Aanvoerleiding zit ver onder de de keteltemperatuur

Marcus84

  • #1
Het probleem is als volgt: Opwarmen in mijn woonkamer + keuken (bij elkaar 60m2) van 18 graden naar 20 duurt bijna 2 uur. Gasverbruik ligt ook hoog: vorig jaar 2600m3 voor 85m2 die verwarmd wordt, wel vrijstaande bungalow. Dak en spouw nageisoleerd, vloer onbekend. Prognose voor dit jaar 2100 omdat ik nachtverlaging heb toegepast (naar 18 graden) en 4 dagen in de week continu hooguit op 18 graden stook). Enkel op woensdag en in het weekend gaat de thermostaat van 18 naar 20.

In mijn woonkamer en keuken ligt vloerverwarming als bijverwarming. Naast de vloerverwarming 5 groeps (ligt naast de woonkamer en keuken ook nog in de hal) heb ik ook nog 3 radiatoren in de woonkamer:
Type 33: 120cm bij 60cm (3000 watt)
Type 22: 275cm bij 30cm (2850 watt)
Type 22: 230cm bij 30cm (2300 watt)

2 andere radiatoren die open staan is één designradiator op de badkamer (400 watt) en nog een T22 300cm bij 30cm (3000 watt). De vloerverwarming schat ik op ~6000 watt (70watt per m2 * 85)

Mijn ketel is een Intergas Kombi Kompakt HR 36/30 uit 2005. De thermostaat is een modulerende honeywell round connect.

De ketel heb ik ingesteld op max 90 graden CV. Vervolgens heb ik de thermostaat op 35 graden gezet. Na een uur is de aanvoer van de CV nog steeds maar ~60 graden, terwijl de CV temperatuur (op service knopje duwen) aangeeft dat die 86 graden is. Kortom: de aanvoerleiding en dus ook radiatoren worden nooit warmer dan 60 graden. De retour zit hier meestal zo'n 10 graden onder. Ik weet dat een delta T van 20 graden wenselijk is, maar ik heb niet overal dubbel instelbare kranen en/of voetventielen.
Ook wordt de temperatuur van de aanvoer in mijn vloerverwarmingverdeler nooit hoger dan 36 graden (retour 32), terwijl de thermostaatknop op 50 staat. Thermostaatknop er tussenuit gehaald, maar dan nog niet. Hierdoor wordt mijn vloeroppervlak nooit warmer dan 25 graden.

Gooi ik alle radiatoren dicht, dan wordt mijn aanvoer op de verdeler van de vloerverwarming wel tegen de 50 graden, dus aan de verdeler/pomp ligt het niet. Zet ik mijn vloerverwarming dicht, dan worden mijn radiatoren zo'n 6 graden warmer (~66 graden). Zet ik alles dicht, op 2 radiatoren na, dan worden zij 71 graden. Nog steeds zegt de CV dan dat hij 86 graden is, terwijl de aanvoer er dus 15 graden onder zit.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- Ik heb ook de CV eens op max 65 graden laten draaien. De daadwerkelijk aanvoertemperatuur wordt dan max 54 graden. Retour is dan 39 graden. De aanvoertemperatuur klopt dus nog steeds niet.
- De pomp ipv stand 3 naar 2 en zelfs 1 gezet. Bij 1 duurt het opwarmen nog langer, 2 is wel oké maar de temperaturen verschillen maar een klein beetje.

Is dit gedrag (dus het niet halen van de CV-temperatuur op de aanvoerleidingen) normaal, of klopt er iets niet? Wat zou de oppervlaktetemperatuur van radiatoren moeten zijn wanneer de ketel aanstuurt op 80 of 90 graden?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Bernhard

    • #2
    De benodigde aanvoertemperatuur wordt bepaald door:
    - het vermogen/capaciteit van de radiatoren en of vloerverwarming
    - de buitencondities, temperatuur, wind, zon
    - binnencondities, personen, verlichting.
    - bij het opwarmen na een nachtverlaging.
    Bij max belasting bij een buitentemp. van -10 grd wordt het verschil tussen de aanvoer en retour 20grd.
    Bij deelbelasting is het verschil tussen aanvoer en retour kleiner. Bij 20 grd buiten is het verschil 0grd.
    De benodigde aanvoertemp wordt dus niet bepaald door de ketel.
    Bij dit soort klachten is vaak de oorzaak dat de flow over de radiatoren moet worden ingeregeld.
    Als de gemeten retourtemperatuur bij de ketel te hoog tov de aanvoertemp zal de ketel niet optoeren.
    Met het inregelen van de flow over de radiatoren kan tussen de 20 en 30% gas worden bespaart. mvg bernhard
     

    Marcus84

    • #3
    Ik begrijp er niks van Bernhard. Wat heeft een buitentemperatuur te maken met de aanvoer en retourtemperatuur? Mijn thermostaat bepaalt toch hoe hard er gestookt moet worden? Als ik mijn thermostaat op 35 graden zet moet de ketel volgas gaan stoken naar zijn maximaal ingestelde temperatuur. Dit zou de ketel ook altijd doen, tenzij de retourtemperatuur te hoog oploopt of de thermostaat bijna de 35 graden registreert.
     

    Ingmar89

    Specialist Verwarming
    • #4
    Hoe meet je de aanvoertemperatuur naar de woning? Zit er een thermometer in de aanvoerleiding?

    Wat voor temperatuur vraagt de honeywell thermostaat? (dat is de temperatuur die in het display van je intergas staat als je niets doet)

    Heb je al gekeken wat het maximale vermogen is waar de ketel op staat ingesteld?
     

    Marcus84

    • #5
    Ingmar: de thermostaat vraagt aan de ketel 90 graden (had de ketel op max 90 gezet). Het vermogen op de ketel staat default ingesteld op 70%.
    De temperaturen meet ik met een Flir one warmtebeeldcamera.
     

    Hessie

    Specialist Verwarming
    • #6
    Dus met maar 1 radiator open haalt ie ook de 90 graden niet? Dan zou ik de sensoren T1 en T2 (aanvoer en retour) eens vervangen. Of verwissel ze eerst eens, en kijk wat het oplevert. Zijn droge sensoren, dus 5 minuten werk.
     

    Ingmar89

    Specialist Verwarming
    • #7
    Of de ketel klopt niet of de flir niet. Kun je bij die flir de reflectie coëfficiënt t.b.v. de temperatuurmeter instellen?
     

    Marcus84

    • #8
    Hessie schreef:
    Dus met maar 1 radiator open haalt ie ook de 90 graden niet? Dan zou ik de sensoren T1 en T2 (aanvoer en retour) eens vervangen. Of verwissel ze eerst eens, en kijk wat het oplevert. Zijn droge sensoren, dus 5 minuten werk.
    Ook de sensoren inmiddels vervangen. Het probleem blijft bestaan. Inderdaad met 1 radiator haalt hij de 90 ook niet. Ik heb er eens 2 open gehad en de vloerverwarming dichtgezet. Toen haalde hij 71 graden terwijl de ketel aangaf dat hij 86 zou moeten zijn.
    Ingmar89 schreef:
    Of de ketel klopt niet of de flir niet. Kun je bij die flir de reflectie coëfficiënt t.b.v. de temperatuurmeter instellen?
    De Flir klopt wel. De temperaturen die ik meet van andere objecten komen duidelijk overeen met de daadwerkelijke temperatuur. De reflectiecoëfficiënt kan ik niet instellen. Volgens mij is dat standaard 20 graden.
    Als ik warm water tap is dat 65 graden. Als ik dan de warmwaterleiding voel uit de ketel dan kan ik die amper 2 sec vasthouden, terwijl de cv-leidingen met de cv op 90 graden zelfs nog een seconde langer vast te houden zeg. Dus dat zegt ook wel veel.

    Rookgastemperatuur overigens gemeten op vollast testprogramma: 86 graden. Ook niks bijzonders.

    Voor mijn gevoel lijkt het erop dat de ketel denkt dat hij 86 graden is terwijl hij dat niet is en daardoor niet verder opstookt. Warm water van 65 maakt hij bijv wel zonder problemen aan. Kijk ik na warm water tappen op de cv-temp dan geeft die zelfs eind in de 90 graden aan! Net alsof alles wat opschuift: cv-temp geeft 86 aan maar is zo'n 60 graden. Bij warmwater dik in de 90 maar geeft 65. Zet ik de ketel op max 65 graden dan worden de leidingen max 54...
     

    Ingmar89

    Specialist Verwarming
    • #9
    Zulke meters geven namelijk ook een spiegelend oppervlak andere waarden dan op bijvoorbeeld mat wit.
    Blanke CV buizen geven daardoor vaak verkeerde waarden.

    In mijn ervaring gaar er niets boven een contact thermometer.

    Hoe lang is het laatste onderhoud van je ketel geleden?
    Ik zou je ketel eens goed na laten kijken. Eventueel kun je de thermostaat nog loskoppelen en de aan uit aansluiting overbruggen. Daarmee heb je dan een opentherm probleem uitgesloten.
     

    Marcus84

    • #10
    Ik heb op de reflecterende delen dan ook een stukje pvc-tape geplakt omdat reflecterende delen niet te meten zijn.

    Ketel heeft elk jaar onderhoud gehad en is in Q4 vorig jaar nog gecontroleerd.

    Thermostaat wordt al geboycot wanneer je een vollast testprogramma draait. De thermostaat is zeker het euvel niet.
     

    Ingmar89

    Specialist Verwarming
    • #11
    Wat je nog kunt doen is, aan de hand van je gasmeter, meten hoeveel vermogen je ketel werkelijk levert.
    Je meet dan hoeveel gas je verbuikt in een tijdseenheid, en rekent dat om naar een vermogen.

    Ik gebruik meestal 36 seconden, omdat dat 1/100ste van een uur is.

    Je kunt dan kijken of je deellast ook echt 70% van het maximale vermogen is.
     

    Degooyer

    Specialist Vloerverwarming
    • #12
    Marcus84 schreef:
    .......In mijn woonkamer en keuken ligt vloerverwarming als bijverwarming......
    Hetgeen mij in je hele verhaal opvalt is, dat je vloerverwarming als bijverwarming hebt.

    Daarbij liggen de buizen in de vloer verder uit elkaar en neemt het aanzienlijk meer tijd in beslag om de vloer op temperatuur te brengen (en te houden)
    En dat kost je veel energie!!

    Ik adviseer dus al jaren om vloerverwarming nooit als bijverwarming te laten leggen, maar altijd zoveel mogelijk buis in de vloer te laten installeren Met de temperatuur van het water wat door je vloer circuleert is dan de gewenste temperatuur te regelen en zal e.e.a. ook sneller reageren.
    Een verkeerd aangelegde installatie is praktisch nooit te verbeteren door nadien allerlei regelingen aan te brengen.
    Helaas wordt er ook in de nieuwbouw nog steeds gebruik gemaakt van het verder uit elkaar leggen van de buizen in de vloer om daarmee de temperatuur te bepalen.
     

    Marcus84

    • #13
    @ Ingmar89: Omgerekend naar 1 uur zit ik dan op 2,4m3 per uur. Geen idee hoe ik kan zien of dit normaal is voor de 70% belasting?

    @ Degooyer: Ik ben het helemaal met je eens en als ik het hier had moeten bouwen had ik het ook om de 10cm gelegd, maarja... dat is nu dus niet zo. Maar goed, dat de vloerverwarming als bijverwarming ligt verklaart niet waarom de aanvoerleidingen niet heter dan 60 graden worden terwijl de ketel 86 aangeeft. Ook als ik de vloerverwarming uitschakel worden mijn radiatoren niet heter dan iets boven de 60.


    Overtollige quotes verwijderd, mod.
     

    Cvolieboy

    Specialist Verwarming
    • #14
    Ja dat is ongeveer 68% van de maximale capaciteit op CV vermogen van wat de ketel kan leveren.

    Vr Gr en succes ermee
     

    Screech

    Specialist Verwarming
    • #15
    Mogelijk een defect/ zwaar draaiende cv pomp? Warmte blijft dan in de ketel hangen, en kan dan niet juist circuleren. Ik noem maar even wat hoor.
    Zit er een 2 wegklep onder de ketel die mogelijk vast zit?
     

    Marcus84

    • #16
    Hoe kan ik controleren of de cv-pomp niet goed is? Wat zou een normale opwarmtijd voor aanvoer en de retour moeten zijn op radiatoren?

    Tweewegklep heb ik getest. Die functioneert goed zo ver ik kan testen: haal ik de actuator eraf dan staat de klep dicht. Druk ik het palletje in dan gaat het stromen.
     

    Screech

    Specialist Verwarming
    • #17
    Condensator pomp door meten en opgenomen dtroom over de pomp nameten. Waarden staan op de pomp
     

    Marcus84

    • #18
    Het probleem is gevonden en opgelost. Servicemonteur naar laten kijken en die kon de ketel uitlezen dmv een usb kabel + intergas daiagnostic software. Bleek dat de geregistreerde temperatuur in de ketel standaard 20 graden hoger lag. Het printboard onderin de cv-ketel is vervangen. Temperatuur wordt nu correct geregistreerd.
     

    Marcus84

    • #19
    Ik wil mijn topic toch weer nieuw leven inblazen. Ik dacht destijds dat het was opgelost, maar enkel het registreren van de juiste temperatuur is nu opgelost. Dat wil dus zeggen: de temperatuur die ik door de aanvoerleiding komt overeen met wat op het display staat.

    Blijft de situatie dat het heel erg lang duurt voordat de leidingen eens zijn opgewarmd. Ik wil weten of dat de normale gang van zaken is. Als ik van 18 graden naar 20 graden ga duurt dit ruim een uur om zo ver te komen. Het eerste half uur zijn de leidingen ook nog maar lauw. Pas na een uur zijn de leidingen eindelijk eens 54 graden (retour ~40).

    Even los van de capaciteit aan radiatoren: de radiatoren zouden toch veel sneller warm moeten zijn, of heb ik dit mis?
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #20
    Om die meter te controleren kan je beter kokendwater meten is altijd 100 gr. :
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu