22 mm leiding te krap voor 18 kW?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben bezig met het aanleggen van een CV-circuit. Er wordt 18 kW aan radiatoren aangesloten. De eerste 2 radiatoren van 3,75 kW per stuk (7,5 kW totaal) zitten op nog geen meter van de CV ketel. De laatste op 18 meter en de rest ertussenin. Alles wordt aangesloten op één lineaire hoofdleiding (het betreft een lange gang). Kan ik met 22mm hoofdleiding en elke radiator op 15 mm uit de voeten? Of moet ik voor de hoofdleiding 28 mm kiezen. Ik zag een tabel dat er door 22mm max 13,4 kW kan. Gevoelsmatig lijkt me dat weinig, maar ik hoor graag jullie ervaringen, zeker omdat bijna de helft van het vermogen vlakbij de cv-ketel is geïnstalleerd.

Dank!

22 mm voldoet prima om 18 kw te transporteren. Boven de 5 kw kun je 22 mm overwegen voor je radiatoren. Maar bij korte lengten vanaf de hoofdleiding voldoet 15 mm ook.

Denk er wel om dat je goede(voorinstelbare) radiatorkranen toepast op die eerste radiatoren. anders krijg je stromingsgeluiden bij het inregelen.

Word wel erg snel geroepen dat dat kan....

welke stooklijn heeft je ketel? of welk temperatuur verschil?

als ik uitga van een delta t van 20, ga je het niet redden met een 22 mm.
bij 22mm delta t 20 heb je een drukverlies van 600 pa/m en een snelheid van 1 m/s. dit kan echt niet... gewoon 28 mm houden

@Roykes, ik kan het mis hebben, maar..... Wat zit er standaard in een woning?
In mijn hele woning heb ik 22mm (standaard woningbouw uit 1978). Ik durf zelfs te zeggen, dat ALLE woningen in mijn woonplaatst zijn voorzien van 22 hoofdleiding en aftakkingen met 15mm naar de radiatoren toe.

Uiteraard mag er gerekend worden, maar praktijk is soms (meestal eigenlijk) toch net ff anders.
Mijn woning weer ff als voorbeeld. Ik heb in totaal 28Kw aan radiatoren hangen, met een 36/30 ketel erachter. Overal in mijn woning krijg ik het het makkelijk en snel op temperatuur met idd een delta T van rond de 20 graden.

Ik zeg maar zo, rekenen is leuk..maar praktijk is beter

Ik snap wat je bedoeld.

persoonlijk zou ik er gewoon 28 van maken. dan is je installatie net wat rustiger. 28 mm zie je vaak voor de ketel
weet niet of je een beetje gevoel hebt bij wat 600 pa/m is.... normaal ga je tot max 200 dit is dus 3x zoveel.
is dit maar 2 meter zal het inderdaad niet zo'n groot probleem zijn. word het meer tja dan zal dit toch veel van je pomp eisen. zodra je er genoeg vermogen uit je leiding is kun je inderdaad gewoon netjes naar 22 gaan.

ik raad aan gewoon 28 mm te gebruiken.

rekenen is de kern van je installatie.

dus, tot die eerste 2 radiatoren 28, daarna kan je verder met 22mm. is de afstand van de hoofdleiding niet al te ver van de radiatoren kun je deze gewoon aansluiten met 15 mm.
anders gewoon 22mm ernaartoe brengen.

Laat TS eerst eens merk en type ketel opgeven, kan best zijn dat er maar 22m aansluitingen op zitten, 18 kw is niet veel vermogen.

Dit is een veelvoorkomend misverstand, de aansluitingen op een toestel zijn niet leidend voor je leidingwerk.Die vernauwing vangt de pomp wel op. echter ga je enorm veel weerstand creeeren met je leidingwerk gaat je pomp dat op een gegeven moment niet meer opvangen. omdat je delta P te groot word.

Sorry. Wat een gel*l.
Elke monteur zal 18kw over 22 millimeter laten lopen.
Als dat niet kan, is minimaal 3/4 van Nederland verkeerd berekend.
In de meeste woonhuizen waar een 28kw ketel hangt zal je geen leiding vinden die 28mm is.
Groeten b

Bedankt voor jullie tips en opmerkingen dusver. Het betreft een Quinta Pro 45, dus een ketel met een aardige capaciteit, die dus niet volledig belast gaat worden. De ketel hing er al en de warmtevraag is veranderd vandaar.

Uit jullie reacties maak ik op dat in de praktijk 22 mm voldoet, maar dat theoretisch 28 mm uitgerekend wordt.

Zijn er nog nadelen verbonden aan het uitvoeren van de hoofdleiding in 28 mm? Ik heb de ruimte en de materiaal meerkosten zijn te overzien.

Ik zou sowieso bij de pro het eerste stuk in 28 mm uitvoeren tot bij de radiatoren dan met verl t stuk 28-15-22 verder gaan ivm weerstand in leidingwerk wat met alleen 22 wel erg groot zou worden op deze manier kun je veelal de geluidsklachten in de installatie voorkomen

@marcn eindelijk iemand die het wel snapt.

een 28 kw ketel boudewijn zou jij toch moeten weten dat het grootste vermogen naar het tapwater gaat. en van die 28 kw misschien maar 8 naar je cv.

geef fatsoenlijk advies wat gebaseerd is op normen en richtlijnen en niet op een ervaring uit de praktijk.

gewoon maken zoals het hoort en anders niet.

kees de beunhaas die zal 18 kw over een 22 laten lopen. een erkend installateur absoluut niet.

De eerste twee radiatoren zitten binnen een meter vanaf de ketel, wat een ophef over die ene meter 28 mm.
Het lijkt wel of de decibels de hele buurt wakker houden als die meter 28 mm er niet komt.
Ik ben het volledig met Boudewijn eens.

Roykes schreef:
kees de beunhaas die zal 18 kw over een 22 laten lopen. een erkend installateur absoluut niet.
Dan lopen er veel beunhazen rond op deze aardkloot. Maar goed dat jij al een van de weinige wel weet hoe het moet roykes :roll:
En van een 28kw ketel gaat er maar 8 door de cv volgens jouw? Er is iets mis geweest met jouw opleiding, of nieuwe battarijen in de rekenmachine.
Ik blijf erbij 22mm is zwaar zat..
Groeten b

Het is ook niet zo dat het met 22 niet zou willen maar als je iets nieuw aanlegt en je toch moet verlopen want op de pro zal een duims of 5/4 schroefdraad aansluiting zitten waarom zou je dan niet de eerste meter tot aan de radiatoren 28 maken en vandaar verder met 22 ik kom bij klanten die het kleinste ruisje al hinderlijk vinden en je kunt het met die eerste meter 28 echt voorkomen dan is het toch makkelijker om dit meteen te doen dan achteraf alsnog verzwaren mochten zich er toch klachten kwa geluid voordoen

@boudewijn. wat een lage reactie, dit zegt meer over jou gesteldheid als de mijne. als jij niet snapt dat een ketel zijn vermogen merendeel naar warm water stookt....kun je misschien beter een kranten wijkje nemen :mrgreen:

idd...gewoon doen zoals het hoort en niet gaan zitten frotten als je iets helemaal nieuw maakt.als het bestaand is zou het een ander verhaal zijn.

Ik denk dat er een kommafout is gemaakt bij de snelheid en de weerstand van een 22mm leiding met een belasting van 18Kw.
In de leidingtabel lees ik voor 18Kw en een 22mm leiding:
- ca. 0,62m/sec
- weerstand per meter ca. 30mmWK [30mbar/m].
Hydraulisch is het beter de radiatoren die dicht bij de ketel staan aan te sluiten alleen op de aanvoer. Dat is met een zgn 1pijps-aansluiting. Deze methode is uitvoering beschreven in een artikel in het vakblad V+W.
Hier enkele aandachtspunten voor het aansluiten van een radiator met de 1pijps-aansluiting:
- toepassen hoge en lange radiatoren
- haakse radiatorventielen gebruiken
- radiator iets hoger boven de leiding monteren
- vanaf de ketel gezien eerst de aanvoer aansluiten
- de retour van de radiator aan de ander kant van de radiator aansluiten
- de retour aansluiten ook op de CV-aanvoerleiding
- de CV-aanvoerleiding moet onder de radiator doorlopen
- thermoventielen toepassen voor 1pijpssysteem, deze hebben een grote doorlaat en een lage weerstand.
Het voordeel van deze methode is dat de radiatoren die dicht bij de ketel staan geen hydraulische invloed hebben op de andere radiatoren. Het inregelen van de flow voor de andere radiatoren is dan geen probleem.
mvg bernhard

3482_rad1pijps_1.jpg

@ bernhard. idd ik zie het nu ook

18 kw
= 18/(4.2*20)=0.214 l/s

=450pa/m, dan zit je met je weerstand nog veelte hoog.... snelheid op ca 0.8m/s

Persoonlijk zou ik dit niet doen als het om redelijke lengtes gaat....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan