Propaan-verbruik

Marjabelgie

  • #1
Op mijn rekening staat 1250 (ik neem aan dat het liter is, de prijs is 0,5124)

Hoe kan ik nu omrekenen hoeveel dat is in m3, zodat ik een beetje mijn verbruik kan vergelijken met dat van anderen (ik verbruik dit momenteel in ongeveer 40 dagen in een vrijstaande boerderij

Ik heb al gezocht op de site en op google, maar ik kan het niet vinden.

(rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest...... :oops: )
 

Ketelman

  • #2
Zal wel m3 zijn en niet liter.

Om een schatting te maken richting aardgas kan je het bij benadering met 3 vermenigvuldigen.
(grofweg he....we gaan niet zeuren over koma's) is 1200 m3 propaan gelijk aan 3600 m3 aardgas.
Nu is het zo dat in België de verbrandingswaarde van aardgas niet noodzakelijk gelijk is aan die van NL aardgas, je hebt verschillende gassoorten in België.

verbrandingswaarde Propaan 93.6 tot 101 MJ/m3
verbrandingswaarde Aardgas 35.17 MJ/m3 ( bovenwaarde)

Toch denk ik dat je gegevens niet kloppen.
1250 m³ in 40 dagen zou wel veel zijn, 1,25 m³ in 40 dagen is wel erg weinig.
In het eerste geval zou je meer dan 600 euro verstookt hebben in 40 dagen, in geval 2 ongeveer 60 cent.........ik kies voor het laatste als ik de rekening mag kiezen.


Bekijk de rekening eens goed en controleer of jouw gegevens wel kloppen.
 

Marjabelgie

  • #3
Bedankt voor je antwoord.
Het is wel degelijk liter (of kg). We hebben hier een gastank staan, en het bedrag is idd (de laatste keer 758 euro) in ongeveer 40 dagen.
's Zomers is het natuurlijk geheel anders, maar we hebben het nu over de wintermaanden.

Vorig jaar was de prijs nog 32 eurocent.

We zijn er ook behoorlijk ziek van mede doordat wij zelf alleen gas gebruiken om te douchen (2 personen) en om te koken.
Alleen bij extreme kou zetten we de radiatoren aan, verder stoken wij de hele dag een houtkachel.

Maar wij hebben een appartement in onze boerderij waarin stagiaires verblijven, in dat appartement bevinden zich 3 radiatoren (met thermostaatkranen), en alleen op de begane grond.
Verder hebben we nog een appartement in de boerderij (1 kamer + badkamer) met 3 radiatoren dat wij verhuren (in het weekend verblijft er overigens niemand)

Wij hebben een HR-combiketel van Deville (pas nog nagekeken en nu 7 jaar oud)
Bestaat er een mogelijkheid om meters te plaatsen op bijv. de radiatoren in de appartementen om het verbruik te meten?
Want het loopt wel een beetje de spuigaten uit, wij zelf zijn enorm zuinig met energie, en we betalen dus voor het gebruik van anderen die het waarschijnlijk met de zuinigheid niet zo nauw nemen..... :(
 

Chathanky

  • #4
Misschien een idee om een tussenmeter te plaatsen,

Het is zeker een behoorlijk verbruik, is er geen lekage ergens in de leiding buiten?
 

Ketelman

  • #5
Dat is zeker een extreem hoog gasverbruik.
Een tussen meter plaatsen zoals chat voorsteld is een goede manier om te zien of er gas stroomt als alle toestellen uit zijn, maw dat er een lek zou zijn.
Wat je ook zou kunnen doen is de gasinstallatie laten afpersen door een installateur om te zien of er lekken zijn.
Ik zou er niet zelf aan gaan knutselen, Propaan is te link om zelf mee te rommelen.
 

Marjabelgie

  • #6
We hebben enige maanden geleden gecontroleerd op gaslekkage, maar er waren geen problemen.

We zitten eigenlijk te denken aan een houtgestookte CV-ketel. (hout genoeg hier in de Ardennen :D
Heeft iemand daar ervaringen mee?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Daarvoor graag een apart onderwerp openen.

Heeft niets te maken met het onderwerp "propaan-verbruik".
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu