1 fase aansluiting ik wil 3x16A

Hallo allemaal,

Ik ben mometeel bezig met de keuken, hiervoor wil ik 3 fase aalsuiting hebben voor eventueeele toekomstige wensen.

Ik heb 1 fase aansluiting en drie groepen van 16A over.
Kan ik deze combineren zodat ik drie fase krijg.

Mag ik de gecombineerde groep samen met nog een groep achter 1X 40A aardlek hangen? Dus in totaal 4 groepen.

Dankje wel voor het meedenken :D

Nee. Als je een 1-fase huisaansluiting hebt kun je geen 3-fase aansluiting in de keuken realiseren.

Je kunt natuurlijk wel die 3 groepen naar de keuken leggen en afzonderlijk gebruiken, bijvoorbeeld voor een oven, vaatwasser en boiler. Maar combineren tot een 3-fasen groep voor bijvoorbeeld een 11kW fornuis kan niet.

Als je die wens hebt dan zul je de hoofdaansluiting moeten laten aanpassen naar 3-fasen.

Dankje wel voor je bericht.
Ik heb wel gezien voor twee groepen combineren:
csm_Fornuisgroep_620x250-_2_22f3c11611.jpg

Ook heb ik gezien voor drie groepen:
64863235.jpg

De bovenste optie, een kookgroep, kun je inderdaad wel plaatsen. Dit is geschikt voor kookplaten van maximaal 7,4kW. Daarvoor gebruik je dan 2x fase en 2x nul geleiders. Maar je zegt (zonder verdere toelichting) dat je een 3-fasen 3x16A aansluiting wilt dus dan voldoet een kookgroep niet lijkt me.

De onderste optie is daadwerkelijk een 3-fasen krachtgroep, deze kun je niet plaatsen in een 1-fase verdeler. Als je dat setje zou plaatsen inclusief die bruggetjes voor de nul dan gaat er tot 3x16A over één nulgeleider en dat is veel te veel voor standaard 2,5mm² installatiedraad. Als je creatief zou worden met een dikkere nulgeleider of 3 nulgeleiders dan bestaat er vervolgens geen enkel apparaat wat je daar op aan kunt sluiten... Zoek maar eens een dergelijk fornuis op en bekijk de aansluitschema's.

Sowieso gaat een 11kW eindgroep op een 9,2kW hoofdaansluiting natuurlijk nergens over.

Bedankt voor je toelichting :-)

Ja ik wil dus 3 fase uit 1 fase aanlsuiting halen.
Verder dacht ik aan 3X 2,5mm2 fase en 3x 2,5mm2 nulgeileirder en 1X 2,5mm2 aarde door 19mm buis.

Okay dat kan ik dus mooi vergeten dus, z'n apparaat met 3x16a aansluiting bestaat dus niet.

Ennuuhh die max 40A zekering had ik niet aan gedacht :oops:

Je gaat geen enkel apparaat vinden waar je 3 nulgeleiders op aan kunt sluiten.

Waar is deze aansluiting precies voor bedoeld? Heb je een specifieke kookplaat of fornuis op het oog? Als dat een 11kW exemplaar is zit er echt niets anders op dan de boel ombouwen naar 3 fasen en de netbeheerder de aansluiting laten aanpassen. Met een beetje mazzel is daar het meeste al op voorbereid en kost je dat zo'n €260. Plus de aanpassingen aan je groepenkast natuurlijk. Die kosten vallen op een keuken toch wel mee?

En anders een ander apparaat uitzoeken wat op een kookgroep kan.

Bedankt voor je bericht.

Nee ik heb nog geen wens voor kookplaat of fornuis.
Ik dacht een goede voorbereiding dus hoef ik niet specifiek op max. belasting te letten.

Ik ga dan wel voor 2X16A combineren.
3 fase aansluiting vind ik dan teveel van het goede.

Groepenkast is namelijk helemaal ingericht, beetje zonde om opnieuw aan te passen voor 3 fase aansluiting.

Bedankt voor je goede hulp! :bedankt: :prima:

Ja. Een 19mm buis met 2x bruin 2x blauw en 1x geel/groen is prima. Als je alles inbouw gaat maken denk er dan even aan dat je voor Perilex contactdozen een grotere maat inbouwdoos nodig hebt. ;)

Een kabel 5x2,5mm² kan ook.

Er bestaan wel apparaten voor 1x40A. O.a. doorstroomverwarmers voor de Turkse markt. Dienen aangesloten te worden achter 40A groep met 6mm2

Het tarief om van 1-fase naar 3x25A te gaan is de laatste twee jaar trouwens fors gestegen. Het verschilt per netwerkbeheerder, maar er is er eentje van 200 naar 280 gegaan in twee jaar.

Jullie allemaal bedankt voor het helpen! :cool: :bedankt:

Perilex inbouwdoos had ik nog niet aangedacht! :oops:
Heb nu gewone inbouwdoos, die kan dus weer eruit :klusjesman:

Kan ik wel gewone stopcontact in z'n perilex doos monteren?

Is het toegegestaan om 230V af te tappen van perilex doos voor afzuigkap? Of moet die perilex helemaal aparte groep hebben?

Die 200 of 280 euro is dat aansluitbelasting per maand?

Nee, eenmalige kosten voor ombouwen naar 3-fase, mits geen nieuwe kabel naar de straat nodig.

Vast tarief 1*35/40 of 3*25 is gelijk.

Bedankt!

Ik wil eventueeel nieuwe groepenkast plaatsen naast bestaande. Moet de nieuwe kadt persee op bepaalde hoogte plaatsen? Kan ik 6mm2 kabel gebruiken als aanvoer voor nieuwe kast?

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan