20 kuub per etmaal normaal?

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #41
Temp. is nu 19 graden (dus nog steeds niet 19,5, wat het om 3 uur had moeten zijn). Volgens de thermostaat brandt de ketel op 57% nu.
Waarom jakkert dat ding niet gewoon naar 100% branden, zodat de boel sneller warm is?
Heb jij niet toevallig ergens een kleine radiator hangen die snel op temperatuur is en daardoor ervoor zorgt dat de hele ketel terug moduleert?

Volgende vraag?
Waarom is het vermogen terug gedraaid?
 

Jorisss

  • #42
Op de eerste plaats bedankt allemaal voor de hulp.

@Bernhard; Ik heb ingeregeld met een retourtemp. van 40 graden met het idee dat het verschil aanvoer/retour temp. 20 graden moest zijn. Aanvoer is 60 graden dus retour 40 graden . Dat blijkt al niet helemaal te kloppen dus daar moet ik nog wat mee.

@Chathanky; Gezien het antwoord van Bernhard ben ik er al achter dat die 40 graden te laag is. Dat ga ik aanpassen deze week.
Zou de ketel op 70 graden moeten branden dan? Max. is 75 graden via de draaiknop voorop.
Gelukkig dat het vergelijk met een auto niet opgaat.

@Obelix2; Met inregelen kwam ik er inderdaad achter dat 1 radiator (toevallig degene die zo'n beetje het verst van de ketel afzat) erg snel heel warm was (de kleinste radiator). Deze heb ik zelfs nog met de radiatorkraan extra moeten knijpen om in te kunnen regelen, zo warm werd ie. Dat zou nu de oorzaak niet meer mogen zijn.
Waarom het vermogen is teruggedraaid? Dat moet je aan Vaillant en de installateur vragen. Naar aanleiding van mijn klachten (koud en veel gasverbruik) belde de installateur met Vaillant endaarna schroefde hij het vermogen terug.

Nu het volgende: Mijn calormatic 392 kun je op aan/uit regelen en op modulerend regelen zetten.
De proef op de som genomen en de thermostaat gisterochtend op aan/uit regelen gezet. En wat blijkt, bij gelijke buitentemperaturen verbuik ik modulerend 11 kuub gas en met aan/uit regelen 8 kuub gas in 24 uur.
Leg dat maar eens uit, hoe kan dit nu? Moduleren zou toch voordeliger zijn?
 

Chathanky

  • #43
Gisteren scheen het zonnetje aardig. Dit kan aardig invloed hebben op je stookgedrag. Ook harde wind heeft invloed op het afkoelen van je huis.
Een dergelijke vergelijking kun je niet van dag tot dag maken. Dan moet je alles gaan meenemen wat van invloed kan zijn op je warmtevraag.

75 graden is dan de temperatuur die je aan kan houden. De retour tussen de 60 en 65 graden.

Met de wat minder koude dagen zou je woning makkelijker moeten kunnen aanwarmen. Dat verschil moet merkbaar zijn.
 

Bernhard

  • #44
Joriss,
je hebt het aantal liters dat per uur moet circuleren te veel afgeknepen.
15Kw=650l/h
20Kw=860l/h
25Kw=1080l/h
30Kw=1300l/h
35Kw=1500l/h
Je hebt een ketel van 31Kw bij die cap zou je een flow moeten hebben van ca 1300l/h. Je ketel is afgesteld op een veel lager vermogen en ik moet nadenken of dit voor de regeling/besturing van de ketel problematisch is als ook de flow lager wordt afgesteld. Mogelijk dat Chathanky hier iets over kan zeggen.
Bij het inregelen moet je een zo laag mogelijke aanvoertemp. hebben en een hoge retourtemp. Er moet verschil tussen zitten maar met ca 8grd
buiten temp. ca 10-8grd verschil. Met zo'n instelling gaat de flow automatisch omhoog. Mvgr Bernhard
 

Jorisss

  • #45
Bernhard, ik heb géén ketel van 31 kw maar één van 24 Kw.
Volgens de berekening van Renee de Klusser in een van de eerste posts zou mijn woning 31 Kw moeten hebben (inhoud woning 450 kuub).
Het terugschroeven door de installateur naar 16 Kw heb ik al ongedaan gemaakt, dus ketel levert nu weer 24 Kw (= ong. 1000 l/h begrijp ik).
Ga morgen het inregelen overnieuw doen. Klopt het dan als ik de aanvoertemperatuur op 65 graden zou nemen en de retour dus op 55/57 graden regel?
Of , want het begint me nu een beetje te duizelen, 70 graden aanvoer en 60/62 graden retour?

Heb dacht ik begrepen dat hoe lager de aanvoertemp. hoe hoger het rendement ketel is.
 

Bernhard

  • #46
Joriss,
Als de ketel op 24Kw is ingesteld zou de flow ca 1000l/h moeten zijn. Met een temp verschil van 20grd, aanvoer 60grd en retour 40grd, zal de flow ca 500l/h bedragen. Die flow zie je niet direct maar is op te maken uit de temp. verschil bij 8grd buitentemp. De liters per uur moeten omhoog. De flow verhogen kan je bereiken door de weerstand in het systeem te verlagen.
De radiatorventielen minder knijpen en mogelijk de pomp een stand hoger zetten.
Het inregelen:
- ketelthermostaat op 70grd instellen
- kamerthermostaatkabel doorverbinden op aan/uit aansluiting van de ketel
- alle ventiel open zetten
- na 10 a 15 alle retourtemp meten en in schema zetten
- knijp de ventielen die een te hoge temp hebben
- herhaal dit meten en inregelen tot de retourtemp 1 tot 3 grd afwijken
- het maakt bij het inregelen niet uit wat de retourtemp wordt wel zo hoog
mogelijk
- na het inregelen kamerthermostaat weer aansluiten
- als de CV-installatie goed werkt zal het begrenzen van de ketelthermo-
staat niet nodig zijn.
mvgr Bernhard.
 

Jorisss

  • #47
Bernhard, heel erg bedankt! Duidelijk verhaal, 1 ding snap ik nog niet.
Je zegt: .
het maakt bij het inregelen niet uit wat de retourtemp wordt wel zo hoog mogelijk
Maar dan weet ik toch niet waar ik naartoe moet werken, of bedoel je (uit je vorige posting) dat die retourtemperatuur zo'n 8 à 10 graden lager moet zijn en dat het dan niet uitmaakt hoe hoog die is. Dus 60 of 62 graden
 

Bernhard

  • #48
Joriss, het gaat alleen om de retourtemp, zo weinig mogelijk verschil te krijgen. De aanvoertemp is niet belangrijk. De ketel moet op de ingestelde temp van bv 70grd wel blijven branden anders kan je niet inrgelen. De aanvoertemp mag niet omlaag gaan tijdens het inregelen.
Als er thermostatische ventielen zijn gemonteerd moeten de knoppen gedemonteerd worden. Mvgr Bernhard
 

Bernhard

  • #49
 

Jorisss

  • #50
Helemaal duidelijk! Super bedankt!
Ga van de week de boel opnieuw inregelen en zal hier dan wel even een update posten.

Nogmaals verschrikkelijk bedankt voor de hulp
 

Jorisss

  • #51
Heb vanochtend nogmaals ingeregeld.

Ik heb nu een retourtemperatuur van gemiddeld 54,5 graden (hoogst gemeten 56,1 en laagst gemeten 53,2) bij een buitentemperatuur van 2,0 graden en een ketel aanvoer temperatuur van 60 graden (dacht eigenlijk dat ie op 70 graden stond, foutje).
De retourleiding bij de ketel geeft 49,4 graden bij de laatste meting (8ste meting, elk kwartier gemeten).

Wat mij nog opviel was dat de radiator in de garage eigenlijk zoveel vroeg (terwijl ie maar één slag open stond) dat in eerste instantie de radiator in de hal nauwelijks opwarmde onderin. Ook de radiator in de garage werd nauwelijks warm.
Na het dichtdraaien van de garage radiator trok de temp. in de hal bij.
Betekent dit dat de druk te laag is of de capaciteit van de ketel te weinig?

@Bernhard, met de meetresultaten die ik nu doorgeef, hoeveel is dan de flow? Ben benieuwd of ik nu in de buurt van die 1000 l/h kom.
En kan ik nu de thermostaatknoppen weer overal terugplaatsen en zetten op de stand waar ze voorheen op stonden (wnkmr alles open, slpkmrs stand 2 en badkmr stand 4)
 

Bernhard

  • #52
Hoi Joriss,
De retourtemp zouden nog iets dichter bij elkaar kunnen liggen. De retourtemp. van de ketel is lager dan het gemiddelde dat kan eigenlijk niet. Komt dat misschien door de vloerverwarming?

Dat met de radiator in de garage en in de hal dat is mij niet duidelijk niet. Voor een goede inregeling moeten alle radiatoren bijna dezelfde retourtemp hebben.

Het bepalen van de liters/h door de installatie middels de tempmetingen is niet mogelijk. Je kan met de tempmetingen wel grote afwijkingen zien.
Ik zou de thermoknoppen er morgen opzetten, misschien kan je nog iets bijstellen. mvgr Bernhard.
 

Bernhard

  • #53
Hoi Joriss,
Hoe heb je de tempmetingen en het inregelen gedaan? De tempmetingen en inregelen moet gebeuren met alle radiatoren gelijktijdig in gebruik.
Mvgr Bernhard
 

Jorisss

  • #54
Dat heb ik ook gedaan, alle verwarmingen de thermostaat knop eraf en de voorinstelling van de knop (Herz TS-98-V) helemaal open. Toen elk kwartier gemeten en op grond daarvan aanpassing gedaan. Zo ben ik 2 uur bezig geweest. Echter de verwarming in de garage die 2 slagen (=360 graden rond) open stond zorgde ervoor dat de gang radiator niet op temp. kwam. Aangezien we de radiator in de garage alleen bij vorst laten meedraaien heb ik die dichtgezet. Toen kwam de gang radiator wel op temperatuur.

En voor wat betreft dichter bij elkaar regelen van de temperaturen, bij twee kranen blijkt de voorinstelling vast te zitten (wel in de stand het meest open) die kan ik dus niet knijpen, wat wel zou moeten om die temp iets lager te krijgen. En één radiator (met de hoogst gemeten temp.) is al geheel geknepen. Dat betreft de kleinste radiator in het huis.
Hoe kan het dat het gebruiken van de radiator in de garage ervoor zorgt dat de radiator in de hal niet op temp. komt (de garage radiator wordt net voor de halradiator afgetapt van de standleiding).

En hoe het kan dat de temp van de retourleiding van de ketel lager is dan de rest heeft denk ik eerder te maken met het meten. Bij de ketel meet ik op de leiding en bij de radiatoren op de radiator zelf. Ander materiaal dus misschien andere geleiding van de temp.
Maar kan ook van de vloerverwarming komen, ik weet het niet.

Ik dacht begrepen te hebben dat aan de hand van de aanvoertemp., de retourtemp. en de buitentemp. de flow te zien was.
 

Bernhard

  • #55
Joriss en nu afwachten of het regelen van de ruimtetemp beter is en het gasverbruik omlaag gaat. Ik zou de ketelthermostaat op 80grd zetten. Als de installatie goed werkt zal de temp. alleen bij het opwarmen hoog oplopen maar eenmaal optemp moet dit vlgs de stooklijn gaan. Mocht die 80grd te hoog zijn stel een lagere temp in.
mvgr Bernhard
 

Jorisss

  • #56
Heb afgelopen weekend (na heel veel lezen hier en op het internet) ook nog eens het condenswater opgevangen.
In 1 uur tijd heb ik 2,5 kuub gas verbrandt en 1,15 liter condenswater opgevangen.
In dat uur heeft de ketel de ruimte opgewarmd van 18,5 naar 19,5 graad met een buitentemp. van 2 graden (en een gevoelstemp van min 3 volgens mijn weerstation).
Is dat niet wat weinig condenswater? Komt er niet één liter water uit een kuub gas (ongeveer)

En andere vraag, er hangt een printje van de meting die de installateur heeft gedaan eind november (tijdens het onderhoud).
Hierop staat op EFFg 91,9%.
Is dit het ketelrendement? Want met mijn Hr ketel zou ik een rendement van 107% moeten halen en zelfs bij 40/30 stoken een rendement van 109% (volgens fabrieksopgaaf). Of is dit een ander rendement?
Er is gemeten met een Testo 330 (voor degene die daar wat aan hebben)
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #57
Je ketel condenseert niet bij alle keteltemperaturen. Als de retour boven de 55 graden komt te liggen, heb je geen condensatie meer.
 

Chathanky

  • #58
1m3 gas geeft bij volledige afkoeling 1,5 liter condenswater.

Je ketel werkt efficiënt. Dat maakt geen verschil in kubs gasbesparing door die laatste halve liter die door de schoorsteen gaat.

Je hebt gewoonweg een slecht geïsoleerde woning. Daar moet je de winst uit zien te halen door goed en doordacht te isoleren.
 

Jorisss

  • #59
Chathanky schreef:
1m3 gas geeft bij volledige afkoeling 1,5 liter condenswater.
Dat maakt geen verschil in kubs gasbesparing door die laatste halve liter die door de schoorsteen gaat.
Volgens mij mis ik dan 2,6 liter water!
1,5 liter water per kuub gas geeft bij 2,5 kuub gas toch 3,75 liter water?
Ik had er maar 1,15 liter. Volgens mij mis ik dan 2,6 liter en dus is het ketel rendement niet goed.
Overigens is mijn woning goed geïsoleerd (label B), de enige winst die nog te behalen valt zou Hr++ glas zijn ipv het gewone dubbelglas.
De boel is waterzijdig ingeregeld en retourtemp bij ketel komt niet boven de 55 graden.
 

Chathanky

  • #60
Je zal nooit de volledige 1,5 liter water uit een m3 gas halen.
In procenten uitgedrukt is het maximale haalbare 111%.
De condens is dus 11% van het totaal aan energie die in een m3 gas zit.

Een kasteel kan ook een B label hebben. Een rijtjeswoning met een B label verbruikt minder dan een B label vrijstaande of hoekwoning.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu