1 of 3 fase

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Mijn vriendin en ik hebben een woning uit 1965 gekocht waar qua electro de tijd redelijk stil heeft gestaan. De kabels bestaan nog uit de oude kleurcode en overal zitten nog opbouwdozen, maar het grootste probleem zit hem in de groepenkast.

Momenteel zit er een groepenkast met 6 groepen voor het hele huis.
Aangezien er een nieuwe keuken in komt met vaatwasser etc wil ik meteen de hele groepekast vervangen door eentje met 12 groepen. Echter weet ik alleen niet of dat ik nu met de standaard aansluiting (1fase) voldoende heb, of dat ik toch het beste over kan gaan naar 3fase.

Ons huishouden zal niet heel veel afwijken van een standaard huishouden qua stroomverbruik.

Wel moeten de vaatwasser, wasdroger, wasmachine, 2 koelkasten, diepvries lampen, tv en computer tegelijk kunnen werken.

Wat bevelen jullie aan?

Groeten,
Nide

Voor wat je zo opnoemt is de kast waarschijnlijk een beetje overkill. Ik zou dus ook richting 1-fase denken en bv 8 groepen of 8 groepen en 1 aardlekautomaat.

Om dat nauwkeuriger te kunnen bepalen moeten we even weten welke apparaten met een hoge aansluitwaarde er zijn. Wat je tot nu toe noemde en in ieder geval apart moet is:
1) vaatwasser
2) droger
3) wasmachine

Voorbeelden van apparaten die ook meestal een eigen groep moeten hebben:
* Electrische oven
* (Keuken)boiler
* Electrische kookplaat

Verder is het handig om bv de tuin/schuur op een eigen groep te hebben (wellicht op een aardlekautomaat) of daar juist de koelkasten en vriezer op te zetten. Als je het op deze manier netjes ingedeeld hebt, volstaan 3 algemene groepen in huis in ieder geval nog ruim.

De apparaten met een hoge aansluitwaarde die ik zo kan verzinnen zijn

Vaatwasser
Droger,
Wasmachine
CombiOven

Ik ben uitgegaan van 12 groepen omdat er een grote verbouwing over 2 jaar geplant staat, en ik dan niet nogmaals geld wil investeren in een groepenkast. Tijdens de verbouwing van nu leg ik dus loze leidingen tot waar ik kan komen, zodat over 2 jaar alleen maar een kabel getrokken hoeft te worden.

De groepen zoals ik ze verdeeld heb zijn

1 tuin/garage
berging 2 ivm met wasdroger en wasmachine
3 keuken (vaatwasser 1, afzuigkap + gaspit (vonkontst.) 1 en een voor koelkast, oven stopcontacten.
2 woonkamer (zitgedeelte en eetgedeelte apart) (kan misschien ook samen)
kelder 1 ivm met diepvries. combineren met de hal en toilet
1 slaapkamers en ketel
1 badkamer + hobbykamer ivm met ICT hobby ;-)

Tja ik kan niet in jouw toekomst kijken maar het volgende:
Vonkonsteking, koelkast, en afzuigkap kunnen op een algemene groep, verbruikt namelijk nauwelijks stroom. Een deel van de WCD's in je keuken kun je daar dan ook mee voeden. Een ander deel moet van een andere algemene groep komen.

Alleen als je plannen hebt voor grote extra apparatuur in de keuken zou ik DAARVOOR een groep inplannen, sluit de rest gewoon aan op algemene groepen zodat je die extra groep ook echt voor 1 apparaat kunt gebruiken.

Kelder, woonkamer, eetkamer, slaapkamers, ketel, badkamer en hobbykamer kan allemaal op algemene groepen.

Kort gezegd, de eerder apart genoemde groepen en dan bv:
algemeen 1: kelder, eetkamer, badkamer, hal, 1 wcd in de keuken
algemeen 2: woonkamer, slaapkamer, toilet, 1 wcd in de keuken
algemeen 3: slaapkamer, hobbykamer, zolder (incl ketel), meterkast
groep 4: vaatwasser
groep 5: combi-oven
groep 6: wasmachine
groep 7: droger
groep 8: reserve
groep 9 (type aardlekautomaat): schuur/buiten

Op deze manier kun je af met een kast met 1xHoofdsch, 2xAardlek (1 fase), 1x Aardlekautomaat 16a/30ma en 8x 16a groep en eventueel een beltrafo.

Goed gevulde kast heb je dan en nog één groep reserve voor (bv) keuken :)

Je kunt de 1 fase aansluiting eerst handhaven. Neem als nieuwe kast echter wel een 3 fasen uitvoering. Deze kun je ook gebruiken op 1 fase. Blijkt achteraf dat je over wilt op 3 fasen dan is je kast al geschikt. Scheelt in aanschaf niet heel erg veel. Op een 25A 1 fase aansluiting kun je goed uit de voeten is mijn ervaring. Zou het zelf eerst avonturieren.

Succes.

Voor genoemde apparatuur is 1 fase voldoende. Als je de kast toch laat vervangen kun je de installateur gelijk even laten controleren wat er nu zit en 1x25A eventueel naar 1x35A laten opwaarderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan