Aanleggen ventilatie icm isolatiechips 'leidinggat'

GuuZ

  • #1
Beste klusser,

Situatie
Wij hebben in ons klusproject (lees: renovatiewoning uit 1908) de BG vloer vervangen door een schuimbeton vloer. Comfortabel. Voor de watermeter en andere invoeren is er direct achter de drempel een leidingruimte gebleven van c. 1m². Goed idee, maar slecht uitgevoerd. De zijkanten zijn in V313 uitgevoerd die direct in het zand staan en het is niet geventileerd. Je voelt hem al aankomen.Vochtproblemen alom.

Oplossing
Tegen de luchtvochtigheid wil ik dit gat ventileren en isolatiechips op de bodem leggen. Hier zit nu mijn vraag. Zie ook bijgevoegde illustratie.

Optie A: In de fundering zit een doorvoer voor leidingen. Hier past nog wel 50mm PVC bij. Punt is dan alleen dat, wanneer ik ook een laagje isolatiechips stort, de ventilatieopening in die laag uitkomt. Het is mij niet duidelijk of dit een probleem is.

Optie B: Als alternatief kan ik hoger een nieuwe doorvoer door de gevel (laten) boren. De ventialtieopening zit dan boven de laag van chips. Mogelijk voordeel is vrijere luchtcirculatie, maar mogelijk nadeel is dat de chips als isolatiemaatregen mogelijk niet meer zo veel doen.

Tegen het optrekkende vocht in de V313 plaat zal ik ook iets moeten doen, dat kan wanneer het weer weer iets beter is. Ik denk aan de onderkant inpakken in DPC en evnetueel een laagje beton onderin storten.

Vraag
Waar doe ik beter aan, optie A of B?

Dank voor de inzichten!

Leidinggat.png
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Klopt het dat V313 Vochtwerend MDF is?
Ik vraag me af of dat op de lange termijn goed gaat, lijkt me niet geschikt voor grondcontact.

Ik denk dat ik er een warme bak van zou maken.
PIR op de bodem en langs de randen, de bak neemt dan de temperatuur van de ruimte erboven aan en geen vochtprobleem meer.
 

GuuZ

  • #3
Het idee van een warme bak staat me zeker aan, vandaar ook het idee om isolatiechips aan te brengen. De uitdaging is dat een deel van de leidingen op dit moment op (deels in) het zand liggen. Mijn waterleiding gaat bijvoorbeeld 'gewoon' onder mijn fundering door in plaats van door de opening. Praktisch wordt het met PIR plaat dus een hoop gepuzzel met kleine stukjes en een hoop schuim om het goed sluitend te krijgen.

De grondwater standen zijn hier erg hoog en het zou me niet verbazen als er op een zeker moment een klein laagje water in die zandbak kan staan. Ik verwacht dat ik met PIR in dat geval te veel opwaartse druk tegen de leidingen krijg en beschadiging riskeer.

Het is me nog niet duidelijk of, wanneer de bak warm is ik geen ventilatie meer nodig zou hebben. Vocht is het grootste probleem, maar ik heb het idee dat er vanuit die zandlaag meer dan alleen vocht komt (getuige de muffe geur).

V313 is vochtwerend spaanplaat. Dat gaat op de lange termijn inderdaad niet goed. Er trekt nu al vocht in vanuit de grond. In het voorjaar wil ik daarom de bak iets verder uitgraven en zorgen dat deze platen los van het zand komen. Ik had bedacht een laagje beton te storten waar de platen dan in zouden staan.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Wat bedoel je precies met vochtproblemen?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #5
Dan heb je niet alleen een vocht probleem maar ook een water probleem.
Zorgen dat alles tegen water kan, dus het spaanplaat zal je mogen vervangen.
Onder het luik een plaat isolatiemateriaal dat ook enigszins dampdicht is. Bijvoorbeeld een plaat PIR.
Chips op de grond zullen denk ik weinig helpen als het vocht toch al de platen intrekt, maar kwaad kan het ook niet.
Ventilatie optie B, anders zou het soms onder water komen te liggen. Lastig is nog wel dat één buis niet zo goed ventileert.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Jackd schreef:
Bijvoorbeeld een plaat PIR.
Volgens mij zit op alle fabrieksluiken EPS.
 

GuuZ

  • #7
Zojuist even een plaatje geschoten ter verduidelijking, zie bijgevoegd.

@IJkenhout Het 'vochtprobleem' is m.i. tweeledig. Enerzijds een hoge luchtvochtigheid in die ruimte. Op dit moment leest de meter 91% bij 13.0 degC. Dit leidt tot de bekende 'putlucht', maar ook tot condensvorming op de waterleiding - vandaar de blauwe knoopjes, ik dacht eerst dat ik lekkage had ergens ;) - en condensvorming op de dorpel onder de deur. Mijn luik trekt ook langzaam krom.. Anderzijds zie je op de foto dat er vocht in de V313 platen trekt.

@Jackd Of het ook een waterprobleem is weet ik niet zeker. De natte grond die ik tot nu toe gezien heb is vermoedelijk van condenswater op de waterleiding. Er zit in elk geval genoeg water in de grond om het de platen in te laten trekken.

Er is genoeg hoogte in die doorvoer om voor optie A te zorgen dat daar geen water in komt, als hier 15cm water in komt te staan heb ik een ander/groter probleem :D

De aangedragen optie van een laagje beton storten vindt weinig weerklank, voorzien jullie hier een probleem mee?

IMG_1435.jpeg
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #8
Kan het spaanplaat niet helemaal weg?
Dan heeft het enkel als bekisting gewerkt voor het schuimbeton.

Laagje beton vind ik een goed idee, moet je het wel eerst een stuk verder uitgraven.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
GuuZ schreef:
Het 'vochtprobleem' is m.i. tweeledig. Enerzijds een hoge luchtvochtigheid in die ruimte. Op dit moment leest de meter 91% bij 13.0 degC. Dit leidt tot de bekende 'putlucht', maar ook tot condensvorming op de waterleiding - vandaar de blauwe knoopjes, ik dacht eerst dat ik lekkage had ergens ;) - en condensvorming op de dorpel onder de deur. Mijn luik trekt ook langzaam krom.. Anderzijds zie je op de foto dat er vocht in de V313 platen trekt.
Symptomen die geen probleem zijn hoef je niet op te lossen:
- luchtvochtigheid onder de vloer is geen probleem.
- putlucht onder de vloer is geen probleem
- condensvorming op waterleiding is geen probleem
- condensvorming op de dorpel geeft aan dat er een koudebrug is. De vloer isoleren kan dit mogelijk verbeteren, eventueel de dorpel vervangen door een van hout. Zorg om te beginnen dat de ventilatie in huis op orde is.
- Als het luik krom trekt kan je deze aan de onderkant isoleren en/of vervangen door een materiaal wat beter geschikt is voor de toepassing (zoals een cementgebonden plaat).

Overigens kan ventilatie onder de vloer nooit kwaad. Is zelfs aan te raden. Maar verwacht niet dat deze "problemen" hiermee verdwijnen.
 

Charel

  • #10
Je moet dit voor eens en voor altijd degelijk aanpakken en dan zou ik het als volgt doen:
De aarde rond en onder de leidingen veel dieper uitgraven zodat je tot minstens 10 cm onder alle leidingen een betonplaatje kunt storten dat tot onder de fundering doorloopt.
Vanop die betonplaat metsel je het gat en het hoogteverschil in de fundering zorgvuldig dicht waarbij alle leidingdoorvoeren ook worden ingemetseld.
Vanop die betonplaat, die je met dat doel ruim genoeg moet voorzien metsel je vervolgens ook een halfsteens muurtje tot in of net onder de vloeropening (het luik).
Na uitharding de bodem en alle zijwanden waterdicht bepleisteren met mortel op basis van 1 deel cement, 2,5 delen zand en een weinig compactuna.
Wellicht zal vocht dan ook geen probleem meer vormen en is een verluchtingsgat overbodig.
Al de rest valt naar mijn idee onder de noemer van experimentele bricolage.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Ik voorspel dat het storten van een betonvloer dit "probleem" niet oplost. Het is namelijk een koudebrug.
 

Charel

  • #12
Je blijft hiermee inderdaad nog een koudebrug behouden. En door die koudebrug kan daar nog een weinig condensatievocht ontstaan maar dat is dan vocht van binnen uit de woning, geen extra dus maar vocht dat er al was.
Het extra vocht van de blootliggende ondergrond onder en naast de woning wordt met die waterdichte put dan wel gestopt. Als ik lees dat daar een hoge grondwaterstand heerst en er soms water onderin die put kan staan dan lijkt het mij alvast overduidelijk dat daar eerst en vooral een degelijke put moet worden gemaakt met waterdichte bodem en wanden.
 
Laatst bewerkt:

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
#9 zou ik volgen. Niet meer en niet minder.
 

GuuZ

  • #14
Dank allen voor het meedenken. Erg prettig!

Het 'condensvocht' op de dorpel blijkt gelukkig/helaas geen condens te zijn, maar regenwater dat onder de voordeur door komt. :shock: Ander probleem, mogelijk later voor een ander topic.

@IJkenhout Ik snap wat je zegt. Waar het op neer komt is zorgen dat luik en toebehoren kunnen dealen met de hoge luchtvochtigheid in deze ruimte. Zo'n cementgebonden plaat (18mm), kan die op een ovespannin van c. 70cm het gewicht van een persoon houden? Ik heb hier niet eerder mee gewerkt.

@Jackd De platen waren initieel ook als bekisting voor het schuimbeton. Tijdens het renoveren is het dan ineens toch wel prettig als er even een luik overheen gemaakt wordt en voor je het weet woon je er ineens. :wink: Als ik die weghaalontstaat er een andere uitdaging. Dat luik (huidig of nieuw cementgebonden) moet ergens opliggen. In plaats van latten kan ik daar voor metalen proefielen kiezen, maar die moeten dan in de anhydrietlaag bevestigd worden (waar je aan één kant zelfs een vloerverwarmingslus tegenkomt), of lager in de schuimbeton laag - welk weinig constructieve waarde heeft- en dan verhoogd om de juiste hoogte te halen. Ook verre van ideaal. Suggesties? :lol:

@Charel Eens dat dit de beste optie is. Dit is ook meteen de meest omvangrijke en helaas heeft dit huis op meer plaatsen aandacht nodig. Expirimentele bricolage is wat dat betreft op zijn plaats. Als ik dit op een laagdrempelige manier nu op kan lossen, heeft dat de voorkeur. Dan kan ik aankijken of het houdt en of er daadwerkelijk eens water in komt te staan. Mocht het probleem niet verholpen zijn, dan ga ik zeker voor jou methodiek.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #15
Hoe zitten de platen nu aan het beton vast?
Platen eraf, als ze er netjes afkomen kunnen ze zelfs hergebruikt worden. Onderste deel eraf zagen en terug plaatsen met lijmkit. (hightack)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
GuuZ schreef:
Als ik dit op een laagdrempelige manier nu op kan lossen, heeft dat de voorkeur.
Bij deze.
Pak een plaat betonplex of watervast triplex en pak deze in met een kunststof folie zodanig dat er bijna geen vocht in kan trekken.
Schroef aan de onderzijde een plaat EPS zodat het waardoor het toch aardig is geisoleerd.
Haal voorlopig die twee balken even los en zet ze goed in de menie.
Monteren en monitoren.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #17
Tijdelijk: halverwege latjes rondom en daar platen eps (of zoiets) op leggen)
Dat houdt al genoeg vocht tegen en het luik wordt warm.

Dat tijdelijk kan dan best eens heel lang worden..
 

Charel

  • #18
GuuZ schreef:
@Charel Eens dat dit de beste optie is. Dit is ook meteen de meest omvangrijke en helaas heeft dit huis op meer plaatsen aandacht nodig. Expirimentele bricolage is wat dat betreft op zijn plaats. Als ik dit op een laagdrempelige manier nu op kan lossen, heeft dat de voorkeur. Dan kan ik aankijken of het houdt en of er daadwerkelijk eens water in komt te staan. Mocht het probleem niet verholpen zijn, dan ga ik zeker voor jou methodiek.
In feite is dit qua kostprijs en complexiteit maar een peulschil in verhouding met hetgeen je voor de rest nog aan verbeteringen in een oudere woning moet aanbrengen.
Het vraagt wat inspanning en wat tijd maar qua materiaalkost gaat dat niet meer zijn dan eender welke tijdelijke bricolageoplossing.
Dit nu eventjes degelijk oplossen en je hoeft er nooit meer aan te denken.
 

GuuZ

  • #19
Jackd schreef:
Hoe zitten de platen nu aan het beton vast?
Niet. De houten bak staat in het zand. Tussen de platen en het schuimbeton zit als ik me niet vergis nog een folie. Kortere platen tegen het beton aan 'hig-tacken' zou inderdaad een mooie optie zijn om los van het zand te komen.

Wgb schreef:
Folie, menie en EPS. Dat gaat zeker lukken!

Charel schreef:
In feite is dit qua kostprijs en complexiteit maar een peulschil in verhouding met hetgeen je voor de rest nog aan verbeteringen in een oudere woning moet aanbrengen.
Het vraagt wat inspanning en wat tijd maar qua materiaalkost gaat dat niet meer zijn dan eender welke tijdelijke bricolageoplossing.
Dit nu eventjes degelijk oplossen en je hoeft er nooit meer aan te denken.
Kosten zijn het bezwaar niet. Benodigde tijd en open voordeur in een tijd van alleen maar regen met een vol huis helaas wel. Jouw oplossing is in het voorjaar aan de beurt :love:
 

Charel

  • #20
Ja dat snap ik. Open voordeur, winter, altijd regen, gesmodder in huis.:cry:
Laat die winter maar vlug voorbij zijn.
 
  • Like
Waarderingen: GuuZ

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu