8 kW kachel op 3 x 220V

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi,

Ik heb slechts basiskennis van elektra. Wellicht vraag ik naar iets wat absoluut onmogelijk is. Uiteindelijke aansluiting laat ik overigens wel door een expert doen.

Ik krijg een 8 kW saunakachel. Deze behoort op 3 fasen te worden aangesloten. Dat heb ik niet en aanleggen van krachtstroom is relatief duur.
Iemand wees mij erop dat zo'n kachel wellicht met een 5-aderige kabel kan worden aangesloten, de nul, de aarde en de 3 fasen. En dat dit in de meterkast vervolgens op 3 groepen van 220 V kan worden aangesloten.
Die groepen heb ik wel vrij, ik heb 12 groepen met 16 ampère zekering.
Maar is dit wel realiseerbaar?

Gr,
Stefan

Ik heb 12 groepen 16 ampère. Deze zijn lang niet allemaal in gebruik.
En een hoofdschakelaar die afgezekerd is op 40 ampère.

Het is een jaren 30 woning (woon er net) en in de meterkast zijn door de jaren heen wijzigingen aangebracht. Allemaal wel door een officieel elektrotechnisch bedrijf gedaan.

Okee. Maar als Essent daarvoor hier moet komen, kunnen ze net zo goed een krachtstroomgroep aanleggen neem ik aan. Kost me ong. 500 euro, maar dan heb ik wel alles volgens voorschrift.

De makkelijke omweg die iemand mij suggereerde blijkt niet zo gemakkelijk, of in elk geval niet voordeliger. Ik kies voor de officiële weg.

Hartstikke bedankt!

Voor een krachtstroomgroep zal je toch eerst minimaal 3x 25A nodig hebben.
Dit moet aangepast worden door Essent.

Spring schreef:
Hoi,

(...)Iemand wees mij erop dat zo'n kachel wellicht met een 5-aderige kabel kan worden aangesloten, de nul, de aarde en de 3 fasen. En dat dit in de meterkast vervolgens op 3 groepen van 220 V kan worden aangesloten.(...)

ABSOLUUT NIET DOEN! Op deze manier zou je over de nuldraad (waar je er maar eentje van hebt) veel te veel vermogen gebruiken. Die krijgt nl. 3x zoveel vermogen als daarvoor bedoelt is!

Dus: of overgaan op 3-fasen of een koude sauna voor lief nemen ;).

Als ie tot max 7,3kw zou gaan, zou het nog over een kookgroep kunnen (dubbele automaat zeg maar), dan heb je 2 nuldraden en 2 fases en 1 aarde.

Gr. Richard,

Inderdaad niet doen. Bovendien is het natuurlijk verboden om 3 groepen samen te brengen in één toestel.
Je hebt dus 2 mogelijkheden: een krachtgroep aan laten leggen (als je een sauna koopt, moet dat ook kunnen) of een fornuisgroep aan laten leggen en de kachel maar gedeeltelijk gebruiken.

Laat dat overigens wel door een technicus doen als je er zelf geen verstand van hebt.

Ik laat het zeker door een technicus doen. Ik ben van het niveau stopcontact, lampjes en dergelijke. Dit gaat 3 stappen verder.
Het was voor mij vooral van belang om mij van tevoren te verdiepen in de mogelijkheden. En daarbij om die optie die mij aan de hand gedaan was te checken.
En ik ben blij dat ik dat gedaan heb.

Dank voor jullie antwoorden!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan