Meer herrie na plaatsen dubbel glas

LuccasRam

  • #1
Er is vandaag bij mij thuis dubbel glas geplaatst. De ramen zijn in de bestaande houten kozijnen geplaatst. Er zat enkel glas in.

Het goede nieuws: het is merkbaar sneller warm in mijn kamer en het koelt ook minder snel af. Echter: het valt mij en m'n vriendin ook op dat geluid van buiten beter hoorbaar is dan voorheen. Terwijl wij (uiteraard) op het tegenovergestelde gerekend hadden! Niet allen langsrijdende auto's zijn duidelijker hoorbaar, ook kunnen we gesprekken van mensen die langslopen nu duidelijk verstaan.

Er is HR++ glas gebruikt met afmetingen 4/13/5. Ik heb geprobeerd met de "vlam-test" te achterhalen of het glas juist is geplaatst en het lijkt dat dit zo is. De twee reflecties van de vlam aan de buitenzijde lijken iets verder uit elkaar te staan. Dit duidt erop dat het 5mm dikke glas aan de buitenkant zit als ik het goed heb begrepen. Bovendien lijkt de tweede vlam (van binnen geteld) een iets afwijkende kleur.

Een van de ramen kan open, maar de geluidstoename lijkt niet alleen daarvan te komen.

Iemand suggesties voor wat ik kan doen? Kan het zijn dat er iets niet goed is gegaan met plaatsen? Ik las iets over dat normaal gesproken met dubbel glas een ventilerende spouw wordt gebruikt en dat dit niet goed is voor geluidsisolatie. Kan iemand dit uitleggen? Wat wordt met een ventilerende spouw bedoeld?

Groeten,
Marc
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Als u het glas door een erkende glaszetter hebt laten plaatsen hoeft u geen vlamtest uit te voeren. U kunt ervan uit gaan dat dit volgens NEN is geplaatst.

Belangrijk voor geluidsisolatie is wel of u isolatieglas of geluidsisolatie glas hebt: de laatste is nl voorzien van folielagen op de platen waardoor er een betere geluidsisolatie tot stand komt.

De dikste plaat hoort inderdaad aan de buitenzijde.

Elke glasplaat veroorzaakt trillingen.En trillingen veroorzaken geluid. Zouden beide platen dezelfde dikte hebben dat onstaat er echoresonantie, vandaar mede het verschil in dikte.

Geen idee waar u de kreet ventilerende spouw bij isolatieglas vandaan haalt. Ventilerende glaslatten op de onderligger van een houten kozijn is wel steeds van toepassing, maar dit is om condens af te kunnen voeren waarmee rot wordt voorkomen.
 

LuccasRam

  • #3
Bedankt voor je reactie!

Er is geen special geluidsisolatieglas toegepast maar dubbel isolatieglas zou geluid beter moeten isoleren dan enkel glas toch? Of zou het kunnen dat door de ventilerende glaslatten meer geluid lekt dan bij enkel glas? Is hier iets aan te doen zonder risiso op rotte kozijnen te verhogen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Beste,
Een ventilatie glas lat is van geen enkele invloed op de geluidsisolatie tenzij men vergeten is glas band te plaatsen, top afdichting aan te brengen- beglazingskit- en stelblokjes is vergeten.
Lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
Zat er eerder vast glas in ?
(glas direct in het kozijn zonder ramen ?)
 

LuccasRam

  • #6
Nee, maar het kozijn dat openslaat is wel gewijzigd. Het slaat nu naar buiten open met het scharnier aan de bovenkant en voorheen sloeg het naar binnen open met het scharnier aan de onderkant...
 

Kacheltje

  • #7
Het kan zijn dat de afdichtingen van het openslaande raam niet goed aansluit ne de verandering.
Dubbelglas zelf dempt het geluid altijd beter tenzij de oude ruit dikker is dan beide platen dubbelglas.
Toevallig geen ventilatie rooster laten plaatsen?
 

Schilder Dennis

  • #8
Wat de vlamtest betreft, deze wordt vooral toegepast om te zien waar de coating op het glas is aangebracht. deze hoort volgens mij op de binnenzijde van de buitenruit te zitten. als u de vlam er tegen houdt ziet u vier vlammetjes, ik dacht drie oranje en een rode, daar waar de rode vlam zit is de coating aangebracht.

Wat de geluidwering betreft, waar je naar kan kijken is of de ruiten niet strak in de sponning staan omdat juist het rondom losstaan een geluidremmende werking heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu