Nefit ecom line HR verwarming slaat ongewenst aan

Surfdj

  • #1
Onze verwarming slaat ongewenst aan.
Met regelmaat wordt het hele huis verwarmt terwijl onze thermostaat op 17,5 graden staat. Tevens blijft de pomp dag en nacht draaien. Ik weet niet of dit hoort of dat dit (ook) door de storing komt.
Wie weet raad?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #2
Dit is geen storing.
Dat je pomp continu draait is wel het probleem.
Wat er namelijk gebeurt is dat je ketel voor warm water gaat draaien, en zodra hij klaar is met het opwarmen van de boiler, loopt de 3 weg klep om.
Omdat je pomp continu draait, pomp hij alle warmte die op dat moment nog in de wisselaar en leidingen in de ketel zit, je cv installatie in.
Dus de pomp even van continu afzetten, dan is het opgelost.
Let op: als je een weersafhankelijke regeling hebt, dan moet je pomp wel continu draaien. Ook in de winter kan het i.v.m. bevriezing wel makkelijk zijn om de pomp continu aan te hebben.
 

Surfdj

  • #3
Fantastisch zo'n supersnel antwoord.
Kun je me helpen hoe ik de pomp van continu afzet. Gaat dat via een schakelaar oid?

Net even in de gebruiksaanwijzing gekeken en een klepje losgemaakt.
De pomp staat op stand 1. Stand 2 is volgens gebruiksaanwijzing continue draaien.
Wat nu?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #4
Ja.
op de ketel zit de bediening.
Achter het plastic klepje zitten 2 knopjes.
1 voor de pomp, 1 voor geforceerd bedrijf.
die pomp staat nu op stand 2, en je moet hem op stand 1 zetten.
Pagina 8
 

Surfdj

  • #5
Helaas stond de pomp al op stand 1.
Wat nu?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
En je weet absoluut zeker dat de pomp constant draait?

Kun je de Driewegklep zien?
Misschien dat die niet meer helemaal terug loopt.
Ook bij Nefit gebeurt dat wel eens.

Klep bekijken, dan op reset drukken.
Kijken wat hij doet, witte hamertje op de klep moet volledig omhoog, omlaag lopen.

Anders schoorsteen veger even inschakelen en kijken wat de klep doet.
 

StefanD

  • #7
Welke code geeft de ketel in het display aan? De code bestaat uit 2 tekens. Het eerste staat altijd in het display, het tweede krijg je te zien als je op de "service" knop drukt.
 

Surfdj

  • #8
Display geeft geen foutcode. Staat op 0. Als ik op service druk verschijnt er een y in de display.
Driewegklep witte hamertje gaat volledig heen en weer. Wanneer ik warm water vraag schuift ie naar voren en dan na verloop van tijd weer terug. De kap van deze klep is vorig jaar vervangen, de klep zelf niet.
Heb de kap verwijdert en kan de pin op de veer goed indrukken en die komt ook goed terug.
Pomp draait nog steeds, ondanks stand 1
 

StefanD

  • #9
Klinkt heel veel als een probleem dat ik ook heb gehad met mijn Ecomline: de pomp bleef maar draaien, terwijl er geen warmtevraag was en de code gaf de status 0Y.
Normaal gesproken geeft dit aan dat er een sensor kapot is: de sensoren geven aan dat het water te heet is. De pomp blijft dan draaien om het water af te koelen. Meer uitleg kun je vinden in Nefit Service Bulletin 23: http://www.google.nl/#hl=nl&q=nefit+service+bulletin+23
Bij mij bleek het echter om een ander probleem te gaan: ik heb een Moduline 400 en die bleek een firmware versie te hebben die deze storing veroorzaakte. Een nieuwe Moduline heeft het opgelost...
Ik kwam hierachter doordat ik de Moduline op een gegeven moment heb vervangen door een aan/uit thermostaat, waarna het probleem ook weg was.
Zie ook dit draadje: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/nefit-ecomline-service-code-0y.56904/
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #10
Als de stand op 1 staat of is gezet-altijd stekker eruit halen en na 5-min
er terug in doen.

Dan ligt de gekozen stand pas vast in geheugen.

Dus staat die op 1 dan stekker eruit(na 5 min erin)

Staat die op 2 - dan eerst op 1 zetten dan stekker eruit na 5 min herplaatsen .
 

Surfdj

  • #11
@Bundy
Methode toegepast, maar de pomp draait nog steeds.

Net nog even geluisterd en inderdaad de pomp is uit.
 

Xr8

  • #12
Stookt de ketel niet heel regelmatig op warmwater? Boven en onder een streepje op het display. Zoja, misschien het binnenwerk van de klep wat aan het einde dreigt te komen?

Succes.
 

Surfdj

  • #13
@Xr8: inderdaad zeer regelmatig een streepje onder en boven in de dispaly.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #14
Geen warmwaterkraan ergens die druppelt?

Voel eens aan de warmwaterleiding onder het toestel als je een tijdje geen ww gebruikt hebt, is deze heet dan alle kranen controleren.

Een "hangend" binnenwerk van de driewegklep zou ik niet aan denken aangezien deze bij Nefit dan op de ww stand staat ;)

Maar het exacte type van de ketel maakt het troubleshooten wel makkelijker,
Misschien kan TS deze nog even vermelden?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #15
- Staan al je radiatoren dicht?
- wat voor thermostaat zit er nu op?
- zijn er kranen die niet 100% sluiten op warmwater?
 

Xr8

  • #16
Draai de inlaatcombinatie eens dicht. Kijk of er dan geen problemen meer zijn. Als dit het geval is dan heb je ergens een lek in je warmwaterleiding.

Succes.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #17
En als je inlaat combinatie in de ketel zit, draai dan de hoofd water kraan even dicht, je kunt ook even op de water meter kijken stand opschrijven en na een half uurtje weer kijken, je moet dan wel in de tussentijd GEEN water gebruiken.
Dan weet je zeker dat je geen lek hebt.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #18
En voor de duidelijkheid, dus niet én de hoofdkraan dicht én op de meter kijken. Want die zal niet draaien met de hoofdkraan dicht...
 

Surfdj

  • #19
We hebben inmiddels een aantal radiatoren op * gezet. De pomp lijkt uit, hij loopt in ieder geval niet meer.
De @Bundy -methode schijnt gewerkt te hebben. We wachten af.
Allemaal bedankt voor jullie bijdragen :prima:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu