3 fasen zien zonder schroeven

Hanzel

  • #1
Beste mede klussers.

Ik heb pas een huis gekocht. De groepenkast is uit 1963 en bevat drie groepen en geen ALS. Nu wil ik een aantal zaken weten maar omdat de sleuteloverdracht pas in maart 2007 plaatsvindt mag ik niet schroeven.

1. Ik weet niet zeker over er een aardpen geslagen is. Hoe kan ik dat zien of weten ze dat bv bij de gemeente?

2. Ik wil weten of ik 3 fasen of 1 fase heb. Kan ik dat zien zonder iets open te schroeven?

3. Ik wil dadelijk zelf de nieuwe groepenkast aansluiten. Ik neem aan dat er twee draden vanuit de energieleverancierkant komen en de rest kan ik gewoon groep voor groep overzetten. Indien er een aardpen is moet ik dan de ALS aan de aardpen zetten of hoe werkt dat precies?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en moeite!
 

Pepjo

  • #2
Ik heb maar één antwoord, en dat staat in de sticky hierboven ( veilig werken met electriciteit) :
Werk niet in de groepenkast (meterkast)
Laat het werken aan en in een groepenkast over aan een erkend installateur, doe dat niet zelf. Wel kun je in overleg met de installateur vaak zelf voorbereidingen doen voor het plaatsen of wijzigen van een groepenkast, zoals aanleggen van de benodigde buizen en het trekken van bedrading..
Gezien je vraagstelling heb je niet veel ervaring in deze materie, laat het dus aan een professional over.
 

Hanzel

  • #3
Zal vast het beste antwoord zijn, maar is toch niet echt bevredigend. Dus als je (of iemand anders) me uitleg wilt geven over de vragen zou ik daar meer mee geholpen zijn. Indien ik dan denk dat ik het echt niet zelf kan of moet doen vraag ik een installateur. Misschien naief maar ik ben ook niet voor niets doe t zelf-er:)
 

Ripley

  • #4
Klein beetje hulp: of je een 3 fasen aansluiting hebt, kan het energiebedrijf ongetwijfeld vertellen. Gewoon even een belletje. Vraag meteen hoeveel amp ze zijn, zal wel 3x25 zijn, maar als je ze toch aan de lijn hebt...
 

Hanzel

  • #5
Dankjewel das al iets. Is er anders geen literatuur (op het web) waar ik me kan verdiepen in dit onderwerp
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ook ik raad absoluut af zelf in de groepenkast te werken, want uit je vragen blijkt, dat je er echt geen idee van hebt, hoe dat moet.

Iemand opleiden tot bevoegd installateur, wat hetgene is wat je nodig hebt om dit te mogen doen en daarna ook verzekerd te zijn, behoort niet tot de bedoeling van het forum.

De materie is veel te ingewikkeld om even aan de hand van een paar vragen uit te leggen!

Je kunt in elk geval de elektrarubriek doorkijken, leer je al veel van.

De rest staat in het algemeen in leerboeken elektrotechniek, maar nogmaals: overleg met een installateur, doe dit niet zelf!
 

Hanzel

  • #7
Jullie hebben idd meer ervaring dan ik. Ik snap de algemene reactie natuurlijk ook wel. Maar ik ben een redelijk eigenwijs mannetje. Wat dat betreft wel goed dat jullie me op de gevaren wijzen. Ik zal eens offertes op gaan vragen bij de installateurs. Dankjewel!
 

Gerrit

  • #8
Een huis uit 1963 is meestal voorzien van een kWh-meter met draaiwiel. Als de meter ongeveer vierkant is, heb je 1-fase. Is die meter rechthoelig, heb je 3-fasen.

Of er een elektrode geslagen is kun je zelf niet zien.
Er zijn een paar mogelijkheden:
Er komt een vrij dunne draad uit de kelder van de waterleiding. De watermeter is overbrugd. Je hebt dan geen elektrode, die moet er alsnog komen.
Er komt een vrij dikke koperdraad binnen. Is deze draad van blank koper, dan is het vaak een ringnet van de energiemaatschappij. De aarde is dan O.K.
Is de draad vertind, dan is het vaak een elektrode.
In alle gevallen zal dit gecontroleerd moeten worden door een installateur omdat hij de enige is die de juiste meter heeft.

Verder sluit ik me bij de andere beantwoorders aan: Uit je vragen blijkt dat je je totaal geen verstand hebt van dit werk en wij gaan er dan ook niet aan meewerken om jou dit zelf te laten doen.

Je kunt (zoals je zelf schrijft) een eigenwijs mannetje zijn, bij een fout in de groepenkast kan dat snel over zijn.
 

Hanzel

  • #9
Je hebt gelijk, bedankt iig voor de respons!
 

Gerrit

  • #10
Graag gedaan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Ik sluit me aan bij de beantwoorders die het inschakelen een installateur adviseren.
Op het forum wordt niet meegewerkt aan het mogelijk helpen veroorzaken van gevaarlijke situaties.

Hier gaat dus een slotje op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu