22 mm CV pijp, afkorten d.m.v. snijden of zagen ??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil een (reeds op de CV ketel gemonteerde) 22 mm CV pijp inkorten om daar een vuilafschijder tussen monteren.
Wat is beter? De CV pijp (niet kopere) inkorten met een pijpensnijder of mag ik deze zagen.
Voordeel snijden is: geen/nauwelijks metaalslijpsel dat in de pijp valt.
Nadeel: moet een speciale rotende pijpsnijder voor kleine ruimtes kopen.
Voordeel zagen: makkelijk te doen. Nadeel: metaaldeeltjes vallen in de CV leiding (die ik er niet meer uit krijg...).
Kan helaas de roterende pijpsnijder van niemand lenen :cry:

Dat is leuk...

Je geeft zelf de goede antwoorden en kan ze ook motiveren :lol:

Toch maar even pijpensnijdertje kopen dan.

Succes.

Calenta :cool:

Gewoon zagen, onzin om voor 2 keer snijden er een te kopen, dat slijpsel wat erin valt kan geen kwaad, je wilt niet weten wat er allemaal aan vuil in een cv leding rondcirculeerd

Ik denk ook dat zagen geen kwaad kan. Bovendien zal het Spirotech scheidingsfilter het spoedig opvangen (daar zit nl. een sterke magneet in).

Beetje kort door de bocht Roykes, je moet eens weten hoeveel problemen ik wekelijks tegenkom door vuil in radiatorkranen die niet meer volledig willen sluiten.

Uiteraard kan het slijpsel van 2 keer zagen wel kwaad in een installatie,maar wil elke monteur die nog nooit een cv pijp in een bestaande situatie heeft gezaagd, zijn hand opsteken?
denk dat er weinig handen omhoog staan.

liefste wel snijden, ijzerdeeltjes kunnen komen op plekken waar jij ze absoluut niet wil hebben, zoals neesje aangaf radiator kranen.
maar als je er geen kan lenen, en niet wilt kopen, tja dan zal je moeten zagen.

groeten b

Stoor me alleen aan de losse flodderopmerkingen van meneer.
Zeg niet dat het nooit gebeurd maar goed is het zeker niet.

Ik denk ook niet dat het goed is voor een installatie. Slijpsel kan idd makkelijk overal achterblijven.
Ik zal proberen of ik er een kan lenen van een installateur.
Bedankt allen voor de tips. :prima:

Waarom de leiding niet even in zijn geheel loshalen, knelringen los en je pakt het stuk er zo uit toch? kun je zagen en vijlen wat je wilt!

Eerlijk gezegd durf ik het niet los te halen, want als de messing knelring de CV pijp heeft afgekneld, (met de kans dat ik een nieuw pijp moet aanleggen). Ik heb nl. niet de handigheid om een 22 mm pijp precies te buigen zoals de oorspronkelijke.
Daarom heb ik de voorkeur voor kunststof knelringen.
Of zie ik dat allemaal verkeerd en kan ik het gewoon loshalen :?:

Geen probleem, je kunt een koppeling losdraaien en daarna gewoon weer vast draaien :roll:

Je meet het stuk even op wat er tussen uit moet en dan zet je het geheel zo weer in elkaar.

Is echt geen probleem, doe het zo vaak.

Ok, bedankt. Ik zal dat volgende week zaterdag proberen. Want nu moet de Fenox F5 Express CV leidingcleaner z'n werk doen. (als het überhaupt werkt..) :wink:
Retourleiding van het onderblok is nog niet schoon, omdat deze nog niet even warm is, evenals de onderkant van die radiator.. :?
Kunnen onderblokken ook verstopt raken door drab o.i.d. :?: :?:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan