7 groepen voor schuur

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Voor onze schuur komen we op 7 groepen voor de stroom. Nu is het volgens mij moeilijk te realiseren om daar een stoppenkast te maken in de schuur waar 1 dikke leiding binnen komt. en dan in 4+3 groepen te delen. Zoals bij het huis.
Dus lijkt mij dat we best de meterkast in huis uit kunnen breiden.
Dan moeten alleen al die 7 kabels naar de schuur.

Dus tenzij dit compleet de plank mis slaat, de vragen:

Hoe dik moeten deze kabels zijn?
En, kan ik ze alle 7 samen in 1 PVC buis leggen?
Of gaat dat te warm worden?

De lengte van de meterkast naar de schuur is ruim 30 meter.
Maximale theoretische belasting 3.2kVa per groep.

7 groepen is nogal wat voor een schuur, waarvoor gaan deze groepen dienen? Misschien kun je een onderverdeler plaatsen, maar dit is afhankelijk van je hoofdzekeringen.

3 groepen voor verschillende (ca 20) verlichtingen en (ca 30) stopcontacten.
1 Wasmachine
1 Droger
1 Magnetron/Oven
1 Vaatwasser.

Een aantal zullen op termijn weer in huis gebruikt worden.
Wat de hoofdzekering is weet ik niet, zou eens moeten navragen bij de netbeheerder denk ik.

Inderdaad, dan zul je niet met minder groepen toe kunnen.

Je zult moeten afwegen wat het prijsverschil is tussen 7x30 meter kabel van 2.5mm2, en 1x 30m 4mm2 met een extra groepenkastje.

Dit mits je hoofdzekering minimaal 40A is (is niet gebruikelijk trouwens)

Op de rekening van enexis staat. 'tm3x25A of tm80A' en de 2 aardleks die er zitten zitten boven de meter is 1 van 40A en 1 van 25A. Weet niet zeker of dat wat zegt. Dan kan het ook met 1x 4mm kabel alle 7 groepen ?
En dan 4 aderig?

Dat zegt allemaal niet veel je zult toch echt de feitelijke waarde van de hoofdzekering moeten weten. Bijv 3x25a of 1x35? Anders kun je beter voor losse kabels gaan.

Wat er op je rekening staat, zegt al genoeg. Als het een 1-fase aansluiting is, is een onderverdeler zowieso zinloos.

Als het 3x25 is, moet je je afgaande kabel op 16A zekeren, en de eindaansluitingen op 6A in de schuur. Is dus ook geen optie.

Gewoon losse kabels gaan trekken dus!

Volgens Enexis hebben we 3x20. De hoofdzekering wisten ze niet, en die zit verzegeld in de meter (zwart geval van de PLEM uit 1972).
Ga wel losse kabels trekken :) Maakt ook niet zo veel uit als de gleuf er is of er nu in of 7 leidingen in gaan.

Het gaat een heel stukje onder de grond door.
Moet dan grondkabel zijn. Ik dacht eerder eraan om gewoon installatiekabel in een PVC pijp in de grond te leggen. Misschien dat maar eens niet doen...

Moet ik per groep gebruiken bijvoorbeeld:
YMvKas Grondkabel 2 aderig 2,5mm²

Of kan het ook zijn:
YMvKas Grondkabel 4 aderig 2,5mm²
of (YMvKas Grondkabel 5 aderig 2,5mm²?)
Waarbij dan 2 groepen door 1 kabel lopen?

2 groepen in 1 kabel is niet toegestaan.
Grondkabel is volgens mij niet verplicht als je een bescherming tegen doorsteken aanbrengt en de kabel diep genoeg legt, gesloten PVC pijp lijkt mij wel zo'n bescherming.

Gezien de lengte die je nodig hebt, lijkt het me slim om even te shoppen voor de kabel.

Als de kabels in een mantel (bv pvc buis 75 of 110 mm) liggen, kun je gewoon 3x2.5 ymvk pakken.

Weet niet of je in de meterkast in huis nog plek hebt voor 7 extra groepen en 2 aardleks? Anders misschien de hele kast vervangen. Is vaak amper duurder, en is het in 1 keer weer up-to-date. Persoonlijk vind ik het handig om voor 'gevoelige groepen' zoals tuinverlichting of stopcontacten in een werkplaats een alamat te plaatsen, dan zit je bij een aardfout niet met 4 groepen in het donker.

JeroenVW schreef:
Volgens Enexis hebben we 3x20. De hoofdzekering wisten ze niet, en die zit verzegeld in de meter (zwart geval van de PLEM uit 1972).

3x20??

Geldige waarden zijn:
1x6, 1x25, 1x35, 1x50, 1x63, 1x80, 3x25, 3x35, 3x50, 3x63, 3x80
Het eerste getal geeft het aantal fase aan (1 of 3) het 2de getal is de waarde van de hoofdzekering(en).

Als je hoofdzekeringen echt 20A zouden zijn, dan zou je m.i. niet eens 16A eindgroepen mogen hebben.
En uiteraard zitten de hoofdzekeringen niet in de meter...

V.w.b. de kabels zou ik ze ook door een buis leggen als je daarmee grondkabel kan vermijden. Een YMvK 3x2,5 is goedkoper dan een VO-YMvKas 2x2,5 en bovendien ook makkelijker aan te sluiten. Heb je tenminste een fatsoenlijke aarde om aan te sluiten i.p.v. een aardlitze.

Dat zou vreemd zijn als het maar 20A was. Dan had hij er vast wel eens uit gelegen.
Als ik een verhaal van @rie ("3 groepen naar schuur") lees ga ik toch maar grondkabel bestellen.
Is wel wat duurder maar is ook sneu als er iemand dood ligt over 20 jaar hier die een regenpijp door wilde zagen omdat ik een paar honderd euro wil besparen...

Of zijn er ook speciale gemarkeerde pijpen? Kan me voorstellen dat je een rode gebruikt. Gas stop je ook in een gele pijp bv...

Ik denk niet eens dat het een paar honderd euro verschil zal zijn. Zelf zou voor mij het aansluitgemak doorslaggevend zijn.
Dat iemand over 20 jaar zonder nadenken een buis gaat lopen doorzagen, zonder uit te zoeken waar die buis voor dient, zou voor mij geen argument zijn om grondkabel te leggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan