3punts sluiting voordeur opvullen

Aart v/d kaart

  • #1
Goedenmiddag allen,
ik wil een nieuwe voordeur plaatsen,nu heb ik een nieuwe deur gevonden,alleen de draairichting links,terwijl ik een rechtsdraaiende deur heb.
de deur waar ik zeer van gecharmeerd ben is voorzien van voorgefreesde 3puntssluiting,de scharnieren zijn niet uitgefreesd.
is het verstandig om deze voorgefreesde 3puntssluiting weer op te vullen met 3 op maat gezaagde blokken die ik dan in de 3 uitsparingen verlijm ofzo,en dan iets van een lat in de sleuf maken ofzo?
is dait dan wel weer stevig genoeg om de scharnier op te bevestigen?
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #2
Als het een nieuwe deur is, zullen ze die toch ook wel in een andere draai richting verkopen ?
 

Aart v/d kaart

  • #3
Had ik gevraagd,maar dit is de laatste die ze hebben/ :(
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
En geen andere aanbieder van deze deur in Nederland?
 

Aart v/d kaart

  • #5
Jawel,maar niet voor 300 euro minder dan de nieuwprijs
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #6
Dus voor 300 euro wil je de hele deur verbouwen, met bijbehorende risico's, en vervalt ook nog eens de garantie.

Ik zou me wel 3x achter mijn oren krabben, of dat de slimste keuze is.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #7
Nou ik kan me er wel iets bij voorstellen.
€ 300,00 is best veel geld.
Daar kun je als gezin bijna een maand van eten.

Maarja de deur netjes en goed aanpassen, is ook wat.
Misschien toch even kijken, voor een andere deur.
Vaak heb je op internet ook wel leuke aanbiedingen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Los van de discussie of je deze wel of niet moet kopen. Je kan zeker wel de bestaande gaten opvullen. Bij voorkeur met hetzelfde hout als de deur van gemaakt is. Let ook op de nerfrichting.

Het maken/frezen van een nieuwe driepuntsluiting moet nauwkeurig gebeuren. Ik heb het gedaan met een (zelfbouw) freesmal. De scharnieren ook trouwens.
 

Aart v/d kaart

  • #9
Top bedankt,dat is een antwoord waar ik wat aan heb!
bedankt
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #10
Inderdaad zelfde hout zien te vinden met zelfde draadrichting en dit overal zo precies mogelijk pas zien te maken.
Alles vastlijmen met Pu lijm en zo mogelijk zo hier en daar een schroef gebruiken om alles goed vast te zetten (niet op de plek van de scharnieren) en dan goed uit laten harden.
Daarna schuren/schaven tot het glad is maar vooral niet te veel van de deur afhalen immers de scharnierkant is nog moeilijker om goed te krijgen en beter is om de dikte van de scharnieren van de deur af te schaven (als je die ruimte hebt).
Want reken maar, je gaat er een stukje hout van 3 a 4mm in lijmen en daar ga je vervolgens ook nog weer je 3 puntsluiting uitfrezen zodat er 2 stukjes van 3 a 4mm dik mm en ongeveer 10 mm breed overblijven.
Mijn ervaring is dat je er bijna gif op in kunt nemen dat deze stukjes er dan vroeg of laat uit zullen knappen.
Heb je de ruimte niet om de scharnieren weg te schaven dan is het beter om de scharniergaten trapsgewijs dieper te maken.
Dus aan de zichtkant zo weinig mogelijk/niets weghalen maar aan de kopsekant van de deur met de frees wat dieper uithalen en op de dikte van de frees verder naar het midden weer dieper tot je in het midden ben en dan telkens weer ondieper tot je aan de andere kant bent.
Hiermee vergroot je het lijm oppervlak enorm en reduceer je de kans van het uitknappen.

Ander probleem kan de boring voor de cilinder en slotgat zijn.
Zitten die er nog niet in dan heb je geluk maar zitten ze er wel in dan is de nerfrichting en structuur van het ingeplakte stuk van zeer groot belang. Ga je dekkend glans of halfglans schilderen zonder de nerven goed dicht te plamuren dan zal de reparatie vrijwel zeker zichtbaar worden.
Nadeel van het dichtplamuren (vind ik) is wel dat het houtkarakter van de deur dan verloren gaat.

suc6

Gerrit
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #11
Even hoe ik een dergelijk scharnier dan uitfrees.


Ik gebruik dan meestal een frees van 6mm zodat je 4 stappen kunt maken van telkens 6mm dieper en je houdt aan de randen 4mm over.
Het is niet eenvoudig om alles goed pas te krijgen maar je vergroot het lijm oppervlak met ongeveer 200% en het materiaal is ook minder dun en kwetsbaar.
Maar voor 3 of 4 scharnieren ben je hier wel even mee bezig om het mooi en goed te krijgen.

suc6

Gerrit
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Nog een aandachtspunt: De sluitkant van de deur wordt meestal "arm" geschaafd. Als je de deur omdraait, past de scharnierkant een stuk slechter.

Ik zou geen schroeven in de gelijmde blokjes draaien. Die zitten in de weg als je op die plek gaat frezen. Eruit krijgen terwijl het gelijmd zit met PU-lijm is niet altijd mogelijk. Een lijmklem is handiger.
 

Aart v/d kaart

  • #13
Bedankt voor de reacties,
ik heb het helemaal voor elkaar gekregen.
ik heb de vorm van de ingefreesde casettes precies nagemaakt,met rondom een halve milimeter verschil,zodat de lijm ook nog plek had om zicht te setellen.
daarna 2strookjes op maat gezaagd en stuk voor stuk erin gelijmd.
de gehele kant iets opgeschuurd,veel was niet nodig,want de latjes die ik gehaald had waren even dik als de gefreesde sleuven.
deur staat nu in de grondverf.
bedankt voor alle advieze!!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu