51 kg aan 7cm gasbetonnen muur

Hoi,
Wij hebben het oude muurtje tussen hal en keuken (met halverwege aan de achterkant van het muurtje een deurkozijn) vervangen door een nieuwe, in beide gevallen gasbeton van 7cm dik.
Nu moet er aan de binnenzijde een werkblad van 1850 x 700 x 38 mm komen te hangen. Werkblad weegt +/- 38 kg en daar moet nog een inductieplaat van 13 kg in worden gehangen.
Mijn gedachte was om een balk van 40 a 50 mm dik/breed aan de gasbeton muur en keukenmuur te bevestigen (zie tekening), en aan de linkerkant het blad op een staande rechthoekige steun van hetzelfde materiaal en afgedicht met een zijplaat te laten steunen.
Onder het werkblad staan een vaatwasser en wasmachine en indien nodig kan ik kijken of er nog een verticale steunplaat van zo'n 2 a 3 cm dik tussenin kan om het midden van het blad te ontlasten.
Is dit mogelijk en een goede werkwijze, en zo ja wat voor soort pluggen of ankers moet ik gebruiken, of moet ik het met een andere constructie proberen?
Overigens komt er boven de kookplaat nog een afzuigkap van 17 kg aan de muur te hangen, maar dat is aan de bovenkant.
Al vast dank voor het meedenken.
Groet,
Henry

schets-keuken.png

Niet voor niets liggen werkbladen meestal op (keuken)kastjes. Ik zou hier in inder geval meerdere stevige tussenwanden plaatsen, liefst met stelmogelijkheid zodat het blad ook vlak ligt.

Ooit eens een werkblad van 2/3 cm tussen 2 muren en een achtermuur op dezelfde wijze gemonteerd, wel dus 3 latjes aan de 3 muren ter ondersteuning. Daar stonden een droger, vriezer en koelkast op. Moest sowieso een paal in het midden onder en zelfs toen zag je hem na verloop van tijd nig iets doorzakken. Dus zorg voor voldoende tussenschotten of palen inderdaad.
Verder zou het dan op deze wijze wel moeten kunnen.
Er zijn volop pluggen voor gassbeton verkrijgbaar

Oei. Ik lees dat het werkblad met kookplaat bestand moet zijn tegen belastingen tot 60kg, waarschijnlijk gewicht plaat plus pannen met inhoud.
Qua ondersteuning wordt het lastig om in het midden een steunplaat te maken omdat de inductieplaat daar moet komen.
De kookplaat is diep 522 mm, en het blad 70. De vaat en wasmachine zijn 60 diep. Als ik ze wat meer uitelkaar zet zou er aan de achterkant wel ruimte zijn voor een verticale ondersteuning maar het werkblad is al uitgefreesd dus ik zit vast aan de afstanden aan de voor en achterkant :roll:
Ik begin te denken dat ik beter een stalen frame vergelijkbaar met de afmetingen van keukenkastjes kan zoeken.

Die kookplaat moet verzonken in het werkblad?
zo ja dan ontkom je niet aan een extra ondersteuning

Dat muurtje kan het gewicht makkelijk hebben het is alleen een dingentje om een goede bevestiging te krijgen in gasbeton
Het is makkelijker om eerst 18mm triplex tegen die muur te schroeven en daar het werkblad op te laten rusten.

Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan