2 maanden na reparatie weer vaatwasserproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn Whirlpoolvaatwasser had in februari een scheurtje in een slang wat 175 euro kostte terwijl de machine maar 2 1/2 jaar oud is.
Afgelopen week had ik denk ik de bovenste korf te hoog geladen want de machine begon weer te piepen en toen ik wat vaatwerk weghaalde lukte het wel weer. Helaas begint de machine na het aanzetten nu elke keer te piepen, ik reset hem dan en daarna draait hij zijn programma af.
Er is dus iets niet goed, maar wat......
En is dit allemaal niet erg snel, net buiten de garantietijd???
Het is een ADG 9556-1 typenr.85-4295501710

Over garanties prijzen en het snel weer defect raken doen wij geen uitspraken.

Beschrijf eens wat de machine doet voordat u de storing krijgt:
dus een exact verslag.

Ik zet de vaatwasser op het juiste programma, druk de startknop in en doe de deur dicht. Hij gaat water geven en na 1 minuut begint hij te piepen achter elkaar.
Als je de deur dan open doet is hij naar het eerste programma gesprongen. Ik druk dan de uitknop in en weer aan, druk de startknop een aantal seconden in en zet het juiste programma weer aan en dan doet hij het zonder problemen.
Hoop dat er een oplossing voor is.

Waarschijnlijk is je flowmeter defect, dit is een apparaat dat detecteerd dat er water in de vaatwasser komt. Als deze geen water ziet, gaat je vaatwasser tijdens het water pakken in storing.

De flowmeter zit in het labyrint verwerkt, en het labyrint zit aan de linker zijkant van de machine. Het ziet er uit als een grote watertank.

Hoe kan een flowmeter kapot gaan en is dit voor een leek makkelijk te maken? Kunt u een uitleg geven van deze flowmeter?
Na het aan en uitzetten doet de machine het wel, het piepen is natuurlijk niet goed maar ik ga niet weer zoveel geld uitgeven voor een reparateur als het misschien zelf te doen is.

Een flowmeter is een schoebenwieltje dat gaat draaien door het binnenkomende water. Nou kan het gebeuren dat de flowmeter hapert, dus hij draait niet goed of zit vast. En dan gaat de vaatwasser in storing.

Door het apparaat te ressetten, heb je kans dat de flowmeter bij de volgende keer wel weer goed pakt.

De flowmeter zit in het labyrint. En het labyrint zit in de linkerzijkant van de vaatwasser gemonteerd. En is heel simpel te vervangen.

Vandaag, na 2 x resetten van de vaatwasser, gebeurde voor de eerste keer halverwege het programma dat hij weer begon te piepen. Eerst bij het begin, nu zomaar halverwege.
Ik word kriegel van het ding, ik heb m nog niet eens 3 jaar en nu binnen 2 maanden weer een ander mankement.
Is het nog steeds de flowmeter of kan het wat anders zijn?

Bedankt alvast

Als de vaatwasser in storing gaat, gaat het startlampje een paar keer knipperen. Bij een flowmeter storing is het 7 x knipperen en dan 1 seconden niet.

Controleer dus hoe vaak het startlampje achter elkaar knippert, als de machine in storing gaat.

Controleer ook goed wat de vaatwasser doet, als die in storing gaat.

De vaatwasser gaat 7 x knipperen en 1 seconde niet. Volgens mij is hij dan net water aan het geven. Het gebeurt nu dat ik wel 4 x moet resetten eer hij het doet dus er zal een reparateur aan te pas moeten komen want dit is een klus die ik niet aandurf.
Als u nog tips heeft, graag. Bedankt

Als je het zelf niet aan durft moet je er niet aan beginnen. Ben je enigszins handig dan is het te doen.

Wij horen het wel. :lol:

Het is te proberen, ik heb begrepen dat een flowmeter in het linkerzijpaneel zit maar verder zou wat uitleg van pas komen. Hoe kom ik dan aan het goede onderdeel? Ook nog een stomme vraag om te beginnen, hoe zit de vaatwasser ingebouwd? Ik zie geen schroeven??
Bedankt voor de hulp zover, van een dankbare huisvrouw

Het onderdeel is te bestellen via diverse onderdelen zaken, en deze staan weer vermeld op dit forum.

De vaatwasser zal er helemaal uit moeten. Hier volgt een stappenplan hoe je het zou kunnen doen. Let wel ik kan niet bij jou in de keuken kijken.

1. Verwijder de houten plint die onder aan de kastjes zit, deze zit vaak geklikt of geklemd. Ga niet als een gek aan het trekken, bekijk het eerst rustig. Deze breken vrij makkelijk.

2. Open de deur van de vaatwasser, en je ziet twee schroeven aan het bovenblad of de zijkant vast zitten. Verwijder deze. In princiepe staat de vaatwasser nu al los in zijn uitsparing.

3. Maak de slangen los, zowel de afvoerslang en de toevoerslang. Let op hier kan nog vrij veel water uit komen.
En zorg dat de slangen voldoende ruimte hebben onder het kastje.

4. Draai eventueel de voorpoten van de vaatwasser iets in, zodat de vaatwasser iets zakt aan de voorzijde.
De achterpoot kun je verstellen door een imbussleutel.
Als je tegen de ijzeren plint van de vaatwasser aan kijkt. Zie je in het midden een uitsparing zitten waar deze in kan. Draai deze naar links om de vaatwasser aan de achterzijde te laten zakken.

5. Trek nu de vaatwasser voorzichtig aan de deur naar buiten. Geen grof geweld gebruiken! Leg als de vaatwasser er eenmaal uit is theedoeken onder de poten, om krassen op je vloer te voorkomen.

6. Draai alle torxschroeven aan de linkerzijkant van de vaatwasser los. Ik geloof 8 stuks. En verwijder het zijpaneel.

7. Je ziet nu het labyrint zitten. Maak het stekkertje los dat op het printje zit aangesloten. Meestal wit van kleur, met witte bedrading.

8. Open de deur van de vaatwasser, en je ziet links in de zijwand een grijs rooster zitten. Draai deze een kwartslag tegen de wijzers van de klok in, en neem deze uit.

9. Het labyrint zit nu alleen nog maar geklemd in een paar rubbers van het monoblock (zoutreservoir). Door het labyrint omhoog te trekken komt deze los. Let op er zit nog water in, dus handdoeken bij de hand!

10. Monteer alles in omgekeerde volgorde, en je vaatwasser zal weer moeten werken.

Let wel bij het terugplaatsen van de vaatwasser, dat je de slangen niet in een lus achter de vaatwasser legt. Deze gaan dan knikken.

Succes.

Als ik het goed begrijp moet dus het labyrint vervangen worden, is dat dan de flowmeter? Hoe noem ik het vervangende onderdeel tegen de winkel waar ik het koop?
Ik ga het in ieder geval proberen. Bedankt

Hallo, voor ik zou beginnen met eventuele zelfreparatie was mij verteld dat even de stroom eraf ook een oplossing kon zijn. Dat heb ik vanmiddag gedaan en daarna een lang programma geinstalleerd en hij heeft alles zonder piepen gedaan.
Is dit een reset geweest zodat we van de ellende af zijn of toeval???

Bedankt, gr. Jaco

Hallo, we zijn ondanks jullie waarschuwing toch van plan om de reparatie uit te stellen tot het probleem zich misschien weer voordoet. Vooralsnog doet hij het weer goed. Ik zal nog wel het soda gebeuren toepassen en dan hopen dat ie t blijft doen. Reparatie door ervaren monteurs of door onszelf kan tenslotte altijd nog.
In ieder geval hartelijk bedankt voor de aanwijzingen en de tips. Wie weet hoe gauw we ze weer nodig hebben, of niet!!!

Groeten Jaco

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan