2 fase - 3 fase

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi,

Onlangs heb ik een nwe groepenkast geplaatst aangezien we aan het renoveren zijn en we met de oude kast groepen te kort kwamen. We gaan op inductie koken en hiervoor heb ik een 3-fase kast gemonteerd en de huisaansluiting is aangepast naar 3x25A. Tot zover niets aan de hand.
Nu heb ik in de groepenkast een 3-fase krachtgroep voor de inductie geplaatst, maar de inductieplaat kan niet op 3-fase aangesloten worden...
Ik heb hem nu aangesloten op de manier 400V 2-fase, zie de bijlage (groen omcirkeld)
Daarbij heb ik wel de 3-fase krachtgroep gebruikt:
- L1
- L2
- L3 niet aangesloten
- N >>> zie uitleg hieronder

Daar ik geen shunt had om door te verbinden heb ik 2 draden (2,5mm2) gebruikt. Aan de inductieplaatzijde zitten deze apart op pool 4 en 5. In de groepenkast heb ik deze 2 draden bij elkaar gezet op de N van de 3-fase krachtgroepschakelaar. (EMK-16 63)

Mijn vraag is nu of dit zomaar kan?

Dank en mvg, Peter

20210527_153501.jpg

Het gekozen schema is het juiste. Normaal brug je in de kookplaat en niet in de groepenkast.

Waarom zo moeilijk? Dat bruggetje zit bij de plaat en anders gebruik je een draadbrug.

Kijk in de specs van die EMK-16 63 of je meerdere draden per aansluiting mag plaatsen.

In eerste instantie had ik hem zoals de rechtse schakeling aangesloten. Maar ik had geen 2 fase kookgroep in de kast dus had een nul over. Maar ik begrijp uit beide antwoorden dat de max. stroom over de nul in de 400v schakeling 16A is? Ofwel ik zou dan met 1 draad 2,5mm2 en een draadbrug genoeg hebben?

Correct. De nulstroom is dan een optelsom van twee 120° verschoven sinussen; de som daarvan is nooit meer dan de grootste van die twee.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan