3 zwarte draden

Hallo, ik wilde net een lichtschakelaar gaan vervangen. En nu zag ik 3 zwarte draden uit de muur komen.

Nu vraag ik me af of dit wel mag?

PS. Het is een oudere huurwoning

De draad die op het p contact zit, vaak met een rood stipje, een merkteken geven met een stukje plakband oid.

Beste en simpele manier. Nieuw en oude draad 1 voor 1 overzetten op de nieuwe schakelaar. En de draad op L of op 1 puntje mee beginnen

Nee, dit is volgens de voorschriften, want het zijn allemaal geschakelde voedingsspanningen, die voor de schakelaar bruin moet zijn.

Een kruisschakelaar is het zeker niet, want die heeft 4 zwarte draden.
Daar zitten ook een schakelaar in waar 3 zwarte draden aanwezig zijn:
Screenshot_20241013_171923_Chrome.jpg

Klopt als een bus, in een maar men (dit forum) noemt het geheel een kruisschakeling, en komen er in een kruisschakeling ergens in de schakelaar ook 3 zwarte draden.

Nee de middelste is een kruisschakeling, de buitenste twee een wisselschakeling.
Bericht aangepast - mod

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik doe nog 1 poging, want het vastgepinde bericht in dit forum klopt volgens mij wel. Het is meer een taalkundige issue.
Het gaat om verwarring tussen de termen, schakeling en schakelaar.

Het geheel noem je een kruisschakeling, en zo'n kruisschakeling bestaat in het bovenstaande voorbeeld uit dit forum uit 2 wisselschakelaars en 1 kruisschakelaar.

Overal waar je op internet kijkt bij een kruisschakeling zie je dezelfde schemas als in dit forum.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan