1 2 of 3 fase

Status
Niet open voor verdere reacties.
De regels der kunst stellen dat je een belasting(verbruiker(s) zo gelijk mogelijk verdeeld over de fasen.
Bij enkel fase gaat dat niet, maar bij 3 fasen ben je dat verplicht.

Ja er bestaan ook twee fase apparaten, ik heb hier een wasmachine en droger staan die op een of twee fasen kunnen worden aangesloten maar beslist niet op drie.

Hordi015 schreef:
als ik nu alleen de tweede of derde fase wil gebruiken voor de "kookgroep" kan dat dan ?
Ja dat kan, maar heb je slechts 1 fase nodig of 2? Zoals je het vraagt lijkt het op slechts 1. Dat kan dus. Zou ook alleen een vraag kunnen zijn indien je een 3 fasen aansluiting hebt. Daar ga ik dan verder ook van uit. In dat geval heb je (Xr8, dank voor het uitvlooien) wel een driefasige aardlekschakelaar nodig. Het een en ander kan zo gemaakt worden, maar het bevorderd de duidelijkheid niet. Beter daarom ook een driefasige kookgroep genomen en zo bedraden tot in de WCD. In het kooktoestel is dan de juiste aansluiting te maken, en je bent al vast klaar voor het volgende kooktoestel, die wss minimaal 2 x 400 V nodig heeft.

@STF, grappenmaker! Lopen wel een paar verzuurde mods rond! Klopt natuurlijk wat je schrijft, Maar TS vraagt zich terecht af of er ook iets op 2 fases bestaat. Dat is wat je in België nogal is tegen komt. Oud net met 220 V fase spanning en 127 V lijnspanning.

Zo krijgt een standaard 220 V toestel toch gewoon die spanning, van idd 2 fases maar zonder nul. Vandaar dat beide draden door een zekering beschermt worden.

Genoemde apparaten zijn in Nederland niet aan te sluiten op 2 fasen!! Alleen op fase en nul.

Succes.

Xr8, als ik weer terug lees is wordt er nergens een ‘apparaat’ genoemd! Hooguit dat er een kookgroep vernoemd wordt. En dan zou zeker wel iets verantwoord aan te sluiten zijn op 2 fases en 1 nul. Denk bijvoorbeeld aan een hedendaagse inductiekookplaat.

Kijk eens bij de reactie van STF!! Volgens mij hebben we het daar niet over een kookgroep noch inductiekookplaat.

Ha Xr8, dat is dus de TS niet, maar waarschijnlijk wel de Belg/Luxemburger die dat daar met die spullen wel kan. Vandaar ook mijn opmerking ‘grappenmaker’. Feitelijk heeft ie gelijk, maar dat snapt dus niet een ieder.

Wat valt er niet te snappen? Die wasmachine en wasdroger waar ik het over had, hebben twee fase draden, een nul en een aardedraad in de aansluitkabel zitten, van een derde fasedraad is geen sprake dus dan is het toch een twee fasen apparaat? :wink:
Op de bruine fasedraad zit de motor en elektronica aangesloten, op de zwarte draad de verwarmingselementen (gaat om professionele wasapparatuur).

Beste allemaal.

ik zal mijn vraag proberen toe te lichten.

ik heb een drie fase kast waar maar een fase van gebruikt word.
nau ga ik verbouwen en krijgen wij een inductie plaat die qua vermogen niet meer bij die ene fase kan.

dus dacht ik,een hoofd zekering erbij en de tweede fase gaan gebruiken voor alleen die inductie plaat.

dan hoef ik niet het hele meterkast verhaal aan te passen.
alleen maar twee kabels trekken vanuit de meterkast naar het fornuis
een geschakelde automaat erbij steken en klaar.....toch....

Nee zo werkt het niet....voor de hoofdzekering verhaal moet er toch een netbeheerder aan te pas komen. Die leggen tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar 3 fases 230Volt aan. Soms nog 1 fase wellicht, maar ik begreep dat het allemaal 3 fases is/wordt. Je kunt dan nog kiezen uit de verschillende amperages, gebruikelijk (en nog betaalbaar) in woonhuizen is 3x25Ampere. Dit is in de regel ook meer dan voldoende.....

U heeft drie fase maar gebruikt 1 fase? heeft u wel 3 fase.
Heeft u wel een driefase meter?
Voor de meter (daar zitten de hoofdzekeringen) mag men niet aan/bijkomen.
Na de meter wel en zal moeten worden aangepast.
Echter kan je een inductie (meestal 2X2800 watt) ook op één fase aansluiten mits de hoofdzekering zwaar genoeg is.

Als je kast al voorbereid is voor kracht dan is het wellicht een kwestie van 2 bruggen verwijderen en de boel is geschikt. Een hoofdschakelaar is wel een vereiste, zowel in 230V als bij kracht. Je kunt toe met 1 kabel 5 x 2,5mm2 en eindigen in een perilex wandcontactdoos. Je kunt kiezen voor een 4 polige automaat of een kookgroep. Neem bij voorkeur de 4 polige, je hebt dan 3 fasen tot je beschikking. Kies voor de plaat bij voorkeur te twee minst belaste fasen.

Je mag met 1 kabel werken omdat beide automaten in een keer de gehele kabel spanningsloos maakt.

Succes.

Beste xr8.

dat was een goede duidelijke omschrijving van hoe het moet,bedankt !!

de afspraak met,Stedin,de netwerkbeheerde is gemaakt.

Stedin is geweest en ik heb nu 3 x 35 amp.

ik ga mijn inductieplaat (7200 watt) aansluiten op 2x220 die ik het beste uit twee fases kan halen .toch?

moet ik dan de mechanisch geschakelde 2 x 16 amp automaat zo in mijn kast steken dat die ook op twee veschillende fases staat(precies in het midden)en gebruik maken van een vierpolige ALS

of kan ik alles uit een fase halen met een 2 polige ALS

3x35 is echt zonde van je geld, dat scheelt je nl. zo'n 500 euro per jaar, je had beter gewoon 3x25 kunnen nemen, echt weggegooid geld.

Wat betreft je vraag: als je hem op 2 fases aan gaat sluiten, moet je een 4 polige ALS gebruiken en dan dus zorgen dat ie door 2 van de 3 fases gevoed wordt. Als je een busboard hebt (wat je tekst in ieder geval suggereerd omdat je het over "insteken" hebt, zul je hem dus moeten bedraden (dat moet je dus een groep hebben die NIET voor een busboard bedoeld is).

Persoonlijk denk ik dat het gezien je kennis misschien wel verstandig is om dit uit te voeren met iemand erbij die er verstand van heeft...

Persoonlijk zou ik, als het even kan, een kookplaat het liefst op drie fase aansluiten,
dus op een 4 polige ALS en 3P+N automaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan