Aanvoer watertemperatuur vloerverwarming

Leandres

  • #1
Er zijn, mijns inziens, nogal verschillenden meningen over de juiste temperatuur van het aanvoer water wat de vloerverwarmingsbuizen in gaat. Waardes lopen uiteen van 30 tot 55 graden.

Onlangs heb ik een nat vloerverwarmingssysteem laten aanleggen door een gerenommeerd bedrijf. Alles is keurig in de gefreesd met een HoH afstand van 10cm. Dit bedrijf geeft aan het opstook protocol te volgen welke mijn vloerboer voorschrijft. Daarnaast geeft hij aan de water temperatuur nooit hoger te laten worden dan 55 graden.

Nadat alle frees sleuven dicht gezet zijn met een speciale (reparatie) mortel heb ik een houten combi vloer laten leggen. 12mm gelaagd berkenhout met daarop 4mm massief eiken. De totale vloerdikte is dus 16mm met een warmte weerstand van 0,11 kW/m² en vast verlijmd.

Ik ben zoekende naar de meest efficiënte aanvoer temperatuur voor de vloer. De verdeler mengt het warme aanvoerwater met het retour water tot een X- temperatuur welke vervolgens de vloer in gaat. Deze thermostaat staat nu op 30 graden. Maar zou dus ook op 35 of 40 graden gezet kunnen/mogen worden. Het opstook protocol welke ik van de vloerlegger heb ontvangen geeft ook aan stapsgewijs de vloer te verwarmen naar 40 graden. Is dit niet te warm??

Ik wil de vloer niet vernielen maar daarnaast wil ik ook dat het huis binnen redelijke termijn op de gewenste temperatuur is. Nu doet hij er uren over enkele graden op te warmen.

Ter info: omdat het mijn inziens geen zin heeft het aanvoer water vanaf de HR ketel hoger dan 50 graden te laten zijn heb ik deze op de ketel van 80 terug gezet naar 50 graden. Dit ook om het pendelen te voorkomen. Zie ook de discussie hierover: Nefit Ecomline HR43 en vloerverwarming

Ik hoor graag van de (CV) specialisten of ik mijn vloerverwarming thermostaat probleemloos op 40 graden kan zetten en of dit bijdraagt aan een zuiniger stookgedrag en een woning die sneller op temperatuur komt.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Verwarming Sp.

    Specialist Verwarming
    • #2
    Bij een houten vloer zou ik zeker niet hoger gaan dan 35 graden aanvoer.

    Je zegt, dat het uren duurt voor het een paar graden warmer wordt. Dat is ook heel normaal bij vloerverwarming, 1 graad per uur ongeveer.
     

    Gorp

    Specialist Verwarming
    • #3
    Heb je alleen vloerverwarming, of ook radiatoren (die open staan)?

    Is de installatie voorzien van een buffervat met by-pass ventiel?

    Hoeveel meter vvslang ligt erin?

    Allemaal factoren die afhankelijk zijn.

    Vloerverwarming onder een houten vloer is niet ideaal als hoofdverwarming.

    Indien je er nog radiatoren bij hebt hangen, is een aanvoertemperatuur van 50gr bij de ketel wel erg laag.

    Dus, graag wat meer info over de situatie.

    suc6
     

    Leandres

    • #4
    In de woonkamer en hal is een vloerverwarming aangelegd als 'hoofdverwarming'. Op advies van vloerverwarming leverancier zijn alle radiatoren uit deze vertrekken verwijderd.
    Op de bovenverdieping zijn vier slaapkamers en een badkamer voorzien van een radiator met thermostaatkraan. In de praktijk stoken we afgezien van de badkamer boven nooit. Verder is er in de garage, bijkeuken en wc beneden een radiator aanwezig.

    Hoeveel meter slang erin zit? Geen idee. Het gaat om een oppervlakte van zo'n 75m² verdeeld over 7 groepen vanaf de vloerverwarming verdeler.

    Op basis van het andere topic (zie link in mijn TS) is de aanvoer temperatuur op 50 graden gezet. Mijn inziens niet heel vreemd aangezien de vloerverwarming verdeler toch zelf gaan mengen naar 30 of 35 graden. Dat kan hij (lijkt mij) ook prima met een aanvoer temperatuur van 50 graden. Wanneer hij 80 graden krijgt aangeboden moet de ketel veel harder stoken en is veel sneller op hoge temperatuur waardoor deze sneller gaat pendelen? Er is verder geen afgifte van warmte omdat de radiatoren in andere vertrekken vrijwel dicht staan.

    Er is een bypass gemonteerd nabij de verdeler. Er is geen buffervat aanwezig.
     

    Verwarming Sp.

    Specialist Verwarming
    • #5
    Met 75m2 en 7 groepen heb je dus ongeveer 11m2 per groep. Vaak ligt het dan h.o.h 10 of 12,5 cm, dat is meestal voldoende voor hoofdverwarming.

    Wat ik nog mis in het plaatje, hoe oud is de woning en hoe is deze geïsoleerd?

    Vloerverwarming als hoofdverwarming kan in principe prima met een houten vloer, maar de installatie zal altijd 'traag' zijn. Daarom zoveel mogelijk op een vaste temperatuur stoken.

    Of 50 graden aanvoer genoeg is, kom je in de winter vanzelf achter (wordt het nog warm in de overige vertrekken?). Zo niet, naar 60 graden gaan.
     

    Gorp

    Specialist Verwarming
    • #6
    50 gr aanvoertemperatuur is te laag als je in het najaar de radiator van de badkamer weer open gaat zetten.
    Je zult met die aanvoertemp. de badkamer niet op temperatuur krijgen.

    Daarom zou een buffervat (plm 30ltr) een mooie oplossing zijn.

    Daarmee pendelt de cv ketel minder, ook al staat de aanvoertemperatuur op 75/80gr.
    Het cv toestel kan zijn vermogen kwijt in het buffervat, circulatie is gegarandeerd, en de vloerverwarming 'pakt' warmwater uit het buffervat.

    Je vergroot de waterinhoud van de cv installatie, en dat komt in dit geval ten gunste van het rendement.

    Snel opwarmen van de woonkamer kun je in jouw geval wel vergeten.

    Wat je wel kan doen is de kamerthermostaat dag en nacht op dezelfde (gewenste) waarde laten staan.

    Daarmee voorkom je dat je lang moet wachten bij opwarmen.

    suc6
     

    Leandres

    • #7
    @ Hessie:

    HoH afstand is 10 cm. Er is bewust gekozen voor een systeem als hoofd verwarming. Tot nu toe absoluut geen klachten dat het niet warm wordt. Ik ben zoekende naar de meest optimale instellingen; snelheid opwarmen vs zuinig stoken etc.

    De woning is van 1972. De aanbouw (~30m²) is gelegd op een 'broodjes' vloer. Feitelijk heeft dit isolatie. Het voorste gedeelte van de woning is standaard en geeft geen verdere vloer isolatie. Verder heeft de woning overal dubbelglas, spouwmuren een 3 zijden en een geïsoleerd dak.

    Of het nog warm wordt in de overige trekken moeten we achter komen. We wonen hier sinds juni jl. Nog geen winter meegemaakt in dit huis.


    @ Gorp:

    Ik denk dat je gelijk hebt dat met slechts 50 graden de badkamer niet echt warm zal worden. Te meer omdat de vorige bewoners deze hebben voorzien van een relatief kleine design buizen radiator waarvan ik het vermogen te weinig schat.

    Een buffervat klinkt interessant. Kan hierin een 2e hands / gebruikte boiler in voorzien? Deze is goed geïsoleerd en kan simpelweg tussen het aanvoer/retour systeem geplaatst worden? Gaat dit echt functioneren voor een zuiniger stookgedrag?

    In principe staat de temperatuur vanaf 06.00 uur tot en met 22.00 uur op eenzelfde waarde. Wel bewust gekozen voor nachtverlaging. De Moduline 300 thermostaat met aanwarmvervroeging zal op termijn weten wanneer deze de ketel moet starten om de woning op het gewenste tijdstip op temperatuur te hebben. - Denk ik...

    Zoals aangegeven in mijn TS heb ik de thermostaat van de vloer verwarming verdeler nu ingesteld op 30 graden. Feitelijk kan deze dus probleemloos naar 35 graden? Ik kan mij zo voorstellen dat met een hogere aanvoer temperatuur de vloer eerder op temperatuur is en daarmee het vertrek (lees: woonkamer/woonkeuken) ook.
     

    Obelix2

    Specialist Witgoed
    • #8
    Je moet je eerst eens houden aan de opwarm instructie die jij van je vloer boer hebt gekregen, en dat zal een paar graden verhoging per week zijn en niet gelijk 10 graden of zo.
    En daarna kun je gaan kijken wat de beste aanvoer temp is.
    Met betrekking tot de 50'graden maximaal.
    Ik stook op 50'graden maximaal.
    En alles wordt goed warm boven
     

    Leandres

    • #9
    Opstook protocol is inmiddels nageleefd en ben nu aanbeland bij de 30 graden waar die nu op staat.
     

    Gorp

    Specialist Verwarming
    • #10
    Buffervat in aanvoerleiding, meteen daarachter een bypassventiel tussen aanvoer en retour.
    Je kan ook een geïsoleerd buffervat kopen.
    Of een tweedehands boiler afdoende is, durf ik zo niet te zeggen.

    Die nachtverlaging zou ik persoonlijk niet doen.
    Je thermostaat zal bij het opstoken zo snel mogelijk proberen de kamertemperatuur te bereiken.

    Daar gaat veel tijd inzitten met dit soort verwarming.

    Beter, en economischer is het om de temperatuur 24h hetzelfde te laten staan, maar daarover verschillen de meningen nogal eens.

    suc6
     

    Degooyer

    Specialist Vloerverwarming
    • #11
    Ook hier zie ik weer een spraakverwarring: aanvoertemperatuur en temperatuur van het water wat door de vloer circuleert. Dat zijn twee verschillende zaken.
    Bij een houten vloer is het beter de temperatuur van het water wat door je vloer circuleert niet veel hoger te zetten dan 30 graden.
    Het is in deze belangrijk wat de leverancier van je vloer voorschrijft en totaal onbelangrijk wat de installateur van de vloerverwarming je vertelt......dat kan wel eens in tegenspraak met elkaar zijn.
    De vloer zal waarschijnlijk zijn voorzien van temperatuursensoren (aangebracht door de leverancier) Als bij problemen met de vloer nadien blijkt dat de temperatuur onder de vloer te hoog is geweest kan dat van invloed zijn op de garantie van de vloer.
    Een aanvoertemperatuur vanuit je ketel zal, ook al om de radiatoren goed te laten functioneren, hoger dan 50 graden moeten zijn.

    Opstartprotocol:
    Ik maak nogal eens mee, dat men in de zomerperiode de thermostaat op de verdeler van de vloerverwarming keurig met tussenposen hoger zet, maar dat de CV-ketel niet brandt, omdat de kamerthermostaat niet aan slaat.
    Het heeft dus totaal geen zin om een opstartprotocol aan te houden als de CV-ketel geen warm water levert!

    Het is hetzelfde als je in je auto gaat zitten en het gaspedaal in trapt: dat zal erg weinig effect hebben zolang je de motor niet aan zet......

    Om het van de winter (en die komt echt hoor!) ook boven lekker warm te stoken, is het wel zinvol om eens naar een etageregeling te kijken. Google maar eens op "etageregeling"
     

    Verwarming Sp.

    Specialist Verwarming
    • #12
    Om nog wat gas te besparen is het naisoleren van de verwarmde vloer ook erg belangrijk!
     

    Danieel

    • #13
    Beste Degooyer

    Ik heb precies het probleem wat je met het opstartprotocol omschrijft.
    We hebben een houtenvloer met vloerverwarming, nu moet ik een keer het opstookprotocol gaan gebruiken om straks me vloerverwarming te kunnen gebruiken.

    Maar inderdaad het is totaal nutteloos als me thermostaat nog niet vraagt om me cv te laten werken.

    Dus mijn vraag is hoe krijg ik dit voor elkaar (zonder dat ik het nu binnen 30 graden moet stoken).

    Bijkomend is ook in de winter wanneer de de kamer op de gewenste temperatuur is deze ook uit slaat en de aanvoer temperatuur van me verdeler ook lager word.

    Hierdoor schommelt het behoorlijk en ik vraag me af of dit goed is voor een houtenvloer.

    We hebben een Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 ketel en de vloerverdeler is een Robot 6 groeps (zie foto)

    Alvast vriendelijk bedankt,

    Daniel

     

    Degooyer

    Specialist Vloerverwarming
    • #14
    Danieel schreef:
    We hebben een houtenvloer met vloerverwarming, nu moet ik een keer het opstookprotocol gaan gebruiken om straks me vloerverwarming te kunnen gebruiken.
    Dus mijn vraag is hoe krijg ik dit voor elkaar (zonder dat ik het nu binnen 30 graden moet stoken).
    Bijkomend is ook in de winter wanneer de de kamer op de gewenste temperatuur is deze ook uit slaat en de aanvoer temperatuur van me verdeler ook lager word.
    Hierdoor schommelt het behoorlijk en ik vraag me af of dit goed is voor een houtenvloer.
    Temperatuurschommelingen in een houten vloer zijn sowieso nooit goed voor het materiaal.
    Een goede oplossing zou zijn: een thermostaat die via een vloersensor ook de temperatuur van de vloer binnen bepaalde (in te stellen) waarden houdt.
    Wij bevelen dat ook altijd aan als we weten dat er een houten vloer over de vloerverwarming komt.
    Zo'n thermostaat is er al rond de 50 euro.
    U stelt, naast de gewenste kamertemperatuur, tevens (eenmalig) bepaalde temperatuurwaarden in voor de vloer. Bijvoorbeeld 20 en 24 graden: de vloertemperatuur zal dan variëren tussen die waarden, dus teveel afkoelen of te hoog verwarmen worden dan vermeden.

    Een opstookprotocol volgen zonder dat de CV-ketel aan gaat heeft dus totaal geen zin.
    In de komende periode is het al koud genoeg (helaas!!) zodat u e.e.a. gemakkelijk kunt uitvoeren zonder dat het in de kamer te warm wordt.
    Maar zo'n opstartprotocol heeft weinig zin als de vloer 's nachts weer afkoelt.

    Ik adviseer u ook om een pompschakelaar toe te passen.
    Deze bespaart u niet alleen behoorlijk wat op de elektriciteit, maar elimineert ook de pieken en dalen in het temperatuurverloop.

    De aanvoertemperatuur (dus vanuit de CV-ketel naar de verdeler) heeft weinig te maken met het temperatuurverloop in uw kamer waar de houten vloer ligt.....De (max.) temperatuur van het water wat door de vloer circuleert stelt u ook eenmalig in op de verdeler. Dat is de thermostaat waar bij u "Robot" op staat: laat deze daarna gewoon staan!!! In uw situatie niet veel hoger dan 30 graden C. (en die temperatuur heeft dus totaal niets te maken met de kamertemperatuur.
     

    Danieel

    • #15
    Bedankt voor de informatie.

    Ik heb nog 1 vraag, een pompschakelaar haalt de grootste schommeling er dus al uit?

    Ik zou bij wijze van eerst de pompschakelaar kunnen kopen en als het nog noodzakelijk is de vloersensor.

    Het gaat er bij mij namelijk hoofdzakelijk om dat ik die pieken eruit wil hebben..

    Dus van 30 graden ineens naar 22 graden en visa versa.... hij moet gewoon rond de 30 graden blijven
     

    Degooyer

    Specialist Vloerverwarming
    • #16
    Een pompschakelaar spaart in de eerste plaats energie.
    Maar doordat de pomp niet constant draait en weer uitschakelt bij de vooraf ingestelde temperatuur wordt voorkomen dat er kouder water door de vloer wordt gepompt.
    Een pompschakelaar waarbij je de inschakeltemperatuur kunt instellen verdient de voorkeur in plaats van een pompschakelaar met een vast ingestelde inschakeltemperatuur. (zeker bij lage temperatuur systemen)
     

    Leandres

    • #17
    Degooyer schreef:
    Ook hier zie ik weer een spraakverwarring: aanvoertemperatuur en temperatuur van het water wat door de vloer circuleert. Dat zijn twee verschillende zaken.
    Bij een houten vloer is het beter de temperatuur van het water wat door je vloer circuleert niet veel hoger te zetten dan 30 graden.
    Het is in deze belangrijk wat de leverancier van je vloer voorschrijft en totaal onbelangrijk wat de installateur van de vloerverwarming je vertelt......dat kan wel eens in tegenspraak met elkaar zijn.
    De vloer zal waarschijnlijk zijn voorzien van temperatuursensoren (aangebracht door de leverancier) Als bij problemen met de vloer nadien blijkt dat de temperatuur onder de vloer te hoog is geweest kan dat van invloed zijn op de garantie van de vloer.
    Een aanvoertemperatuur vanuit je ketel zal, ook al om de radiatoren goed te laten functioneren, hoger dan 50 graden moeten zijn.
    De vloer is niet voorzien van temperatuur sensoren. De leverancier van de vloer (en dus niet van de vloerverwarming) heeft aangegeven het opstookprotocol te volgen welke ik van hem heb ontvangen. Hierin staat dat de aanvoertemperatuur geleidelijk (in stappen van 5 graden per 24 uur) verhoogd moet worden naar 40 graden...
    Degooyer schreef:
    Opstartprotocol:
    Ik maak nogal eens mee, dat men in de zomerperiode de thermostaat op de verdeler van de vloerverwarming keurig met tussenposen hoger zet, maar dat de CV-ketel niet brandt, omdat de kamerthermostaat niet aan slaat.
    Het heeft dus totaal geen zin om een opstartprotocol aan te houden als de CV-ketel geen warm water levert!

    Het is hetzelfde als je in je auto gaat zitten en het gaspedaal in trapt: dat zal erg weinig effect hebben zolang je de motor niet aan zet......

    Om het van de winter (en die komt echt hoor!) ook boven lekker warm te stoken, is het wel zinvol om eens naar een etageregeling te kijken. Google maar eens op "etageregeling"
    Helder. Ik ben voornemens een home automation systeem op basis van Zwave te implementeren. Maar voor nu is dit verder niet relevant voor dit topic.

    Ondanks alle antwoorden ben ik helaas nog niet echt verder gekomen. De leverancier van de houtenvloer impliceert klaarblijkelijk dat 40 graden aanvoer geen probleem is. Aangezien deze verwijst naar z'n opstookprotocol.

    Mijn vragen zijn eigenlijk:

    1) De maximale aanvoertemperatuur op de ketel is nu ingesteld op 50 graden. Dit omdat de vloerverwarming verdeler toch slechts ~30 graden de vloer in stuurt. Mijn inziens heeft het geen zin om de verdeler 80 graden CV water aan te bieden. Klopt deze aanname of zit ik er volledig naast? (doel van de lagere instelling is steeds: zo zuinig mogelijk stoken)

    2) Een hogere water temperatuur welke de vloer IN gaat zorgt er voor dat de vloer (en dus de ruimte) sneller op temperatuur is. Klopt dit?

    3) Tegenstrijdigheid over de maximale watertemperatuur wat de vloer ingaat. De instelling is nu slechts 30 graden. Hierdoor komt de vloer (en de ruimte) extreem traag op temperatuur. Vanmorgen van 18 -> 19,5 graden heeft ruim 5 uur geduurd (ruimte 75m²/190m³).

    4) Nachtverlaging. Hierover is veel discussie. Er zijn mensen die onderzoek hebben gedaan welke zeggen dat nachtverlaging toch zo'n 14% besparing kan brengen. Zie http://www.olino.org/blog/nl/articles/2008/01/09/nachtverlaging-bij-vloerverwarming-rendeert-wel/. Dit artikel vind ik plausibel.

    5) HR ketels moeten condenseren om het hoogste rendement te halen. Een lagere aanvoer temperatuur draagt dan mijn inziens bij aan zuinig stook gedrag?
     

    Degooyer

    Specialist Vloerverwarming
    • #18
    Ik ga niet op de stoel van een houtenvloer leverancier zitten, maar 40 graden lijkt me aan de hoge kant als temperatuur onder een houten vloer.......Ik lees elders toch wel iets anders.

    Als leverancier van vloerverwarming ga ik liever niet in discussie over zaken, die we zelf niet leveren.
    De vloerenleverancier zal, neem ik aan, wel weten wat hij voorschrijft.

    Als het systeem goed loopt bij een keteltemperatuur 50 graden C zou ik deze temperatuur niet verhogen. Maar gezien de noodzakelijke temperatuur van de vloerverwarming eerder wat lager zetten: lijkt mij logisch dat stoken op lagere temperatuur ook zuiniger is. Op dit forum is al eerder gediscussieerd over zuinig stoken: ben hier geen specialist in, dus een antwoord laat ik liever over aan specialisten op ketelgebied...

    Hogere temperatuur in de vloer zorgt in de regel wel voor een snellere opwarming. Maar bij hout zijn er dus die restricties m.b.t. een maximale temperatuur onder de vloer.
    Een houten vloer dient m.i. op een zo constant mogelijke temperatuur gehouden te worden. (dat zal uw leverancier toch ook wel vermeld hebben....??)

    Een geringe Nachtverlaging kan bij tegels etc. wel zinvol zijn. (het artikel waaraan u refereert kende ik al: is trouwens geen touw meer vast te knopen. Loopt al 6 jaar en ze zijn er nog niet uit)
    Zo'n vloer met tegels, steen etc. warmt redelijk snel op. Ik houd altijd aan: ca. 1 graad per uur. Dat is maar een vuistregel en is van meerdere factoren afhankelijk.

    Het opwarmen van een houten vloer, zeker met een lage watertemperatuur (ca. 30, max 35 graden C), duurt gewoon langer: hout geleidt de warmte minder goed dan steen.
    Waarom dan niet op constante temperatuur gehouden. Dat kan dus het beste met een thermostaat waarbij je de temperatuur van de vloer bewaakt.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu