Ik ben nieuwe cv-buizen aan het aanleggen en had het plan om de leiding vanaf de ketel naar het eerste T-stuk (richting voor- resp. achtergevel) in 28mm uit te voeren. Ik begreep zo her en der dat dat gunstiger zou zijn. Mijn ketel (Intergas uit 1999) heeft 2x 22mm aansluitingen dus daar zou ik sowieso een overgang van 22 naar 28mm krijgen.
Nu blijkt dat 28mm buis lastig te krijgen is (bij bouwmarkten dan) en ook het ANBO- of andersoortige knelmateriaal blijkt behoorlijk veel duurder te zijn dan het 22mm materiaal. Mijn vraag is daarom of het echt veel zal schelen of ik de hoofdleiding van de ketel in 22 of in 28mm uitvoer? Het scheelt nl. ook in de grootte van de gaten die ik in mijn muren moet boren, in de grootte en daardoor het aanzicht van alle koppelingen, etc. Met andere woorden: is het de moeite en de extra kosten waard om mt 28mm te gaan werken? Of is 22mm voldoende?
In totaal zou ik zo'n 2 x 4 meter 28mm buis (aanvoer + retour) nodig hebben tot aan het eerste T-stuk, en van daaruit ga ik naar beide gevels met 22mm. Iedere radiatoraftakking gebeurt in 15mm.
Dank alvast!
Nu blijkt dat 28mm buis lastig te krijgen is (bij bouwmarkten dan) en ook het ANBO- of andersoortige knelmateriaal blijkt behoorlijk veel duurder te zijn dan het 22mm materiaal. Mijn vraag is daarom of het echt veel zal schelen of ik de hoofdleiding van de ketel in 22 of in 28mm uitvoer? Het scheelt nl. ook in de grootte van de gaten die ik in mijn muren moet boren, in de grootte en daardoor het aanzicht van alle koppelingen, etc. Met andere woorden: is het de moeite en de extra kosten waard om mt 28mm te gaan werken? Of is 22mm voldoende?
In totaal zou ik zo'n 2 x 4 meter 28mm buis (aanvoer + retour) nodig hebben tot aan het eerste T-stuk, en van daaruit ga ik naar beide gevels met 22mm. Iedere radiatoraftakking gebeurt in 15mm.
Dank alvast!