'86 Radson MCBA001 autom. valt uit / verliest water

Rvha_Sidmar

  • #1
Ik heb een oude Radson (1986; type ER 335 Electronic).

Sedert 3 weken heb ik problemen. Alles begon met het uitvallen van de ketel.
Ik kon op de MCBA herwapenen maar vond geen directe reden: temp: 75 °C, druk 1.5 bar.

2 dagen later stelde ik voor het eerst een waterverlies vast. Ik vulde bij en het waterverlies nam dag na dag toe. 3 dagen lang was dit verlies zeer groot: ik moest tot 4 maal per dag bijvullen. Het expansievat van 35 liter is in goede staat.

De cv installatie werd telkens bijgevuld van 0.5 tot 2 bar! Ik isoleerde afgekoelde ketel op druk 1 dag van het net en stelde daar geen lek vast. Ik dacht dus dat het aan de ondergrondse leidingen lag en liet een firma met ultrasoontechniek zoeken. De dag voor hun komst verdween het lek op misterieuse wijze! De firma heeft dan ook niets gevonden!

Na 1 week herbegon het uitvallen weer en is er weer een licht verlies (van 1.7 warm naar 1.2 warm) Beschik niet over schema's van de MCBA001 (Philips), weet dus niet op welke veiligheid hij uitschakelt. Kan het zijn dat het lek zich in de ketel bevindt, waardoor ik het niet vind?
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #2
Hoe heb je het vat gecontroleerd, heb je het vat eraf gehad?

Ondergrondse leidingen, in kruipruimte-of door de grond, tuin of zo?
MCBA0001 is niet meer leverbaar, is nu MCBA 1113 + adapter
Storing kan een lekspanning zijn, bv via lagedruk beveiliging.

Kortom veel vragen, maar let op toestel is al op leeftijd, denk aan de te maken kosten.

Is het onderin de ketel wel droog?, met name de zijpanelen?
 

Rvha_Sidmar

  • #3
Beste Bundy, dank voor je reactie. Volgende antwoorden op je vragen:
  1. Het expansievat werd gecontroleerd door controle van de druk van de balg: 0.8 à 0.9 bar, bij water-drukloze ketel. Verder doet die prima zijn werk bij opwarming van het water.
  2. 50% van de leidingen zijn boven-gronds. Controle ervan, alsook van alle aansluitingen op de radiatoren: toonden geen lekken. De andere (ondergrondse leidingen) liggen echter onder de keramische vloer van de leefruimtes (100 m²!). Ultrasoon en infraroodcontroles uitgevoerd door een gespec. firma gaven daar ook geen lekken aan.
  3. Ik ga de MCBA uiteraard enkel vervangen als die "vals" alarm zou geven, maar schakelt hij niet terecht uit op een beveiliging? Wat is immers het verband met het lek? Zit in de ketel mogelijks een lekdetectie?
    Ik beschik niet over electrische, noch mechanische schema's. Visueel zie ik ook geen enkele bedrading behalve deze naar gasklep en temperatuurschakelaar en circulatiepomp. Zitten binnenin nog detectoren, waarvan ik de bedrading niet zie?
  4. Hij schakelt zeker niet uit op lage druk van het circuit. Deze middag schakelde hij uit bij een druk op het systeem van 1.4 bar! Watertemperatuur was 45°C. Overtemperatuur (rode drukswitch) was niet aangesproken. Bij nazicht ontluchting van ketel en hoogste radiator kwam enkel water eruit. Toch is de druk sedert deze morgen (bij gelijke watertemperatuur met 0.3 bar gedaald.
  5. Rond of onder de gasketel zijn geen leksporen te zien. Ik ga vanavond eens binnenin trachten te kijken met spiegeltje via een of andere opening vooraan.
  6. De ketel is wel oud (1986) maar gaf tot nu toe nog geen enkele storing.
Kan het zijn dat hij bijv. enkel lekt in warme toestand, zodat het water met de rookgassen mee verdampt?

Want bij isoleren van de ketel van het net, ik bedoel dichtdraaien van de hoofdkranen voor en achter de ketel, en dan brandt hij natuurlijk niet, blijven ketel en expansievat wel op druk staan.

Ik zou dus al veel geholpen zijn, moest ik al de beveiligigingsfuncties van die MCBA001 te weten komen. Echter nog niets op internet erover gevonden.

Dank bij voorbaat! Roland
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #4
Roland,

Kijk even of de bougie goed is, niet krom op branderbed of zo, of te dichtbij.

Lekkage opzoeken, kijk ook bij brandende ketel onderin de ketel.

Bougiekabel weerstand doormeten, ik dacht 1 K ohm.

Zit er op de afvoer (rookgas) een voeler op de hoed v/d pijp?
Als dat zo is deze draden tijdelijk afkoppelen en op aansluitingen
Doorverbinden, terugslagbeveiliging, dus niet blijvend zo laten.

Drukmeter op het net maken, en deze apart afpersen voor controle.

Misschien collega's hier op forum nog meer suggestie's dus hou deze
site even in de gaten...

Succes
 

Rvha_Sidmar

  • #5
Hallo again Bundy,

De bougie zit goed. De weerstand van de kabel is inderdaad 1,02 k ohm. Er zit geen voeler op de pijphoed.

Om dit te kunnen vaststellen moest ik de uitlaatpijp tussen ketel en schouw demonteren. Daardoor kon ik met behulp van een spiegeltje in de bovenste kamer van de brander kijken.

Ik merkte daarbij een kleine witte vlek (1 cm²) op met wat roest ertussen. Dit bevond zich dus aan de binnenkant van de warmte-wisselaar, ter hoogte van de ribbetjes die in het midden van de branderruimte zitten (ik veronderstel dat die dienen om de hete verbrandingsgassen af te remmen).

Ik keek dan onderaan met het spiegeltje (dit was wel niet goed te zien) en meende op dezelfde kant ook wat witte vlekken tegen de donkere wand van de warmtewisselaar waar te nemen.
Kan dit duiden op een lek?

Ik heb daarnet de brander weer afgezonderd van de rest van het circuit en de druk op de branderketel en expansievat weer opgevoerd tot 2.2 bar. De ketel staat wel koud nu, maar ik hoop morgenvroeg op die manier iets te kunnen vaststellen.

Alvast bedankt voor Uw hulp
Roland
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #6
Dit is een goede manier van lek zoeken, brander eruit houden en morgen
kijken of er water onderin de ketel komt.

En mocht er niks zijn, dan installatie appart afpersen.

Ik hoor het morgen.

En koud houden die ketel he !!!, dan maar even een jas aan.

succes
 

Rvha_Sidmar

  • #7
Hallo,
Deze morgen was de druk heel licht gezakt met 0.1 bar tot 2.1 bar.

Dit wijst dus toch op een klein lek, maar met het expansievat van 35 liter, moet dit toch ongeveer in de buurt van 1 liter liggen, dacht ik? Nochtans: er was geen zichtbaar lek onderaan te zien.

Ik heb de ketel weer in dienst genomen vooraleer naar het werk te gaan. Ik ga de proef in het weekend op iets hogere druk overdoen (meer dan 2.5 bar kan ik niet want dan gaat het veiligheidsventiel open) en ook voor een langere tijd proberen, bvb 24 u.

Tot welke druk mag ik evenwel afpersen, als ik uiteraard het bestaande overdrukventiel eerst tijdig wegneem (het zit net onder het expansievat gemonteerd, met een buisje naar een afloop toe: dit kan ik even afstoppen).

Roland
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #8
Niet nodig, Roland!

Niet te hoog gaan vullen, liever langere periode, en liever de installatie
ook op de zelfde manier. (dus leidingen en dergelijke).
 

MarcoDezicht

  • #9
Hallo,

Mag ik even een idee geven, waar je naar moet kijken? Dat is naar het overstortventiel: even kijken of hij niet iets doorlaat.
 

Rvha_Sidmar

  • #10
Hallo allemaal,
Dank voor jullie reacties! Enige info over de gestelde suggesties:

Het overstortventiel mondt uit via een pijp in een kommetje. Dat staat perfect droog, dus hier zit dus blijkbaar het probleem ook niet.

De ketel staat nu al 48 u afgeschakeld. Hij is geïsoleerd van de rest van het net (kraan voor en na dicht) en werd op een druk van exact 2 bar gebracht. De circulatiepomp ligt uit, zodat beide drukmeters, deze voor de pomp en die erna, dezelfde druk aanwijzen: 2 bar.

Dit is echter de laatste 2 dagen niet veranderd. We zitten dus met een zeer vervelende panne: die zich niet steeds manifesteert. Ik weet echter niet waarom! Het ganse gezin heeft derhalve het gevoel dat het hier "spookt" in het huis. Het lek komt en gaat zoals het wil!

Volgende week wordt er terug wat frisser weer aangekondigd. Dan moet de ketel weer draaien. Misschien dat in deze condities de fout zich weer manifesteert.
Roland
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #11
Heb je nog wel het systeem apart afgeperst ?

Ondanks ultrasoon onderzoek wel doen!

Als dat het niet is dan verliest de ketel tijdens opwarmen, wordt dan
moeilijk vinden..
 

Rvha_Sidmar

  • #12
Het lek is op misterieuse wijze weer verdwenen, vervelend dus!
Afpersen van het hele circuit zal ik beslist doen, doch daarvoor heb ik wat meer tijd nodig, (onder meer om het overstortventiel te blokkeren) en dat moet ik daarom eventueel volgend weekend plannen.

Ondertussen blijft de stuureenheid MCBA 0001 maar steeds uitvallen (3 tot 4 maal per dag). Kan iemand mij aan een schema helpen of een beschrijving of handleiding van dit apparaat? Ik vroeg het aan Radson, doch aangezien ik geen installateur ben, weigeren ze me toegang tot hun website!!!

Voor het eerst heb ik opgemerkt dat de circulatiepomp blijft draaien. Vroeger viel die na +/- 20 min uit, als de thermostaat in de living, bij bereikte temperatuur, uitschakelde.
Kan dit duiden op een fout in de MCBA?

Mogelijk zit ik dan met 2 fouten tegelijk: 1)de stuureenheid en 2) een lek. Twee fouten dus, die niets met elkaar van doen hebben, maar zich toevallig op hetzelfde moment manifesteren. Hierdoor is de verleiding uiteraard groot om de 2 problemen met elkaar in verband te stellen ?????
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #13
Klopt,echter het is het overdenken waard om afscheid te nemen van
deze ketel gezien de leeftijd.

Ik zal zien of ik aan een paar gegevens voor je kan komen.
 

Sil

  • #14
De mcba 0001 is niet voor niets vervangen voor een ander model.

Dus de kans dat het foute boel is groot.

Er is een ding dat altijd voor vervelende storingen kan zorgen door een massa probleem en dat is de droogkook.

Voor dit model zou de droogkook op de voorplaat gemonteerd moeten zijn.

Het is over het algemeen een koperen "wartel" met twee aansluitdraden.

Deze is ter controle tijdelijk te overbruggen zolang de cv waterdruk regelmatig gecontroleerd wordt.
 

Zula Zabor

  • #15
Ploffen bij het aanslaan ??????

Dan komt er water in de ontstekingsruimte, en zit er dus een lek in de warmte wisselaar. Draai de bougie er uit en kijk of die vochtig is.

zz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu