1 fase zonnenpanelen op 3 fasen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil graag mijn groepenkast naar 3 fasen (25 A) upgraden van 1 fase (40 A).

Ik heb zonnenpanelen die werken op 1 fase via micro-omvormers.

Als ik naar 3 fasen ga, worden de zonnenpanelen dan aangesloten op 1 van de losse fase die ik zelf kan kiezen (mi die met hoogste "base" gebruik door de dag heen)? Of moet er nog een apparaat tussen dat van 1 fase naar 3 gaat (dmv DC oid, lijkt me niet erg efficient)? Ik wil niet de micro-omvormers vervangen want die liggen op het dak en zijn net nieuw.

Stel het kan op 1 van de 3 fasen:
De ALSen en bedrading ed in de kast zijn geschikt voor 40 A, de zonnenpanelen zijn gezekerd op 16 A; volgens mij kan er dus 41 A (25+16) stromen door de kast voor 1 van de fasen. Is dat 41>40 dus alles moet in 63 A uitgevoerd worden? Of kan ik hier probabilistisch naar kijken?

Dank,
Jochem

Kan inderdaad gewoon op een fase naar keuze worden aangesloten.

Wat betreft dat laatste: in theorie moet je inderdaad naar iets hoger dan 40, maar ik zou me niet druk maken over die ene ampère die alleen in hele uitzonderlijke situaties aantikt - maar de experts hebben daar nog wel eens een andere mening over.

een 1 fase omvormer wordt op 1 fase aangesloten
als je over alle 3 de fase wilt terugleveren heb je een 3 fase omvormer nodig

Waarschijnlijk een Enphase systeem. De Micro omvormers voor 1 fase en 3 fase systeem zijn hetzelfde. Alleen de bekabeling moet dan anders, ander relais en andere aardlekautomaat.
Het is mogelijk dat de omvormers op het dak al in 2 aangesloten zijn, dan hoef je waarschijnlijk niks op het dak te doen.

Maar zoals al gezegd gewoon op 1 fase laten.

Enige reden om het te wijzigen zou zijn als het systeem vaak uit gaat doordat er in de wijk teveel panelen liggen / het net het niet aankan. Maar dan eerst op andere fase proberen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan