3 Fase> 3x 230V

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey,

Ik heb een paar korte vragen:

Ik heb hier een 3 fase kabel (3fase+nul+aarde). Waarvan 1 fase + nul+ aarde al een tijdje een stopcontact is waar de tv + randapparatuur is aangesloten.

Nu wil ik via dat kabel meer stopcontacten aanleggen.
Nu de vragen:
-Wat is de maximale belasting voor 1 fase hier (stopcontact voor tv, die reeds aanwezig is)?

-Kan ik gewoon via de 2de fase (of 3de) + nuldraad nog een kabel trekken naar een nieuwe stopconctact? Ik neem dan aan dat deze dezelfde belasting aan kan als stopcontact 1.

-Mag ik alle fases aan elkaar aansluiten en daarvan uit werken (klinkt als kortsluiting, en 400V)? (aannemend dat ik ook de nul erbij trek)

Alvast bedankt voor de antwoorden

Dat mag allemaal niet. Als er drie fasen opstaan mogen die drie alleen gebruikt worden om een 3-fasen toestel aan te sluiten.

Het mag idd allemaal niet. Maar het werkt wel... de belasting is dan max 16a per fase (uitgaande van een 3fase 16a automaat).

ECHTER NIET JE LAATSTE SUGGESTIE!
Dat is nl. idd kortsluiting op 400volt en geeft vuurwerk.

Gr. Richard.

Als het gewoon een 5-aderige kabel is waarvan er maar 3 gebruikt worden (dus de overige 2 spanningsloos) is het wel toegestaan.

Je zult het ongetwijfeld kunnen maar afgezien van het feit, dat het volgens de norm op deze manier niet is toegestaan, waarom zou je het zo willen? Als je alleen een paar extra stopcontacten nodig hebt kun je die toch gewoon vanaf het eerste stopcontact doorlussen? Dan heb je gewoon 16A max. tot je beschikken. Daar kun je een heleboel TV's, versterkers etc. op aansluiten. Bovendien kun je met A/V apparatuur problemen krijgen als je ze op verschillende fases aansluit (brom).

We hebben het hier wel echt over een 3 fasen kracht aansluiting? Of wil je nou 3x van dezelfde fase pakken op 1 nul? Dat laatste kan namelijk niet!

Ja hoor. Kabel ging naar zo n periflex (rode) stopcontact. Dus het lijkt me 3fases, en ik meet 400v tussen de fases :).

Maar ik denk dat ik al een antwoord op me vraag heb:

het kan, maar is niet officieel toegestaan.

Wat wel toegestaan is, is om op die rode, waarschijnlijk 16A 5p Cee form WCD, een klein onderverdelertje aan te sluiten met oa, tussen iedere fase en de nul, een 10A zekering (oa afhankelijk van de hoofdzekeringen).
Dan heb je dus 3 stopcontacten met in totaal 30 A.
Als je maar op één fase, gewoon een paar stopcontacten wilt, moet het als een normale groep met een normale (1fase) zekering uitgevoerd worden.

Ik weet in elk geval dat dit soort dingen wel bestaan...
Worden ook gewoon verkocht...
Zie bijvoorbeeld:
afbeelding helaas niet meer online

Dit is dan echt voor mobiel gebruik... en ik denk dat daar het probleem in zit...
Dit mag dus niet in een vaste installatie...

Is dat een extra groepenkast?

Maar ik heb daar geen behoefte aan. Want heb geen 3 fase nodig. {offtopic, puur voor kennis}
In ieder geval, ik zat vandaag nog te spelen met de schakelaars en zekeringen. En daarmee heb ik me denk wat meer duidelijkheid mee opgewekt:

eerst zie foto:
5289_meterkast1_1.jpg

Rechtsonder is de 3 fase uitgang. Klopt het dat elk zekering voor 1 fase is?
Want ik heb één voor één alle zekeringen ( van de 3 fase groep) uitgehaald, en bij de linkse zekering (1van de 3 in algemene zin) ging de stroom eraf van de tv.
Komt dat omdat ik maar 1 fase heb gelust naar de stopcontact (voor de TV)?
Dus technisch gezien zullen de andere 2 zekeringen nooit slaan wanneer je er niet mee klooit.

En trouwens, er zaten 16A zekeringen in.

Kan iemand mij ook uitleggen wanneer welke zekering word gebruikt, dus ook wanneer men schakelt van 1 fase installaties naar 3fase installaties.

1 fase

-hoofdzekering= 35A
-hoofdschakelaar=40A
-groepen=16A , of kan het ook 25A zijn?

3 fase

-hoofdzekering= 35A x3??
- hoofdschakelaar=40A / eventueel een grotere?
-3fase groep=25A , en normale 1 fase groepen 16A?

Dus de algemene vraag.. wanneer welk zekering?

Een zekering bereken je op draadsectie.
De draadsectie bereken je uit het afgenomen vermogen en de maximaal toegestane spannings val.

Overigens zijn je Aardlekautomaten zeer verouderd en mogelijk werken ze niet eens meer.
Als je de testknop indrukt en je hoort zacht tikken direct je hand terug trekken want ze willen wel eens heel hard knallen met een prachtige vonk.

Ik denk dat het verstandig is dat je er eens iemand bij gaat halen die de situatie ter plaatste eens kan opnemen en eventueel de tekortkomingen kan herstellen. Met alle respect, maar gezien je vraagstelling moet je dit niet zelf willen doen aan de hand van een forum.

Om je er zelf eens in te verdiepen is er nog genoeg leesvoer op de site en in de sticky s boven aan deze rubriek te vinden.

Elektra aanleggen hoe doe ik het?, Veilig werken met elektriciteit / begrippenlijst elektra en Elektriciteit in huis?

Aan de foto te zien denk ik eerder dat het voorzekeringen zijn i.p.v. een krachtgroep. Maar omdit met zekerheid te kunnen zeggen moet de kast open en dan een foto. Als U dat gaat doen wees erg voorzichtig !!

@ronald:

dit vond ik in de handleiding die Toon linkte:
Dit is alleen nodig in de oudere installaties waar voor de kookgroep wel eens een krachtgroep wil zitten met alleen 3 zekeringen.
Bij de 1-fase groepen zit er altijd (dat hoort tenminste zo) een groepsschakelaar. Zet deze uit. Zo plaats je de zekering stroomloos en kan er geen vonkvorming optreden.

@toon:
Zoals ik al eerder vermeldde, het is voor mij bedoeld om kennis op te doen. Want ga zelf niet klooien in de meterkast.
Het is ook de bedoeling dat er een nieuwe groepenkast komt (vandaar deze vragen..).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan