1 fase of 3 fase

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik wil mijn groepenkast uitbreiden.In mijn huidige situatie heb ik 1 fase ,3 groepen zonder hoofdschakelaar.In mijn nieuwe situatie heb ik een kookplaat van 6.9 kwatt.Vaatwasser,Combi-magnetron ,koelkast.Is het voldoende als ik een 1 fase groepenkast met 8 groepen ,2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar koop.Of moet ik over op een 3 fase groepenkast vanwege de kookplaat van 6.9 kwatt.

groeten :mrgreen:

Even aangenomen dat je huidige hoofdzekering 35 A bedraagt, kan je daarop in totaal 8050 Watt op aansluiten. Gebruik je de gehele kookplaat op max. vermogen (vraag je af of dat vaak gebeurt) dan heb je nog ruim 1,1 kW ruimte over.

Het kan dus op 1 fase; 3-fase is qua levering/vastrecht vaak even duur; misschien dat er 1-malig betaald moet worden voor overgang van de 1- naar de 3-fase.

Ga je toch de hele groepenkast vervangen, vrijblijvend advies die overgang naar 3-fase meteen mee te nemen.

Mocht je overstappen naar 3 fase let er dan wel op dat de kookplaat ook op 3 fase aangesloten kan worden. Meestal zit er wel een aansluitschema bij. Je groepenkast zou er dan ongeveer als volgt uit moeten zien: 3 fase hoofdschakelaar, 2x3 fase aardlekschakelaars, 3 fase groep (telt als 1) voor de kookplaat, 3 aparte groepen voor de vaaswasser, de oven en de wasmachine en je 3 bestaande groepen.

Sander: mag een kookgroep niet door 2 verschillende fasen gevoed worden? Even aangenomen dat de plaat geschikt is voor 400 V?

Mits de kookplaat geen groter vermogen heeft dan 7,2 Kw en achter een 3 fase 16A krachtgroep geplaats is, zie ik geen bezwaar maar waarom zou je dat willen? Op 3 fase is de belasting per fase lager en de verdeling gelijkmatiger.
Dus als je toch naar drie fase overgaat zou ik altijd proberen om de kookplaat ook drie fasig aan te sluiten.
eea natuurlijk afhankelijk van de aansluit mogelijkheden van de kookplaat

2x230v mag ook uitgevoerd worden op 2 verschillende fasen en mag dan gewoon via een kookgroep gevoed worden.
Op 3 fasen is beslist de belasting niet gelijkmatiger.Elk element is aangesloten tusen 1 fase en de nul.
Er zijn geen 3 fasen elementen.

Ok 2 verschillende fases is wel toegestaan dus. Maar even een theoretisch voorbeeld dan. Stel je hebt een kookplaat met een element van 1000w, twee van 1500w en een van 2500w. Bij 2 fases krijg je dan een belasting van een fase 3000w en een van 3500w. Bij 3 fases, twee van 2500w en een van 1500w. Dan is de belasting toch gelijkmatiger?

Het ging mij erom of de TS echt 100% "vastzat" aan een 3-fase kookplaat. Maar ik meen hier op dit forum wel eens gelezen te hebben dat vrijwel alle kookplaten voor een kookgroep en voor 3-fase geschikt zijn. Maakt dan dus niets uit en lijkt me beter op 3-fase.

Ok samenvattend voor TS dus: Bij 1 fase zal de nieuwe groepen kast tenminste moeten bevatten: een 1 fase hoofdschakelaar, 2x1fase aardlekschakelaars, kookgroep, 3 aparte groepen voor vaatwasser, wasmachine en oven plus de bestaande lichtgroepen.
Bij 3 fase: een 3 fase hoofdschakelaar, 2x3fase aardlekschakelaars, kookgroep (bijvoorkeur een 3 fase krachtgroep), 3 aparte groepen voor vaatwasser, wasmachine en oven plus de bestaande lichtgroepen.

Heb zelf recent de groepenkast van 1 naar 3 fases omgebouwd.
Vastrecht stijgt met iets van 60ct per maand in Rotterdam.
Eenmalige aansluitkosten waren rond de 100 Euro.
Ombouwen van de kast heb ik zelf gedaan, maar is alleen een kwestie van de rails in de kast over de fases verdelen.
En een hoofdschakelaar monteren. Al met al een uurtje of drie werk om het netjes te doen. Blij dat ik het heb gedaan.

Sxnder schreef:
Bij 3 fase: een 3 fase hoofdschakelaar, 2x3fase aardlekschakelaars, kookgroep (bijvoorkeur een 3 fase krachtgroep), 3 aparte groepen voor ......

@Sxnder: 2x3 fase ALS? Kan toch ook 1 x 3 fase ALS en 2 x 2-polige ALS?

Ja dat kan ook. Als er maar minimaal 2 aardlekschakelaars met maximaal 4 groepen per ALS in de kast zitten is het goed. Maar je moet natuurlijk de groepen nog een beetje logisch verdelen. Met 6 groepen en een kracht groep kun je dan 3 groepen en de krachtgroep op ALS 1 zetten en 3 groepen op ALS 2, dan zijn ze mooi verdeeld over de fases. Ander configuraties zijn natuurlijk ook mogelijk zolang de verdeling maar een beetje gelijkmatig is.

Fiesiekus schreef:
Sxnder schreef:
Bij 3 fase: een 3 fase hoofdschakelaar, 2x3fase aardlekschakelaars, kookgroep (bijvoorkeur een 3 fase krachtgroep), 3 aparte groepen voor ......

@Sxnder: 2x3 fase ALS? Kan toch ook 1 x 3 fase ALS en 2 x 2-polige ALS?

Zou ik zelfs aanraden... makkelijk voor uitbreidingen later, je hebt dan 3 aardlekken en dus kun je tot 12 groepen.

Gr. Ries.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan