Oude plafond laten zitten. nieuw plafond verlaagd

Mich237

  • #1
Hallo, ik ben nieuw op dit forum, dus vergeef me als ik iets verkeerd doe :lol:

Ik en mijn vrouw hebben kort geleden een jare 30 partere woning gekocht.
Deze woning had in de open keuken, doorlopend naar de woonkamer (persoonlijke smaak)hele lelijke sierbalken lopen, die waren verzonken van het plavond, naar een typische jaren 30 stuc afronding, naar de muur. De afronding had ik vol vertrouwen ook maar gelijk verwijderd in de keuken, want "dat ziet er niet uit".

Enfin. Ondertussen verhuisd, huis overvolaan dozen en het keuken
plafond ligt half open... als de buurman boven iets te hard loopt vallen de stucdeeltjes naar beneden. Wat nu :-| ....

Na wat rondvragen en heel veel overleg en zoektochten op het internet, lijkt het ons het best om het oude (riet)plafond te laten zitten. En hier een verlaagd plafond op te zetten. Dit lijkt mij het handigst gezien de ongelooflijke troep en aangezien riet goed Isoleerd.
Een vriend van mij vertelde dat hij zijn oude plafond ook had laten zitten en er een verlaagd stucplafond in had gezet en het rachelwerk dmv afstandschroeven aan de draagbalken had gemonteerd. Zo kon hij alles goed water pas zetten.... hij vertelde mij in het kort wat plan van aanpak zou moeten zijn, en volgens mij klopt dat ook wel....
(Tips/opmerkingen zijn welkom) :D

-eventueel stroom aanleggen,hoe wat waar.

-rachel raamwerk 40x200 over hele plafond, gezien stucplaten 40x200 zijn. (Ik weet dat er ook andere maten zijn maar ik neem deze, dus de wat kleinere).Dan meten van hart tot hart.

-Rondom over het hele plafond ook rachels.

-alles moet waterpas liggen.

-Stucplaten monteren, kopse kanten strak tegen elkaar aan. Tussen lange zijde 3a5mm ruimte houden, dit ook aan de kant van de muren.

-Stucen, en daar niet te lang mee wachten want anders bestaat er een kans dat de stucplaten gaan "hangen".


Dit lijkt me vrij duidelijk, en volgens mij klopt dit ook wel

Nu zijn mijn vragen die mijn vriend niet kon beantwoorden:

Moet eerst de muur en daarna het plafond gestuct worden? Aangezien de ronding van muur naar plavond weg is gehakt zit er boven rondom de muur een 10cm grote strip tot aan rietwerk plafond, van ongeveer 1 cm diep.

Zijn er ook andere manieren om het plafond te laten zakken dan met een afstandschroef in houten draagbalk?

Ik hoop dat het zo een duidelijk totaal plaatje is. Ik zal proberen wat fotos te plaatsen...


Alvast heel erg bedankt voor meedenken!

Vriendelijke groeten,
Michael truijen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu