Lek bij schoorsteen

K Bruinsma

  • #1
Bij lange en flinke regen hebben wij een lekkage aan onze schoorsteen. Dan hoor ik water langs onze schoorsteen afdruppen op de plafondplaten op zolder.

Laatst is er iemand van een bedrijf het dak opgegaan, die heeft naar het lood en voegwerk gekeken. Dit was prima in orde. Er zaten wel wat scheurtjes in de specie waar de schoorsteen afdekplaat opligt (dacht dat het zoiets was). Die scheurtjes heeft ie gevuld. Ook heeft ie de nokpannen opnieuw met kit vastgezet. Die kit was versteend/opgelost.

Afgelopen weekend heeft het echter weer flink geregend en hadden we wederom die lekkage. Waar kan het dan nog aan liggen als het voegwerk en lood nog in orde is? Gewoon verzadiging van de stenen. Dus zou dan de schoorsteen geimpregneerd dienen te worden?
Hoe zit een schoorsteen precies in elkaar. Het lijkt mij niet dat er vanaf de fundering tot aan het dak opgemetseld wordt. Liggen de verdiepingsvloern (beton) hier tussen. En hoe zit dat dan bij het stuk schoorsteen dat loopt vanaf de hoogste verdiepingsvloer? Is dat wel 1 stuk metselwerk tot boven toe of zit er daar ook nog iets tussen ofzo?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
K Bruinsma schreef:
Hoe zit een schoorsteen precies in elkaar. Het lijkt mij niet dat er vanaf de fundering tot aan het dak opgemetseld wordt. Liggen de verdiepingsvloern (beton) hier tussen. En hoe zit dat dan bij het stuk schoorsteen dat loopt vanaf de hoogste verdiepingsvloer? Is dat wel 1 stuk metselwerk tot boven toe of zit er daar ook nog iets tussen ofzo?
Ik quote even omdat ik reageer op een gedeelte van de vraag. Het kan wel degelijk dat een schoorsteen vanaf de fundering tot boven het dak opgemetseld is. En met houten verdiepingsvloeren is het vrijwel zeker.
 

Fiesiekus

  • #3
K Bruinsma schreef:
Bij lange en flinke regen hebben wij een lekkage aan onze schoorsteen. Dan hoor ik water langs onze schoorsteen afdruppen op de plafondplaten op zolder.
Het loopt dus via het inwendige rookkanaal op de plafondplaten? Schoorsteen niet meer in gebruik dus.

In -1ste instantie zou ik zeggen: kijk zelf eens goed naar en rond de schoorsteen. Er willen wel eens gebarsten stenen in zitten, via kleine kiertjes wordt regenwater dan naar binnen geblazen. Geen vochtplekken aan de buitenzijde op zolder te zien?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu