Aansluiten nieuwe radiatoren op dikwandige stalen buizen

Klusknakker

  • #1
Wie kan mij advies geven over hoe ik het beste een aftakking kan maken van een stalen dikwandige buis, zodat ik hier een nieuwe radiator op kan aansluiten. Let er wel op dat ik later niet meer bij de verbinding kan.

Moet ik knelkoppelingen gebruiken of moet ik solderen, omdat ik er niet meer bij kan. Welk materiaal moet ik gebruiken staal of koper?
 

Ketelman

  • #2
Een stalen buis kan je sowieso niet solderen dus die optie is van de baan.

Enkele opties, welke bij jou te gebruiken is is afhankelijk van de situatie.
  • Lassen, las (of laat iemand anders) een aansluiting lassen op de stalen leiding en sluit vanaf daar de nieuwe radiator aan.
  • Draad snijden, snij draad op de oude cv buis en fit een t-stuk in de leiding. Zijn een paar nadelen aan, je hebt speciaal gereedschap nodig (draadsnijder) en je hebt best wel wat ruimte nodig om dit te doen (ruimte om te kunnen zagen en de draad te snijden).
  • Je kan met bv anbo T-stukken (knelverbinding met kunststof knelring) een aftakking maken. Je moet dan wel de ruimte hebben om te zagen in de leiding en die daarna goed schoon en braamvrij maken. Ook dien je knelringen te hebben die geschikt zijn voor de stalen buis (bv 1/2" of 3/4"' of welke maat je buis ook is)
Zoals ik al schreef hangt het sterk af van de situatie, persoonlijk heb ik goede ervaring met knel T-stukken waarmee ik eigenlijk nog nooit een lek heb gehad.

Mogelijk dat een collega klusser dit kan bevestigen (of ontkennen) maar ik dacht niet dat je met koperen knelringen een waterdichte verbinding op een stalen buis kan knellen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Mijn hele huis zit vol met koperen knelverbindingen op stalen cv-buizen. Toen dat aangelegd werd (ca 1974) waren er denk ik nog geen anbo verbindingen of ze waren niet gebruikelijk.

Zelf heb ik diverse leidingen aangelegd of aangepast en geen enkel probleem gehad met die combinatie.

Op een plek waar je niet meer bij kunt is het wellicht wat anders, maar de andere opties, zoals hiervoor genoemd, zijn ook niet alles, vooral als je weinig ruimte hebt.

Draad snijden lijkt me niks voor een amateur, en (goed) lassen is ook een lastig gebeuren. Tenzij je met een van de twee toevallig veel ervaring hebt natuurlijk...
 

Ketelman

  • #4
Ja ok Kees, koper op dunwandig (chroom buis) dat werkt.

Maar als je dikwandig staal hebt (en zoals de vraagsteller het schrijft heeft ie dat) is de maatvoering anders.
Dunwandige buizen (die jij waarschijnlijk hebt) hebben dezelfde maten als koper (bv 15, 22, 28 mm), dik stalen buizen zijn 1/2", 3/4"of 1" , duimse maten dus.
En ik denk niet dat er koperen knelringen zijn in die maten.

Draadsnijden is inderdaad niet voor de " amateur" ook al kunnen sommigen onverwacht handig zijn.
Lassen eigenlijk ook niet. :roll:

Maar ja, als je geen recht stuk leiding hebt of je kan er niet goed bij dan is knellen vaak nog niet zo gemakkelijk, zelfs niet voor een installatiemonteur, laat staan een beginnend klusser.
Ik wou met mijn 3 punten enkel de mogelijkheden aangeven, na inschatting van de situatie kan hij nog beslissen of hij het zelf kan knellen of dat hij er een "pro" bij moet halen.

En wie weet, misschien is het zo moeilijk te doen dat ie naar de bouwmarkt gaat en een elektrische kachel haalt. :wink:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Begrijp ik daaruit dat de anbo koppelingen wél in die inch maten te koop zijn?

Niet dat ik dat nodig heb, bij mij is alles inderdaad 22 en 15 mm, maar voor het goede begrip!
 

H@ns

  • #6
Ik heb pas geleden zo'n overgangs ring van dik- naar dunwandig gebruikt op een 28mm buis.
Werkt als een trein en geen lek problemen!
 

Ketelman

  • #7
Klusidee Kees schreef:
Begrijp ik daaruit dat de anbo koppelingen wél in die inch maten te koop zijn?

Niet dat ik dat nodig heb, bij mij is alles inderdaad 22 en 15 mm, maar voor het goede begrip!
Anbo koppelingen worden standaard geleverd met knelringen van bv 22 of 28 mm.
Maar je kunt een losse knelring kopen, die in de anbo koppeling past en om bijv. 1/2"of 3/4"past.
Je neemt dan de bestaande ringen van 22 mm eruit en zet er dikke ringen in van 1/2".

Ook kan je bijv. een anbo sok nemen en 1 knelring 22 mm laten zitten en aan de andere kant een 1/2" ring zetten, zo kan je een overgangskoppeling maken van oude dikke stalen buis naar dunwandige (chroom) buis.
Ik heb pas geleden zo'n overgangs ring van dik- naar dunwandig gebruikt op een 28 mm buis.
Werkt als een trein en geen lek problemen!
Dat bedoel ik nou. :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Nooit problemen gehad met knel op dikwandig.
Voor de (eigen) zekerheid kun je iets vloeibare pakking op de dikwandige pijp smeren, is eigenlijk niet nodig.

Zul je altijd zien dat het dan net mis gaat :wink:
 

MarcoDezicht

  • #9
Jan, dan heb je veel geluk gehad want het is echt niet mogelijk om een messing ring goed dicht te krijgen op dikwandig.
Wat Ketelman al zei: met een overgangsring van anbo van dik naar dunwandig gaat het zeer goed.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik moet erbij vermelden dat ik het de laatste paar jaar niet meer heb gedaan, ik gebruikte altijd bredere uitgegloeide zachte ringen, haalde ik bij de plaatselijke dorpsloodgieter/c.v. installateur.

Weet eigenlijk niet of die nog verkrijgbaar zijn :oops:
Heb hier en daar nog wat oude voorraden.
 

Bloemie

  • #11
Of je pakt een schroefbus vsh 1/2 of 3/4 enz of een puntstuk vsh, werkt veel beter dan anboshit.
 

Ketelman

  • #12
Bloemie schreef:
Of je pakt een schroefbus vsh 1/2 of 3/4 enz of een puntstuk vsh ,werkt veel beter dan anboshit.
Het heet anbo en niet anboshit en voor schroefbussen moet je draad snijden, iets wat de vraagsteller waarschijnlijk niet kan.
Als je geen voorstander bent van een bepaald soort product is dat prima, maar dat wil niet zeggen dat je eigenhandig een nieuwe naam moet bedenken die verder nergens op slaat.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #13
VSH werkt prima en Anbo ook, het voornaamste is dat je de dikwandige pijp erg goed schoonmaakt (verf, roest) en vooral de felsnaad (geen idee of dat ook zo heet) wegschuurt.

In elk geval moet de dikwandige pijp goed rond geschuurd worden, en de overgangsring Anbo goed monteren die is nl aan een kant langer. Waar je ook op moet letten voor zover mogelijk is dat er door het uitzetting de pijp niet kan verschuiven in de Anbo koppeling. Daar zou je wel lekkages door kunnen krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu