2 groepen in keuken genoeg?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb sinds kort een nieuwe keuken waar 2 groepen op aangesloten zitten. Ik heb hier verschillende apparaten op aangesloten staan zoals een boiler, vaatwasser, koelkast, combi magnetron, verlichting en een stekkerdoos met een waterkoker, enz.. Toen ze de keuken kwamen plaatsen zeiden dat ik er minimaal 1 groep bij moest plaatsen omdat ik anders problemen zou krijgen. Tot nu toe gaat alles goed en heb ik nog geen zekering moeten vervangen. Nou is mijn vraag of ik verplicht ben om een extra groep aan te leggen (ook verzekering technisch gezien als er b.v. brand komt) of dat ik het zo kan laten?

Er gelden voorschriften voor, waar je je bij vernieuwing in princiepe aan dient te houden. Zo dient elk apparaat van >2000 Watt op een afzonderlijke eindgroep te worden aangesloten. Ook dienen de contactdozen voor algemeen gebruik over twee groepen verdeeld te zijn. 2 groepen is dus voor een nieuwe keuken waarschijnlijk niet voldoende.

Wie heeft dit zo aangesloten? Als je het zelf hebt gedaan kan ik me voorstellen dat je inderdaad een probleem hebt met de verzekering zodra er brand o.i.d. uitbreekt. Heb je het laten doen dan lijkt me dat je je installateur erop kunt aanspreken dat e.e.a. niet conform de geldende normen is gebeurd. Mijn combi-magnetron heeft een vermogen van 2200 W en moet dus een eigen groep krijgen, een vaatwasser idem. En dan de rest van de keuken nog :)

Wat ik van u begrijp is dat de keukenleverancier u heeft ge-adviseerd er minimaal 1 extra groep bij te laten installeren.
Uiteraard mogen zij dit zelf niet doen.
Wat ik ook van u begrijp is dat u dit advies niet heeft opgevolgd en nu op dit forum onze zegen hierover vraagt.
De verzekering zal zeker navragen bij de keukenboer (zij zien echt wel dat er een nieuwe keuken is geinstalleerd) wat deze heeft geadviseerd, en raad eens, de verzekering zal uw claim bij problemen afwijzen omdat u zelf het risico aanvaard heeft.
Wees nou slim en laat alsnog een goede elektricien de boel bekijken en aanpassen, dan smaakt het eten ook veel lekkerder.

Ik vind de hele gang van zaken wat merkwaardig.

In de regel is het toch zo dat na het uitzoeken van de keuken en na vaststelling van de opstelling de leverancier een installatietekening levert.
Dan kun je deze aansluitingen aanbrengen voor de keuken wordt geplaatst.

Dat dit advies komt als de keuken wordt afgeleverd heb ik nog niet meegemaakt.

Hoewel: Steeds meer keukenboeren doen hun best om de koper er van te overtuigen dat het zonde van het geld is om er zo'n dure installateur bij te halen en dat zij dat er wel even bij kunnen doen. :?

Het advies was idd dat er een nieuwe groep moest komen voordat ze de keuken aan gingen leggen. Maar volgens hun was dit onmogelijk omdat ze daar niet bij konden omdat beneden een muur in de weg zat. Ik vraag helemaal niet om een "zegen" maar gewoon wat de verzekering zal doen als er b.v. brand is. Alles werkt gewoon zonder problemen vandaar dat ik het vraag.

Ik heb voor de rest niks aangelegd. Ook is de electra niet vervangen ofzo. De oude keuken is eruit gehaald en de nieuwe erin gezet met de bestaande bekabeling. Dus niks omgelegd ofzo. Dus als er niks met de electra is gebeurd heb ik toch ook geen verplichtingen of wel? De boiler en vaatwasser zitten op een combiswitch aangesloten zodat ik hiervoor 1 groep kan gebruiken. De boiler slaat dan uit als de vaatwasser aangaat. Hier zou ik dan een extra groep voor kunnen aanleggen.

Maar de vraag is dus als alleen de keuken is vervangen en niet de elektra ik dan alsnog verplicht ben om een extra groep aan te leggen? En als ik de magnetron met enkel een aantal spotjes aansluit mag dit wel wel? Anders moet ik 2 groepen gaan aanleggen en dat zal een beetje moeilijk gaan in de meterkast omdat hier geen ruimte meer voor is...

Als die keukenleverancier jou niet zwart op wit een advies heeft gegeven dat je je groepenkast moest (laten) uitbreiden dan lijkt het me dat ze later nooit kunnen volhouden dat ze dat advies ook werkelijk gegeven hebben. In zoverre lijkt het me dat jij kunt stellen dat je als leek niet op de hoogte hoeft te zijn van de geldende normen e.d. en dat je ervan uit mag gaan dat je leveranciers vakkundig zijn. Maar ik ben geen jurist.

Los van de discussie over wiens "schuld" het is: puur voor je eigen comfort en zekerheid raad ik je aan om te overwegen je groepenkast uit te laten breiden. Wellicht dat de huidige kast te weinig ruimte biedt - bij mij was dat ook zo - maar je kunt 'm meestal wel laten vervangen door een groter en ruimer exemplaar waarin meer groepen kunnen worden ondergebracht. Okee, het is allemaal beslist niet gratis maar better safe than sorry, zeg maar.

De meeste tekeningen die ik van keukenboeren heb gezien, geven slechts de plek aan waar ze de aansluitingen wensen: afvoertjes, wateraansluitingen en WCD's. Aansluitwaarden worden er vaak niet eens bij vermeld, laat staan hoe je meterkast er dan uit zou moeten zien. Dat moet de koper of zijn installateur dan zelf maar bedenken. Maar de antwoorden zijn al gegeven: ieder apparaat > 2000 watt een eigen groep en de rest over twee groepen. In de praktijk kom je dan zelden moderne keukens tegen die het met minder dan 5 groepen af kunnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan