3/8" dikwandig CV leiding en radiator

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi

Ik de oude radiator knoppen vervangen door een thermostaat knoppen die ik nog had liggen.

Nu zijn het oude 3/8" cv leidingen en de thermostaat kraan aansluiting is 15mm (3/4" binnendraads)
Zijn deze op elkaar te knellen?
Ik las al iets over Anbo knelringen maar een 22 mm kunststofring (de blauwe) lijkt mij toch wat te groot voor een leiding van 17,2mm.

Ook zit ik met de andere kant van de thermostaat (1" buitendraads)
Iemand een idee hoe ik deze op de radiator krijg? De radiator heeft ook een 3/8" aansluiting.

51922_20102009275_1.jpg

51922_20102009276_2.jpg

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Zo te zien is de leiding inderdaad 3/8 " en dan is de buitendiameter 21,2 mm.
Voor deze maat bestaan er speciale kunststof knelbussen, ik heb ze vorige week nog gebruikt.
Wel moet je de leiding goed radiaal schuren meet een strook schuurlinnen en eventueel hennepkit gebruiken dan sluit het zeker af.

Gr Piet

Zo te zien is de leiding inderdaad 3/8 " en dan is de buitendiameter 21,2 mm.

bedankt voor je snelle reactie.
Alleen is de buiten diameter van de leiding niet 21,2mm maar volgens de schuifmaat 17,5 mm (dus 17,2 ex verf)
21,2mm is volgens mij 1/2"

Ik heb geen ruimte tussen het bestaande schroefdraad en de radiator om iets extra op het bestaande schroefdraad te draaien (dan past de kraan niet meer)
Daarom wil ik wat ruimte creëren door verder terug op de bestaande leiding een koppeling te knellen.

Na goed aanbrengen kun je de 6 kant toch verwijderen.
Wel nadat je zeker bent dat ie dicht is en niet zo slordig afzagen dat het draad niet meer wil pakken op de cvbuis.

Als de pijp 21,2 mm is moet het 1/2" pijp zijn en geen 3/8".

Ok, Ik heb een verloopring gevonden van 3/8" naar 3/4"
Dus het aansluiten op de thermostaat gaat wel goed komen :D

Nu nog de ander kant (de aansluiting van de thermostaat op de radiator).
Iemand nog daar ideeën over?
Of bestaat er een verloop met aan de ene kant een 3/8" Buitendraad en aan de andere kant een 1" schroef bus?

Ik zou toch gaan voor een 3/8" bu x 1/2"schroefbus.
Die zijn te koop in stalen uitvoering.

Als ik het goed zie past die wartel toch op de radiator.
Zo niet dan moet je er een andere staartstuk in zetten met een passende wartel.

Roeland schreef:
Ik heb geen ruimte tussen het bestaande schroefdraad en de radiator om iets extra op het bestaande schroefdraad te draaien (dan past de kraan niet meer)
Daarom wil ik wat ruimte creëren door verder terug op de bestaande leiding een koppeling te knellen.
Als ik naar het syteem kijk waarmee de radiator is opgehangen is kan je deze toch heen of weer schuiven.
*wgb*

Als je het nou echt in 1 keer goed wil doen dan schaf je nieuwe thermostaatkranen aan, de knoppen kun je dan nog gebruiken!
Scheelt een hoop ellende. :roll: :roll: :roll: :roll:

Chathanky schreef:
Als ik het goed zie past die wartel toch op de radiator.
Zo niet dan moet je er een andere staartstuk in zetten met een passende wartel.

Dit gaat niet passen helaas. De huidige wartel is te klein.

Neesje schreef:
Als je het nou echt in 1 keer goed wil doen dan schaf je nieuwe thermostaatkranen aan, de knoppen kun je dan nog gebruiken!

Zijn die nog te krijgen voor in 3/8 aan beide kanten?
Ik kan ze niet in een doe het zelf zaak vinden...

Doe het zelfzaken moet je ook met een heeeeeele grote boog omheenlopen voor wat betreft het aanschaffen van radiatorkranen.
Ik stuur je wel even een P.B.

Radiator is bij deze oude situaties ook vaak 3/8 aansluiting. De getoonde kraan met staartstuk gaat dan zowieso niet passen. 3/8 kraan is nog wel te krijgen bij de groothandel. Gewoon vernieuwen zoals al vermeld.

Dit is al een oude kraan die getoond is, de kop zal op de nieuwe kraan indien je die van Danfoss koopt ook niet meer passen.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan