3 standen ventilator uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op de badkamer heb ik ventilatie gerealiseerd dmv een 3 standen ventilator met perilex aansluiting. Deze loopt dus altijd, aan gezien de fase op een van de klemmen zit aangesloten, bij stand 2 of 3 wordt er extra vermogen op de motor gezet.

Nu wel ik deze ventilator eigenlijk uitschakelen mbt warmte verlies etc. als ik niet thuis ben. Ik dacht dat ik met een 3 standen schakelaar met een "nul" er wel zou zijn.

Helaas deze schakelaar schakeld 1, 2 of 3 en helaas niet 1 (welke nodig is om de laagste stand te krijgen) ÉN 2 of 3.

Heeft er iemand een idee of een dergelijke schakelaar bestaat, en wat een eventuele andere oplossing zou zijn.

Het schakelmateriaal is van gira...

Gr

Gebruik je stand 3 ook? Mag die evt. vervallen?
Dan zou je (afhankelijk van type) de bedrading misschien kunnen omsteken. Maar dan is een schema gewenst.

2e mogelijkheid: een extra schakelaar (elders) erbij plaatsen?
Eventueel draadloos gestuurd. klik..

3e Het kanaal (grotendeels) afsluiten indien binnen handbereik.
En anders zou ik mij ook niet al te druk maken om wat extra ventilatie...
succes, Bert.

Wat je ook kunt doen, is een aanlegthermostaat op een warm water
leiding naar de badkamer plaatsen. Als daar warm water gebruikt wordt,
dan schakelt de ventilator pas in. Het schema zal je even moeten verzinnen.

Normaal werkt een driestanden schakelaar inderdaad zo dat stand 1 altijd in staat.
Op de ventilator staat dan alleen de fase en nul, waardoor deze altijd draait.
Het schema, en zeer waarschijnlijk ook de bedrading zal je hiervoor aan
moeten passen. De fase en nul komen normaal uit het perilex stopcontact
bij de afzuiger, en niet vanaf de schakelaar.

Bedankt voor de tips.

In theorie zou de 3e stand kunnen verdwijnen, dit is alleen niet helemaal de oplossing waar ik naar zocht.

Schakelaar bij plaatsen is een optie, bij een bewegins sensor of een schakelaar op de warm water leiding. Ook dit is niet de gewenste oplossing.

Ik hoopte eigenlijk dat iemand een drie standen schakelaar zou weten waar wel pool 1 hoog blijft indien stand 2 of 3 gekozen wordt..

Iemand nog een idee..

gr

Je kunt een schakelaar laten maken die deze schakeling heeft.
Via een installateur of groothandel is dat mogelijk.
Merken die dit kunnen leveren zijn bij voorbeeld Sälzer of Kraus & Naimer.

Volgens mij ligt het gewoon aan het merk en type vent.box, ik heb in het
verleden deze boxen wel eens aangepast naar: UIT/Hoog/Laag
Maar als je dus een elektronische toerenregeling in de box hebt zitten,
dan kon het volgens mij niet, maar hang me er niet aan op, ik ben al
even uit de Mvboxen :wink:
Als het wel kan, dan heb je dus 3 draden gekoppeld aan je standenschakelaar
dan koppel je IN de box de draad van "middel" en zorgt dat die veilig
afgekoppeld is, dan word stand 2 UIT.....

Volgens mij is het warmteverlies minimaal op stand 1. Het loont meer om de verwarming lager te zetten, of uit in de ruimtes waar verwarming minder nodig is. Minder ventilatie zorgt voor meer vocht in huis (ook als je niet thuis bent) waardoor het verwarmen meer energie kost. Je kan het energieverlies ook beinvloeden met de ventilatieroosters. Als het minder nodig is, doe je ze iets dichter.

Ook een afzuigkap zorgt voor veel warmteverlies.

Wil je echt structurele verbetering aanbrengen, kan je beter denken aan een wtw. bv. balansventilatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan