2 zwarte 1 bruine en 1 aardedraad

Status
Niet open voor verdere reacties.
In mijn huis in de CZ komt de bedrading als volgt binnen 3 kabels met 2 zwarte 1 bruine en 1 aardedraad . welk systeem is dit en wat is nou de aan en afvoerdraad in dit systeem? . Het zijn 2,5 mm draden met plastic buitenmantel en daaromheen zit een dikke zwartplastic mantel .

Als ik het goed heb zijn dit motorkabels en geschikt tegen chemische invloeden.
Een zwarte ader is dan waarschijnlijk met een wtte streep gemerkt, maar dat hoeft niet omdat je met de volgorde van de draden gezien ook de volgorde van de aansluiting kunt bepalen.
Als je deze in de 230 V wilt gebruiken moet een zwarte met een blauwe krimpkous aan beide zijden gemerkt worden (let op dat je dezelfde ader gebruikt)

Voordat je van deze kabels gebruik zal willen maken zul je jezelf eerst ervan moeten vergewissen waar de andere zijde van de kabel zich bevindt en hoe deze eventueel daar aangesloten is.

Nooit zomaar iets aannemen!!

Alvast bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Heb al eerder in NL een compleet woonhuis van nieuwe bedrading voorzien[ Malsenstr R,dam] deze installatie is door een installateur goedgekeurd .En 2 Chalets in de kempen ,ook dit ging goed :D . De draden komen van een houten paal vlak voor het huis ,bij binnenkomst is iedere draad gezekerd met 35a en er zit een ardlek in deze kast .Daarna loopt het vrolijk door naar de binnenmeterkast . De zekeringsautomaten hebben aan de bovenzijde 2 zwarte en onderin 1bruine draad .De stopcontacten zijn alle met alleen zwarte draad :( .Ik heb 3 offerte ,s laten verrichten om het boeltje om te bouwen naar de europeesche standaard ............Maar voor 4 kamers vragen ze tussen de 5500 en 6200 EURO!!!! Wil nu zelf een poging gaan wagen .Ben van origine bedrijfswerktuigkundige

Als u zelf beroepshalve een woning electro-technisch wilt verbouwen zult u zelf de prijzen kunnen vinden bij diverse handelsmaatschappijen,en daarop uw arbeidsloon kunnen noteren.
Wilt u het laten doen, dan weerhoud niemand u offertes op te vragen bij diverse installateurs.
Heb bij u niet het gevoel dat dit uw eigen woning is.

Het is mijn eigen woning, een voormalige boerderij uit 1820 met muren gemaakt van rotsblokken ,deze zijn dan ook 2 meter dik .De Tsjechiesche installateurs denken volgens mij "weer zo,n rijke hollander, ff plukken "
Een modaal inkomen zit hier russen de 500 en 750 euro .Heb naar de prijzen van het materiaal gekeken en een berekening gemaakt zit rond de 1100 euro om dan zo,n hoog bedrag te vragen vind ik niet normaal :x
Dan waag ik liever zelf een poging, Hollandse installateurs mogen hier niet werken anders had ik een Hollander genomen .

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan