Houten vloer waterpas maken - renovatie

MarcoVDM

  • #21
Beste leden,

Inmiddels zijn de planken bevestigd op de balken. Nu wil ik de ruimte tussen de balken opvullen, echter kan ik niets anders verzinnen dan dit op te vullen met lichtbeton oid. Kan dit? Opvullen met hout gaat helaas niet omdat het overal afwijkt..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #22
Met alle respect maar waarom stel je je vraag hier?

Ijkenhout schreef: Zo'n versterking is niet bedoeld om een vloer uit te vlakken. Dat zou namelijk betekenen dat de vloerplaten op de kopse kant (18mm) van de platen komen te liggen. Dat is niet te schroeven en niet verstandig.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #23
En het antwoord op je vraag had ik ook al gegegeven (ik voelde die al aankomen):
IJkenhout schreef:
anders op de balken latten gebruiken ter opvulling.
Goed leermoment om het goed gevuld te krijgen (met hout).
 

MarcoVDM

  • #24
De planken zijn in eerste instantie niet bedoeld als versterking maar om de vloer uit te vlakken.

Dit leek mij de enige makkelijke manier. Om alle 15 balken aan weerszijde in de muur vrij te kappen om te kunnen corrigeren was een mega ingreep. Tevens zijn enkele balken getordeerd en enkele zijn krom. Daarom heb ik voor deze oplossing gekozen. Met de planken kon ik het makkelijk uitvlakken + de balken zijn meteen wat verstevigd.

De aangedragen oplossing om met latten te corrigeren was ook een zeer lastige oplossing omdat elke balk wel een andere afwijking had. Latten kun je maar in bepaalde diktes kopen dus hiermee zou ik het ook nooit gelijk krijgen. En zoals gezegd zijn enkele balken krom waardoor de lat ook krom zal zijn.

Ik zie geen nadelen aan de oplossing die ik heb gekozen, ik moet nu gewoon even het middelste gedeelte opvullen. Uit jullie opmerkingen trek ik de conclusie dat het niet werkt om dit op te vullen met bijvoorbeeld licht beton, kunnen jullie mij vertellen waarom dit niet zal werken..?

Ik was van plan om de aansluiting tussen de OSB platen in het midden van de draagbalk te laten komen en hier dan een schroef in te draaien.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #25
Als je daar een mortel in doet, is dat door de beweging van de vloer over een tijdje gewoon los zand. Dan komen de vloerplaten los te zitten en/of gaan kraken.

Als je geen wiggen wil of kan zagen, kan je een rechte lat gebruiken die de aan de onderkant opvult met vulplaatjes. Let erop dat overal waar de vloerplaten geschroefd zijn er vulplaatjes zitten (want de latten zijn zo te zien niet dik genoeg).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #26
Schroef een laag latten dwars op de bestaande balken/planken, dat is het strakste werk en vlot te doen.
Hou rekening met de maten van de platen.
 

vincent roeykens

  • #27
Hallo Marco,
IK heb ook een zolder waarvan de balken zijn zoals bij jou.
mag ik je vragen wat de dikte is van de planken die je hebt gebruikt?
125627_OSB_opvullen_1.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu