27 & 22 mm. leidingen vervangen of niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal,

We hebben een huis uit 1979 en de verwarmingsleidingen die hier lopen dateren ook echt nog uit de jaren 70. De buizen die uit de CV komen (AWB 1996) zijn 27mm. dik.

Via de zolder lopen deze leidingen naar de slaapkamer(s) (1e verdieping) waar ze dunner worden nml. 22mm. en vanaf daar ook naar beneden gaan.

Binnenkort gaan we een aantal radiatoren vervangen omdat we gaan verbouwen en de radiatoren toch op een andere plaats komen cq. ze zijn ook uit de jaren 70 (ze leveren veel minder "watt" in vergelijking met nieuwe radiatoren).

Wat adviseren jullie; de leidingen vervangen voor nieuwe / dunnere of zo laten? Persoonlijk krijg ik het idee dat die 27mm. leidingen op zich al fungeren als radiator vanwege het oppervlak / warmteverlies. Ook lijkt mij dat er veel meer water verwarmd moet worden vanwege die dikke leidingen (of is dat verwaarlozen).

In ongeïsoleerde ruimtes (zolder, kruipruimte) is het zeer de moeite waard om leidingen goed te isoleren. Daarvoor is speciale buisisolatie beschikbaar. Neem de kwalitatief goede versie die met een stripje wordt dichtgeritst.

Vervangen van leidingen zonder noodzaak zou mij een stap te ver gaan

Die leidingen zijn dikwandige stalen leidingen, wanneer ze goed zijn kunt u ze gewoon laten zitten.
Voor de duidelijkheid, 22mm is 1/2" en de dikkere is 3/4", komt ongeveer overeen met 15 mm en 22 mm dunwandige buis.
Als het leidingen zijn met t-stukken is het handig ze vanaf het t-stuk te vervangen door dunwandig i.v.m. de aansluitingen van de nieuwe radiatoren.
Wanneer het gelaste verbindingen zijn wordt het puzzelen of u uitkomt met de aansluitingen, komt het niet uit dan een stuk er af zagen, nieuwe draad snijden en overgaan op dunwandige buis.

De hoeveelheid water dat verwarmt moet worden is te verwaarlozen, de binnendiameters van de dikwandige en dunwandige pijp zijn bijna gelijk.

het zeer de moeite waard om leidingen goed te isoleren. Daarvoor is speciale buisisolatie beschikbaar.

De isolatie die ik tot nu toe bij de gamma/praxis heb gevonden zijn of te klein of te groot.
Als het leidingen zijn met t-stukken is het handig ze vanaf het t-stuk te vervangen door dunwandig i.v.m. de aansluitingen van de nieuwe radiatoren.

Ja, dat is dus ook een van mijn grootste "angst"; 4 nieuwe radiatoren aansluiten op die oude leidingen.

Daar hoef je echt niet bang voor te zijn hoor.
2 opties. Als er al draad op zit kun je gewoon met een puntstuk dunwandig er op aansluiten. Anders kun je draad snijden of het het met een anbo koppeling aansluiten.

In de vakhandel is overigens gewoon isolatie te verkrijgen voor 3/4. Deze zal passen zoals het hoort.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan