4 aderige YMVK-as kabel gebruiken voor 2 groepen ?

Mag/kan ik 2 groepen door 1 YMVK-as kabel laten gaan ? Draaddoorsnede 2,5 mm². Met gezamenlijke aardlitze. Dus 1 groep de bruine en blauwe draad en de tweede groep de grijze en zwarte ?

Als de kabel 5x2.5 is. Dan wordt het in de regel toegepast. Ik zou dan bruin fase en blauw nul / en de andere zwart fase en grijs nul. groen/geel aarde. Zo doe ik het ook vaak. Voor bedrade flex heeft ook die kleuren.

Bij welke toepassing zou jij dit adviseren? Want voor mij heeft 2 stuks 3-aderige kabel (of 2-aderig + litze) nog steeds de voorkeur als het geen kookgroep (of krachtstroom, maar dat is hier nvt) is. Je kunt niet stellen dat afwijken van de NEN1010 de regel is.

Voor een kook groep, zie het probleem niet helemaal. En anders trek je 5 losse draden in een buis doe je hetzelfde toch?
Alleen dan is het een beetje lastig uitzoeken zonder multimeter. Dus 5 aparte kleuren werkt perfect

volgens mij had TS het over 2 aparte groepen door 1 kabel, dus voorzien van 2 losse automaten en afgemonteerd in 2 verschillende eindgroepen

Voor een kookgroep mag het ook omdat alles op 1 toestel wordt aangesloten en ook met 1 handeling in de meterkast uitgezet kan worden.
Gewoon 2 losse groepen door 1 kabel is simpelweg niet toegestaan, zou je dan 1 groep uit zetten in de meterkast dan staat er op andere aders nog gewoon spanning hetgeen tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Wil je 2 groepen zonder kookgroep maar op een eigen automaat dan moet je ook 2 losse 3 aderige kabels trekken.

Dat is wat ik ook aangeef, voor een kookgroep mag het omdat die 2 groepen altijd met 1 handeling gelijktijdig uitgezet worden.
Voor 2 losse groepen mag het gewoon niet en moet je 2 kabels leggen.

Dat het voor een kookgroep wel toegestaan is is nu wel duidelijk lijkt mij.

Maar jij @Sander 1972 , zaaide wat verwarring in post #4, omdat je daar niet de kookgroep benoemde. Uit alleen die post zou kunnen lijken dat je 2 losse, aparte groepen (geen kookgroep zijnde) in 1 kabel mag combineren. Want dat bericht mist verdere context.

TS heeft helemaal (nog) niet genoemd om wat voor toepassing het gaat, maar ik vermoed géén kopgroep.

Bedankt voor jullie antwoorden. Het betreft een grondkabel naar een overkapping. Op het dak wil ik 2 sets plugin zonnepanelen aanbrengen (920 Wp elk). Daarnaast wil ik wcd's en lichtpunten in de overkapping, vandaar dat ik dacht om ze apart op een groep te zetten. Maar alles op 1 groep kan ook omdat het maar 4 panelen zijn.

Het kan op een groep, maar dan is er in de overkapping wel een verdeelkastje nodig.
Een pv verdeler is kant en klaar te koop.

Als de kabel er nog niet ligt, dan is het waarschijnlijk makkelijker om 2 kabels te leggen.

In principe heb je bij plug&play , stekker zonnepanelen niet per se een pv verdeler nodig. Kan wel handig/verstandig zijn.

Sowieso natuurlijk uitkijken met dergelijke panelen dat de totale belasting op de gebruikte groep niet te hoog wordt.

Op een stopcontact mag je max. 600 W invoeden. Dus 2x 920 W zou ik niet doen.

Bedenk dat een installateur dit niet mag volgens de NEN1010, maar de maas is dat een particulier niet volgens de NEN1010 hoeft te werken. Of je brandverzekering er ook zo over denkt...

• Like
Waarderingen: Kaajee

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu