1 groep defect

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond iedereen,

Vandaag ben ik bezig geweest met het installeren van een aantal spotjes in het plafond. Omdat ik het huis heb gekocht en er geen labels bij de groepen zitten heb ik alle stoppen eruit gedraaid (zo'n oude groepenkast met draai-stoppen) en alle schakelaars omgezet.

Nu wilde ik alles weer aan gaan zetten en blijkt dat er 1 (of meerdere) groepen niet meer werken. Ik heb alles netjes teruggedraaid, de schakelaars weer omgezet en had verwacht dat alles weer zou werken.

Bij 1 groep (weet dus niet of dat de groep is die nu niet meer werkt) is er wel een ronde plastic ring los gekomen die om de kop van de zekering valt, geen idee wat het is(?), maar ik denk om de zekering op de juist e plaats te houden.

Kan je een meterkast zomaar openmaken en is alle stroom eraf zodra je de aardlek omzet? Er zitten 2 groepen met een witte schakelaar en 4 met een groene.

In dit type kast blijven vrijwel altijd delen onder spanning staan.

Deze kast is gezien de leeftijd aan vervanging toe, de witte en groene groepschakelaars zijn niet echt betrouwbaar meer.
Daar zit waarschijnlijk ook je storing in.

Je kunt proberen de schakelaars met kracht uit en aan te zetten.

Zo kun je ook zien, welke groep het niet meer doet.

Doet de groep het dan weer, dan zeker wel actie ondernemen (lees: kast vervangen!), want er is een slecht contact.

Bedankt voor de antwoorden.

Ik ben een beetje met een spanningzoeker aan het zoeken geweest en er gebeurt bij 1 groep iets heel raars, zowel de blauwe als bruine draad hebben spanning erop?

Het betreft totaal 5 groepen, vervangen is wel iets wat me al lang door het hoofd spookt omdat het ook een grote puinhoop is nu, dan kan ik het gelijk mooi strak maken (i know, je komt er nooit, maar het is gewoon leuk om het mooi te hebben ;)).

Wat kost zo'n kast ongeveer? Het zijn allemaal 16A groepen, 3 geaard en 2 zonder, het liefst zet ik alles met een aardlekschakelaar ertussen. Aansluiten lukt me zelf wel in principe en eventueel backup van een kennis mocht het echt niet lukken. Er is echter zoveel mogelijk qua aankopen dat ik daar helaas niet echt uit kom.

Wat ik zo uit m'n hoofd van vroeger nog weet is 5 losse groepen en 2 aardlekschakelaars? Of moet iedere groep een aparte aardlek?

Inmiddels wel de defecte groep gevonden, dus beneden is alles weer actief, alleen boven helaas nog niet (daar zit de ketel, brr). Bedankt voor de tips alvast!

Als bruin en blauw spanning voeren ligt de blauwe ergens los.

In de groepschakelaar is de blauwe doorvoering defect.

Probleem gevonden denk ik, net na de groepenkast wordt van de defecte groep een stopcontact gemaakt en dan verder doorgetrokken naar boven.

De stopcontact was kapot, nu deze losgehaald en stopcontact weer werken gekregen, morgen de groep verder doortrekken om te kijken of het dan is opgelost.

Bedankt voor de hulp !

Alhoewel het vervangen van zo'n kast misschien makkelijk lijkt, is het meestal wel nodig de hoofdzekering en verzegeling te verwijderen om dit veilig uit te kunnen voeren. Daarna dient de verzegeling weer aangebracht te worden. Dit mag in principe alleen door een installateur met zegelrecht gebeuren. Zo'n kast moet uitgerust zijn met een hoofdschakelaar, minimaal 2 aardlekschakelaars en maximaal 4 eindgroepen per aardlekschakelaar. 8 groepen is al redelijk gangbaar, daar zijn in diverse webshops genoeg voorbeelden van te vinden.

Misschien handig om de gehele installatie eens te laten inspecteren. Niet alleen is die oud, maar er is klaarblijkelijk ook mee geknoeid.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan