Kunststof stromingsbuis inkorten

Sander02

  • #1
Ik wil een kunststof stromingsbuis in mijn design radiator aanbrengen omdat aan-en afvoer boven zitten. De stromingsbuis heeft aan de ene kant een verdikking en is aan de andere kant afgeschuind. Moet je de verdikking er afzagen, oftewel moet je die kant inkorten? Dat zou betekenen dat dat de buis alleen een beetje klemt bovenaan in het inschroefstuk radiator. Klopt dat? Klem je de buis dan vast tussen dat punt en onderkant radiator?
En omdat onderkant dan afgeschuind is, kan het water er toch uit??

Of moet de verbreding blijven zitten en moet je een speciaal inschroef stuk hebben waar de buis doorheen gaat voordat die de verwarming ingaat. Dan zorgt de verbreding dus dat de buis niet naar beneden kan zakken?
 

StefanD

  • #2
De stijgbuis hoort stevig vast te zitten. De stijgbuis die ik heb gebruikt had aan 1 kant een soort ring waarmee hij vast zat in de afvoer van de radiator. De andere kant was gewoon kunstsof slang die je op de gewenste lengte kon afzagen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Een foto van de radiatoraansluiting en van de verbreding op de stromingsbuis is wel handig, nu blijft het gokken.
 

Sander02

  • #4
Hier zie je de situatie. De verbreding van de stromingsbuis past door het gat van de radiator. Als ik dat bevestigingstuk linksonder zonder kleine vernauwing in het midden zou hebben, zou ik de stromingsbuis er dus door heen kunnen steken. Dan blijft verdikking erop liggen. Dan kan mogelijk de moer er overheen die je ziet aan de leiding.

 

Sander02

  • #5
Oja, ik heb het even nagevraagd bij de winkel waar ik dat ding ooit gekocht hebben en die zeggen verdikking erafhalen. Buis klemt genoeg in dat schroefstuk radiator.

Inderdaad klempt die aardig, dus misschien toch goed? Ik dacht dat die misschien door de temperatuur en werking iets kon krimpen maar kunststof zal dat niet doen lijkt me bij deze temperaturen toch?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6

De knelring zit niet ver genoeg op de leiding. De leiding kan dieper het puntstuk in en hoort een stukje uit de knelring te komen.
Dit kan op termijn lekkage gaan opleveren.
Knelring even verwijderen: waterpomptang er op en even heen en weer draaien; en dan een nieuwe ring gebruiken. Wartel vastdraaien terwijl je de leiding aandrukt tot hij stuikt tegen de rand in het puntstuk,
 

Sander02

  • #7
Dank je frank, ik twijfel op dit moment even of ik het altijd zo doe. Ik weet ook niet zeker of ik deze toevallig al er probeer te krijgen dat ie wat lager zit. Zal er op letten dat ik ene klein stukje leiding laat uitsteken. Praat je dan over halve cm?

Kan je ook wat zegen over het bevestigen van die stromingsbuis?
 

Kacheltje

  • #8
De schuine kant (dunne gedeelte) kun je ook afzagen. Je houdt de buis maximaal 5 cm korter dan de maximale lengte die je daar in kan steken.

Er zitten trouwens flinke gaten aan de bovenzijde van de buis. Eerlijk gezegt heb ik weinig vertrouwen in deze buis als ik hem zo zie.
 

Sander02

  • #9
Ik kan 'm ook aan de bovenkant afkorten, dan valt dat gat weg. Volgens mij was ontluchtingsgat ook niet nodig meen ik ergens gelezen te hebben. Tenminste niet in mijn situatie of vergis ik me?

Maar goed, dan komen we weer terug bij mijn vraag. Als ik 'm aan de bovenkant afkort, dan klemt die dus alleen in het bevestigsstuk (of hoe je die ook noemt). Is dat klemmen voldoende?
 

Kacheltje

  • #10
Als het mee zit blijft het klem zitten, zit het niet mee dan draai je hem met het puntstuk de radiator in en ben je de buis kwijt.
Die verdikking zit er niet voor niets. Die zit er om de buis niet in de radiator te laten verdwijnen.
 

Sander02

  • #11
Eerlijk gezegd klemt die best wel stevig. Dan moet ik het toch maar zo doen.
Wat betreft die 5 cm korter dan radiator. Dan zal bij mij uiteinde buis nog steeds in het "pootje" van de radiator uitkomen. Zeg maar het zelfde stuk als je rechts op de foto ziet alleen dan beneden. Dan zal die misschien nog korter moeten, zodat die voor de laatste horizontale radiatorbuis zit toch, anders is er geen mooie doorstroming lijkt me.
 

Kacheltje

  • #12
De metalen uitvoeringen zijn normaal haaks en niet schuin.
Als je het puntstuk plaatst dan zal deze door het schroefdraad van de radiator steken. ik weet niet hoe je dat wil oplossen en wat de bedoeling is van deze buis. Is het de bedoeling dat het puntstuk in de buis verdwijnt en tussen het schroefdraad komt te zitten?

Ik vermoed dat dit een specifieke buis is voor een bepaald type radiator. De kraag gaat dan door het schoefdraad en wordt opgevangen in de zitting van de radiator. Ik zie bij jou geen zitting onderaan je aansluiting van je radiator.
Als de buis strak in het schroefdraad zit zal het puntstuk daar tussen komen te zitten. Ik denk dat dat niet gaat passen als ik het zo zie. Je drukt de buis waarschuinlijk mee naar beneden en als het puntstuk aangedraaid is valt deze door in de radiator.
 

Speedypul

  • #13
Of men neemt een vernikkelde klemsok 15mm, soldeer aan één zijde een koperen buis die +/- 5 cm korter is dan de hoogte van de radiator, verpak de gesoldeerde zijde met hennep of l..tite en je hebt een deugdelijke stromingsbuis!
 

Sander02

  • #14
Dank voor alle reacties. Ik heb zelf nog even nagedacht hoe ik deze buis wel kon gebruiken en kwam tot de volgende oplossing. Ik heb de lengte van de stromingsbuis zo gemaakt dat die klemt tussen boven en onderschroefstuk radiator.
Van de laatste 9 cm heb ik de helft van de buis afgesneden en de ander kant van gaatjes voorzien. Kan ff geen foto uploaden nu.
Maar het lijkt me dat het water nu goed de buis in kan stromen. 9 cm was nodig, zodat opening boven eerste horizontale aftakking radiator kwam.

Aan en afvoer komt bij mij dus van boven. De strominsbuis zit in de afvoer.
Ik heb geen ontluchtingsgaatje boven in de stromingsbuis gemaakt want ik las dat het niet nodig was. Moet het afvoerkraantje onder, aan zijde afvoer of aanvoer?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu