dit geval lastig en/of duur worden.

Voor mij blijven er twee vragen open staan:
-is het toegestaan de B10 10mA er tussen te hangen?
-wordt het er beter op?

Volgens mij 2x Ja. (ik ben alleen niet zeker van de 10mA)
En grote aardlek zal de 30mA schakelaar kunnen triggeren, maar dat zal meestal gebeuren door een actieve actie, zoals een schakelaar omzetten.
Een aardlek door vocht zal zich meestal wel netjes opbouwen en alleen de 10mA triggeren.


Voor de vraagsteller: Waar splitst de kabel zich naar de airco en het tuinhuis?
 
IMG_6345.jpeg

Dit is een deel van de meterkast Aardlek van deze 4 automaten is dus wel echt 63a en 0,3A staat er gewoon op. Nummer 3 gat naar een lasdoos waar de kabel in 2e gespitst word droog onder de aanbouw. 1 kabel naar Airco 800watt max verbruik en 1 naar Tuinhuis met daar dadelijk de B10 0,01mA daarna de hele tuin installatie
 
Dit is een deel van de meterkast Aardlek van deze 4 automaten is dus wel echt 63a en 0,3A staat er gewoon op.
Dan heb je de verkeerde aardlekschakelaar. Alle contactdozen ("bestemd voor algemeen gebruik") en aansluitpunten voor verlichting in een woning moeten al sinds 1975 worden aangesloten achter een 30mA aardlekschakelaar, dus 0,03A. Dezelfde eis is er voor contactdozen buiten.

Ik zou eerst eens beginnen met zorgen dat de basis wel veilig is...
 
als het erom gaat dat de aardlek er niet uit gaat die de 4 eindgroepen bedient zou je nr 3 kunnen vervangen door een alamat direct vanuit een te plaatsen hoofdschakelaar die dan dus de losse alamat, huidige aardlekautomaat en de pv alamat voed.
 
Dan hebben ze het verkeerd gedaan.

Ik weet niet wat er op de andere 3 groepen zit, mogelijk mag dat achter 300mA als dat bijvoorbeeld contactdozen bestemd voor het aansluiten van een specifiek toestel zijn (wasmachine, oven, o.i.d.). Maar contactdozen in je tuinhuis en tuin moeten zeker achter 30mA.
 
Klopt achter de 0,3A zitten de 1 Automaat Airco/Tuinhuis 2e Automaat Quooker 3e Automaat Vaatwasser en 4e Combi oven achter de andere 2 Aardlek zijn idd 0,03A

De Alamat is 300Ma dat zijn 10 Zonnepanelen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan