20 of 25 uponor in de muur

Status
Niet open voor verdere reacties.
T.b.v. een aan te leggen vloerverwarming moeten we de toevoerleiding vervangen. Er lopen nu vanaf de zolderverdieping 2x 15mm leidingen naar de benedenverdieping ( op zolder 22mm). Deze leveren ongeveer 7 kw warmte aan 5 radiatoren. 5600 woonkamer en overig entree/wc. ( de bovenverdieping heeft een eigen aftakking in 15 vanaf de zolder)
De bedoeling is om deze 2x 15 mm te vervangen voor 1 buis in een grotere diameter die moet leveren aan 40 m2 vloerverwarming 14mm 10 hoh en de entree/wc. Het zou kunnen dat de vloerverwarming niet genoeg kan leveren en daarom willen we onder de vloer een voorbereiding maken om radiatoren bij te kunnen plaatsen ( bijv. 2x 1KW)
Vanaf de ketel ( nefit topline hrc 25 cw4) rechtstreeks naar beneden met een bocht onder de vloer tot aan de verdeler is ongeveer 10 mtr. Daarbij aftakkingen naar 4 radiatoren tot maximaal 15 mtr in dikte ?
Vraag: Welke diameter uponor is aan te raden?
Op atho vond ik dat 22mm overeenkomt met 20 mm uponor en dat dit genoeg is voor is 13.4 KW, dat zou ruim voldoende zijn.
Kan ik hier vanuit gaan of zijn er nog meer faktoren waarmee je rekening moet houden.
esje

Weerstand is niet de enige leidraad.
Stromingssnelheid is er ook een waardoor je toch dezelfde binnendiameter moet aanhouden.

Vreemd dat dit zo is aangegeven.
Mijn advies is 25mm kunststof voor 22mm dunwandig staal.

Zou ik in dit geval dan 20 of 25 nodig hebben. In hoeverre kan je vloerverwarming vergelijken met een radiator? gaat er veel meer water doorheen? grotere warmtevraag? . Mijn lekenverstand denkt:" de vloerverwarming heeft ook nog een eigen pomp". De adviezen van vloerverwarming leveranciers liepen van 15 is ok tot liever iets groter en 20/25 kan allebei. We doen het graag goed, maar als 25 + mantelbuis door vloeren en muren niet nodig is, dan houden we het bij 20.
esje

Dat is vaak een misverstand.
De aanvoer naar de vloerverwarming is veel kleiner dan door een vloerverwarming van gelijk vermogen.
Dat kan wel de helft schelen. Maar dat is alleen als je ketel op een hoge temperatuur stookt.

De gebruikte maten gelden ook als je het vermogen bij 20 graden verschil tussen aanvoer en retour respecteerd. Bij veel installaties loopt er meer water door dan zou moeten.

Kacheltje,

is het ook in Jip en Janneke taal uit te leggen?
esje

En dan misschien nog een aanvullend vraagje.......

We hebben kanaalplaten, het zou wel erg mooi uitkomen als we door een kanaal kunnen boren. We denken zo'n 8 cm vanaf de naad, maar hoeveel tussenruimte hebben die kanalen? is daar een standaard voor?

Het temperatuursverschil bepaald mede hoeveel water er door de leidingen gaat stromen.
Voor 1 kw berekend vermogen is dat 43 liter per uur bij 20 graden afkoeling van het water. water dat afkoelt geeft warmte af en hoe meer afkoeling hoe meer warmte er afgegeven is.
Bij 10 graden verschil en 1 kw is dat 2x zoveel, 86 liter per uur dus.

Voor vloerverwarming is de basis gelijk maar die temperatuur is veel lager, dus ook meer afgifte als de ketel 90 graden water af geeft.

Eigenlijk een wiskundig sommetje.
Verdere uitleg gaat het niet duidelijker denk ik.

Kacheltje,

Kan je nog even naar deze zin kijken...moet 1 van de woorden niet vervangen worden door radiator?
"De aanvoer naar de vloerverwarming is veel kleiner dan door een vloerverwarming van gelijk vermogen."

Heb ik het goed begrepen...
Hoe minder warmteafgifte er is, hoe meer er gepompt wordt en je leidingcapaciteit nodig hebt.. ( Wat raar, ik zou zeggen hoe meer warmteafgifte des te sneller terug naar de ketel voor opwarming).
Wat je dus eigenlijk moet weten is welke doostroomsnelheid welke buisdiameters hebben en met welke aan- en afvoer temperaturen je werkt. Tja en van de vloerverwarming komt er waarschijnljik een veel lagere temperatuur terug bij de ketel.
Zijn er niet gewoon wat vuistregels?

esje

Het moet vloerverwarming zijn.
De afgifte van warmte staat vast. Een radiator heeft bij een bepaalde temperatuur een vermogen wat hij kan afgeven.

De mate van afkoeling onstaat door hoe veel tijd het water de tijd krijgt.
Een kopje koffie is na 10 minuten kouder dan na 5 minuten.
Bij een radiator is dat in principe gelijk. De tijd wordt dan bepaald door hoeveel (hoe snel je) warm water je door de radiator laat stromen. Het water heeft de tijd nodig om zijn warmte af te staan aan de kamer.

Maar goed dit is uiteindelijk toch niet je vraag van welke dikte je nodig hebt. :wink:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan