Aardlek automaten of aardlekschakeaar met automaten

KlusRob

  • #1
Voor een nieuw te bouwen verenigingsgebouw ben ik e.e.a. aan het uitzoeken.
Qua elektra komt er:
- een quooker of keukenboiler 2000W (= groep 1),
- grondwaterpomp 1500W (= groep 2),
- groep voor de verlichting en stopcontacten van de toiletten, hal, gereedschapsberging/werkplaats (= groep 3)
- groep voor de verlichting en stopcontacten van de kantine incl keukenblokje met koelkast en koffiezetapparaat (= groep 4).
- Eventueel in de toekomst nog te plaatsen zonnepanelen, dus we moeten daarvoor ruimte houden in de groepenkast.

Is het zo goed ingedeeld of moet de kantine verdeeld worden over 2 groepen (en dus 1 lamp op de groep van de hal en toiletten)?

Is het in deze verstandig om 4 aparte aardlekautomaten te plaatsen, ipv 1 aardlekscakelaar met daarachter alle 4 de groepen? Want in het geval van de 4 aardlekautomaten kunnen we de groepen verdelen over de fasen ipv alles op 1 fase te zetten. Ook gezien de meerprijs, of is het onzin?
Aansluiting is een nog nieuw aan te leggen aansluiting door Enexis, dus dat zal denk ik standaard 3x 25A zijn tegenwoordig?

En moeten we B- of C-karakteristiek automaten nemen? Voor de berging/werkplaats is denk ik een C niet verkeerd ivm elektrisch gereedschap met een hogere aanloopstroom, maar de 3 andere groepen kunnen (denk ik) wel gewoon op een B?

Groet,

Rob
 

Bouwtux

  • #2
Ik ben geen vakman, en ken de laatste normbladen niet, dus neem mijn advies met een korrel zout...

Dat gezegd hebbend, ik zou zeker bij een verenigingsgebouw vanwege haar publieke functie er voor willen zorgdragen dat bij stroomuitval (nuts-, aardlek- of automaat) niet alles in een klap donker wordt. Dit pleit dus voor (liefst) meerdere fasen, en ook voor aardlekautomaten en niet 1 of 2 aardlekschakelaars. Immers, als er een aardlekschakelaar uitvalt die al je verlichtingsgroepen voedt dan is het overal donker.

Let er trouwens op dat eventueel de brandweer of andere instanties extra eisen zouden kunnen stellen aan zulke publieksruimtes, ik zou daar wel naar informeren, bijvoorbeeld bij een erkend installateur.

Het gaat om een nieuwe installatie begrijp ik, dus geldt er dat er minimaal 2 aardlekschakelaars moeten zijn, 1 enkele voldoet niet meer (wegens bovenstaande argument). Maar aardlekautomaten zijn mijns inziens nog beter.

Of je met dat aantal groepen gaat uitkomen waag ik te betwijfelen. Volgens mij is het tegenwoordig ook verplicht om de verlichting over minimaal 2 groepen te verdelen. Dus dat is al minimaal 2. tel daarbij de pomp, de quooker en de PV installatie, maakt 5. Je installatie moet ook verplicht een hoofdschakelaar hebben. En pas op met die keukenapparatuur. Als er bijv een vaatwasser of een waterkoker of een tostiapparaat bijkomt dan lijkt me 1 keukengroep al heel snel te weinig. Houd daar dus rekening mee. Ook zou ik de werkplaats mogelijk ook op een eigen aparte groep zetten, maar dat is mede afhankelijk van wat voor apparatuur je daar zoal gaat gebruiken.

Succes!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
De keuze B of C hangt niet af van je inschakelstroom, maar van je circuitimpedantie van de totale foutkring.(verste aansluiting)


Bij een vereningingsgebouw moet je verlichting waarborgen en mag de totale verlichting niet uitvallen bij 1 fout in de installatie.
dus verlichting over 2 groepen en 2 verschillende aardleks.Tevens kan het zijn dat Noodverlichting verplicht is.
Veiligste methode is alles achter aardlekautomaten, en kracht en licht gescheiden.


[/i]
 

KlusRob

  • #4
Bedankt voor de reacties.
Bouwtux schreef:
Het gaat om een nieuwe installatie begrijp ik, dus geldt er dat er minimaal 2 aardlekschakelaars moeten zijn, 1 enkele voldoet niet meer

Je installatie moet ook verplicht een hoofdschakelaar hebben.
Dat zijn de standaard-eisen waar ik al rekening mee had gehouden. Zonder dat komt Enexis trouwens ook geen aansluiting maken denk ik :roll: .
Bouwtux schreef:
Of je met dat aantal groepen gaat uitkomen waag ik te betwijfelen. Volgens mij is het tegenwoordig ook verplicht om de verlichting over minimaal 2 groepen te verdelen. Dus dat is al minimaal 2. tel daarbij de pomp, de quooker en de PV installatie, maakt 5.
Diezelfde rekensom had ik ook al voorgeschetst, dus blij dat we tot dezelfde conclusie komen :mrgreen:
Verlichting over 2 groepen is in mijn voorstel al, eventueel kunnen we 1 lamp van de kantine (bijvoorbeeld boven het keukenblad) op de groep van de hal/toiletten/berging zetten, om ook de verlichting binnen die hoofdruimte op 2 verschillende groepen te zetten. @Headhunter, weet jij of dit (kantine verdeeld in 2 verlichtingsgroepen) nodig is, of dat de scheiding die ik eerder schetste voldoende is?
Bouwtux schreef:
En pas op met die keukenapparatuur. Als er bijv een vaatwasser of een waterkoker of een tostiapparaat bijkomt dan lijkt me 1 keukengroep al heel snel te weinig. Houd daar dus rekening mee. Ook zou ik de werkplaats mogelijk ook op een eigen aparte groep zetten, maar dat is mede afhankelijk van wat voor apparatuur je daar zoal gaat gebruiken.
In de keuken valt het ook allemaal mee, eigenlijk alleen een koffiezetapparaat (boiler/quooker is al ingepland op een aparte groep). Waarschijnlijk verder geen apparatuur en ook geen koelkast. Keuken is ook een groot woord, meer een aanrechtblad met spoelbak om de kopjes (met de hand :lol: ) af te kunnen wassen en kastjes om ze kwijt te kunnen. We gaan verder geen drank schenken oid. Eenvoudig maar doeltreffend dus.
En de berging/werkplaats zit in mijn schets op een groep met daarbij alleen een tweetal lampjes (LED) voor de wc's en een lamp voor de hal. Dus dat is qua vermogen niet veel, en er zal maar sporadisch gewerkt worden daar, dus dat is geen probleem. En de pomp komt daarom ook al op een aparte groep. En dan lijkt het mij handiger om minimaal de lamp van de hal op deze groep te zetten ipv deze op de groep van de kantine bij te plaatsen ivm eventuele stroomuitval.

Er komt nog wel 1 extra groep bij, voor de verwarming. Die moet ook elektrisch zijn (we hebben geen gas) en dat is ook een aparte groep (maar was ik vergeten op te schrijven eerder)
Bij het gebruik van aardlekschakelaars met normale automaten, zou ik inderdaad voor 3 ALS'en gaan met op ieder 2 groepen. Maar ik neig idd naar aparte aardlekautomaten.
Noodverlichting staat ook nog op mijn lijstje om uit te zoeken.
The headhunter schreef:
De keuze B of C hangt niet af van je inschakelstroom, maar van je circuitimpedantie van de totale foutkring.(verste aansluiting)
Dit is Chinees voor mij, kan je dat of verduidelijken, of aangeven waarom we bij de door mij beschreven groepen voor B of C moeten gaan? Bedankt!

Rob
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
B of C.

een B automaat schakelt bij een kortsluiting uit bij 3 tot 6 x de waarde die erop staat
een C doet dat bij 5 tot 10.

Dit betekend dat om ervoor te zorgen dat een automaat uitschakeld voordat er schade ontstaan aan installatie of leven de stroom die het net kan leveren groter moet zijn dan de uiterste grens.
Bij B is die grens 80A minimaal en bij C is dat 160A minimaal er moet daarbij nog een veilige marge opgeteld worden.
Om deze stroom te kunnen halen is de weerstand van de kabel naar transformator van de netbeheerder tot het stopcontact bepalend.
Een deel bepaal je zelf met de dikte van de gebruikte bekabeling, maar het deel in de grond naar de trafo daar kan jij niets aan veranderen.

Je ziet ook dat de weerstand tussen beide de helft kleiner moet bij C tov B en daaruit volgt dat een kabel achter een C automaat maar de helft mag zijn tov een B automaat in dezelfde installatie.

De waarde kan je alleen meten met een installatietester.
 

Bouwtux

  • #6
KlusRob schreef:
Dat zijn de standaard-eisen waar ik al rekening mee had gehouden. Zonder dat komt Enexis trouwens ook geen aansluiting maken denk ik :roll: .
Okay, dat is dan een misverstand, ik kwam daarop door je zinsnede "ipv 1 aardlekschakelaar met daarachter alle 4 de groepen".
KlusRob schreef:
Er komt nog wel 1 extra groep bij, voor de verwarming. Die moet ook elektrisch zijn (we hebben geen gas) en dat is ook een aparte groep (maar was ik vergeten op te schrijven eerder)
Wacht, wat?
Verwarming op elektra vraagt een serieus vermogen. Ik weet niet hoe groot de ruimte is en hoe goed zij geisoleerd is, maar met een 2kW elektrisch kacheltje verwarm je hooguit een slaapkamertje, geen hele kantine. Ter referentie: de kleinste CV ketels hebben een vermogen van zo circa 17kW... en ja, weliswaar is dat vooral nodig voor warmwater, toch is die capaciteit in koude winters ook wel 'ns nodig.

De kosten zijn ook enorm hoog, maar ik neem aan dat je dat hebt ingecalculeerd. Maar ik denk dat als je echt elektrisch moet gaan verwarmen je snel moet denken aan 3 kachels van elk zo 3kW, en die verdelen over de drie fasen. Dus dat komt je op 3 extra 16A groepen te staan...
Je moet echt een ruimte met energieklasse A+ hebben om het met 1 16A groep aan te kunnen... denk ik...

Hoe dan ook: succes! :)


Ook voor u geldt, gebruik geen onnodige quotes zoals hierboven, mod.
 

KlusRob

  • #7
Hoe kom je erbij dat we minstens 3 kachels van 3kw nodig hebben, volgens mij heb ik nog niet genoemd hoe groot de ruimte wordt??
Maar mijn eigen slaapkamer is niet eens zo heel veel groter dan wat we nu aan het plannen zijn.
En als ik zo her en der kijk naar de specs van de gemiddelde elektrische kachel van 2000W, of IR-panelen ter waarde van max 2000W, zouden we voldoende capaciteit hebben voor het aantal m3 dat we eillen bouwen.

Kosten van elektrisch verwarmen zijn inderdaad hoog, maar verwarmen met gas is geen optie (ten eerste doordat het nieuwbouw is en er dus wettelijk geen aansluiting meer mag worden aangelegd, maar ook vanwege de kosten voor een aansluiting ver van de dichtstbijzijnde hoofdleiding af).

Het is nieuwbouw, dus de isolatiewaarde gaat voldoen aan de eisen van het bouwbesluit en misschien nog wel hoger, dus daarmee zit het ook wel goed.
En het hoeft ook niet 4/7 op 20 graden gehouden te worden...
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Dat laatste is dan wel weer jammer, want anders was een kleine warmtepomp wel geschikt geweest.


Kun je geen pelletkachel plaatsen?
 

KlusRob

  • #9
Een kleine warmtepomp kan nog steeds interessant zijn, staat ook zeker op mijn lijstje om verder naar te kijken. Weet ook niet wat daarvan het energiegebruik is. Als dat meevalt is dat misschien toch wel een optie.
Kan je daar iets over zeggen? (te verwarmen ruimte zal denk ik 30-40 m2 zijn)

Pelletkachel is te ingewikkeld voor onze situatie. Kan niet iedereen mee overweg, en er is niet standaard regelmatig iemand aanwezig in het winterseizoen om hem bij te vullen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Maak zelf of laat eventueel een warmteverliesberekening maken. Dan weet je meteen welk vermogen je moet installeren. Gissen doet missen.

Let wel op: Bij een warmtepomp hoort een LTV-afgiftesysteem zoals vloerverwarming. Deze zal traag reageren, en is minder geschikt voor ruimtes waar slechts incidenteel personen (in grotere aantallen) aanwezig zijn.

Een pelletkachel daarentegen zal eerder op piekvermogen ingezet kunnen worden. Er zijn ook varianten met grotere buffers voor de pellets.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu