Uitgaande temperatuur hout-cv kachel i.v.m. Kunststof Meerlagen buis

Martijn1989

  • #1
Wij willen na de verbouwing overstappen van houtkachel naar hout-cv kachel. Geen boiler, geen buffervat dus enkel de toevoeging dat de radiatoren worden meeverwarmd door de houtkachel. Voorheen sloeg de ketel niet aan omdat wij de hele dag de houtkachel aan hebben staan en dan wordt het boven wel heel erg koud. Het idee is net op tijd ontstaan: nu liggen de muren nog open om extra voorzieningen te kunnen trekken. Elektra, cv aan- en afvoer zo dicht mogelijk naar de ketel toe, en een water aan- en afvoer voor noodkoeling.

Wat het internet ons verteld en vragen oproept zijn de volgende twee dingen:
1) sluit de cv aansluiting zo dicht mogelijk bij de ketel aan voor optimale werking.
2) de noodkoeling springt aan bij 95 graden Celsius.

Daar ontstonden twee vraagstukken:
1) ik kan me voorstellen dat het ideaal is om met 22mm van de kachel helemaal naar de ketel te gaan. In ons geval betekent dit een afstand van bijna 15 meter te overbruggen. Is het dan nog steeds raadzaam, of (véél makkelijker), kan ik hem op de 22mm aansluiten die over het plafond loopt boven de kachel? Die buis heeft dus al 15 meter afgelegd, gaat daarna nog 4 meter door met daarop 2 radiatoren. Tussen de ketel en de mogelijke plaats van aftakking zouden twee grote en twee kleine radiatoren zitten, waar het hete water dus niet als eerst doorheen gaat.
2) als ik het advies krijg om richting de ketel te gaan zou ik dit graag met kunststof meerlagenbuis doen. Ik zit met een groot aantal bochten die met staal wel heel secuur zouden moeten worden gemaakt, heb geen buigijzer voor 22, en probeer een enorm aantal knietjes in een afgetimmerd plafond te vermijden. Als ik kijk naar uponor unipipe zie ik dat de piektemperatuur Max 95 graden is, en 70 continue. Volgens de leverancier van de kachel koelt het water snel genoeg af maar voor mijn gevoel zal 25 graden koeling langer duren, vooral op moment dat alle radiatoren lekker warm zijn. Ik heb geen idee of 95 graden uitgaand haalbaar is of echt alleen gebeurt als je de kachel over zijn toeren jaagt.

Zijn er ervaringsdeskundigen die me opheldering kunnen geven over enerzijds de watertemperatuur van zo’n kachel, de plek van aansluiten op het cv systeem en anderzijds de specificaties van die meerlagenbuizen?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Onderhoudtje

    • #2
    Mag ik vragen waarom je geen boiler/buffervat wilt hebben?
     

    Martijn1989

    • #3
    Jazeker! Is een ruimte-issue. Verder voegt het voor ons niet voldoende toe om het issue te negeren :wink:
     

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    • #4
    Geen kunstof gebruiken bij hout cv, deze leidingen mogen maximaal 70 graden hebben en kortstondig hoger.
    Een houtcv draait op minimaal 60 graden ivm de anticondensklep
     
    • Informatief
    Waarderingen: Martijn1989 en Krunnie

    Martijn1989

    • #5
    @Marcn.88 helder. Daar was ik al bang voor, maar het is beter van te voren te weten. Hoe sta jij tegenover het aansluitpunt? Is zo dichtbij de ketel echt zo belangrijk of is het hier (20m hoofdleiding, 6 radiatoren waarvan 2 boven) ook mogelijk halverwege aan te haken?
     

    Jackd

    • #6
    flexibel koper? (wicu)

    Denk je niet te makkelijk?
    Hoe ga je boven de temperatuur regelen?
    En wat als het op temperatuur is? Dan kan de kachel zijn warmte niet meer kwijt, maarja, daar is die koeling voor.
    Komen er kleine kinderen over de vloer? Dan is het wachten op 3e graads (geen grap) brandwonden met water tot 95 graden door de radiatoren.

    Weet je het verschil (bij een gewone houtkachel) bij een gesloten systeem?
    Dat haalt de kachel zijn lucht (zuurstof) van buiten, bijvoorbeeld via de kruipruimte. Met o.a. als voordeel dat er geen lucht uit het huis gezogen wordt, wat weer vervangen wordt door koude buitenlucht dat o.a. via slaapkamer ventilatie roosters het huis binnenkomt, zo koelen de kamers boven extra af.
    Afhankelijk van de layout van het huis, zet je dan simpelweg een deur open en de houtkachel warmt het hele huis op.
     
    • Like
    Waarderingen: Martijn1989

    Krunnie

    Specialist Elektra
    • #7
    Als ik het goed doorlees wil je de noodkoeling van de hout-CV gebruiken als regelsysteem om de temperatuur binnen de perken te houden. Zo'n noodkoeling bestaat voorzover ik weet uit een spuiklep die boven 95 graden automatisch CV water gaat storten naar een afvoer, en een inlaatsysteem dat koud water uit de waterleiding bij gaat mengen om stoomvorming in het CV circuit te voorkomen.

    Let wel, dit is een NOOD koeling. Omdat je om esthetische redenen geen buffervat wilt plaatsen dat normaal te grote temperatuurschommelingen moet opvangen misbruik je nu een beveiligingssysteem daarvoor. :shock:

    En dan heb ik het nog niet eens over de energievernietiging als je water van 95 graden zo door het riool spoelt.
     

    Martijn1989

    • #8
    Jackd schreef:
    flexibel koper? (wicu)
    is zeker een goede oplossing, wel goed aan de prijs zag ik, maar geen gedoe met maximum temperatuur. Goede tip! Ik zal ook even op het forum zoeken hoe dit moet met aansluiten op stalen cv pijpen, maar daar is volgens mij genoeg over geschreven.

    Denk je niet te makkelijk?
    dat weet ik niet, vandaar mijn eerste advies vragen op het forum, volgende week afspraak bij de kachelboer voor verdere informatie.

    Hoe ga je boven de temperatuur regelen?
    het plan is thermostaatkranen in te zetten (beter gezegd, die zitten er al).

    En wat als het op temperatuur is? Dan kan de kachel zijn warmte niet meer kwijt, maarja, daar is die koeling voor.
    Komen er kleine kinderen over de vloer? Dan is het wachten op 3e graads (geen grap) brandwonden met water tot 95 graden door de radiatoren.
    Die koeling is voor nood, dus ik vroeg me inderdaad af hoe vaak dat bij een normale gebruiker aanslaat. De kachels worden ook zonder buffervat geplaatst dus vandaar mijn vraag. Ik kan me ook goed voorstellen dat aan het eind van een stookdag alles rond die 95 graden moet hangen, en dat is niet wenselijk.

    Weet je het verschil (bij een gewone houtkachel) bij een gesloten systeem?
    Dat haalt de kachel zijn lucht (zuurstof) van buiten, bijvoorbeeld via de kruipruimte. Met o.a. als voordeel dat er geen lucht uit het huis gezogen wordt, wat weer vervangen wordt door koude buitenlucht dat o.a. via slaapkamer ventilatie roosters het huis binnenkomt, zo koelen de kamers boven extra af.
    Afhankelijk van de layout van het huis, zet je dan simpelweg een deur open en de houtkachel warmt het hele huis op.
    Ik ken het verschil inderdaad, maar ik betwijfel of dat in ons huis gaat zorgen voor een beetje gelijkmatige warmtespreiding. Wat dit voor mijn gevoel gaat doen: huiskamer en keuken heet. Gang warm. Bijkeuken ijskoud (deur altijd dicht).Gang boven warm. Eerste slaapkamer behaaglijk genoeg. Slaapkamer einde gang alsnog koud... vandaar dat we het voordeel zagen in een hout cv systeem.
     

    Martijn1989

    • #9
    Krunnie schreef:
    Als ik het goed doorlees wil je de noodkoeling van de hout-CV gebruiken als regelsysteem om de temperatuur binnen de perken te houden. Zo'n noodkoeling bestaat voorzover ik weet uit een spuiklep die boven 95 graden automatisch CV water gaat storten naar een afvoer, en een inlaatsysteem dat koud water uit de waterleiding bij gaat mengen om stoomvorming in het CV circuit te voorkomen.

    Let wel, dit is een NOOD koeling. Omdat je om esthetische redenen geen buffervat wilt plaatsen dat normaal te grote temperatuurschommelingen moet opvangen misbruik je nu een beveiligingssysteem daarvoor. :shock:

    En dan heb ik het nog niet eens over de energievernietiging als je water van 95 graden zo door het riool spoelt.
    Dan breng ik het niet goed over of je leest verkeerd. Met de noemer NOODkoeling geef ik aan te begrijpen dat het om NOOD gaat.
    Mij ontgaat even waar ik het heb over de esthetische redenen van zo’n vat, ik heb het over ruimte en het feit dat het letterlijk niet past. Hoe het eruit ziet interesseert me niet.
    Ook is het niet mijn instelling om energie te verspillen en het riool te verwarmen. Dus volgens mij praten wij een beetje langs elkaar heen in deze.
     

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    • #10
    Technisch gezien zou het kunnen zonder buffer ( nou opteer ik bij hout gestookte cv altijd een buffer en een open systeem) dit kan als het maximale opgewekte vermogen gelijk of lager is als het miximum afgegeven vermogen van de radiatoren, zorg er dan wel altijd voor dat er voldoende radiatoren openstaan
     
    • Informatief
    Waarderingen: Martijn1989

    Martijn1989

    • #11
    Dank! En de grootte van het buffervat is een rekensom adhv aantal radiatoren en vermogen van de kachel, lees de expertise van de kachelboer? Stel dat zij komen met een buffervat wat dusdanig klein is dat het opgehangen kan worden is dat wellicht nog een optie zat ik te denken. Maar dan heb je het dus wel over de kleinere maten. En mocht dat niet slagen wordt het dus een kleine kachel die het niet te warm zal krijgen, of afzien van het hout cv systeem. Kun je voor mij nog toelichten waar de voorkeur voor een open systeem vandaan komt? Ik heb me hier nog niet in verdiept!
     

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    • #12
    Een gasgestookte ketel kun je in 1 x uitzetten als er overhitting dreigt door de gasklep te sluiten.
    Bij een houtcv ketel is het vuur niet in 1x te doven oftewel er blijft warmte toegevoerd worden, dit kan lastig zijn als bijvoorbeeld de stroom uitvalt want er is dan geen circulatie meer met een kokende kachel tot gevolg waarbij de kachel gekoeld moet worden door een klep te openen in de kw toevoer.
    Maar de kachel staat onder druk waarbij er pas kookverschijnselen optreden bij ongeveer 120 graden laat je nu die druk weg vallen krijg je oververhit water met met alle macht stoom wil worden en 1 liter water zorgt voor ongeveer 1600 liter stoom , geloof me dit wil je niet in je huiskamer.
    En wat gebeurt er als er als er nou toevallig een stroomstoring is en er is een defect in je klep of de waterleidingmaatschappij levert geen druk?
    Bij een open systeem is er geen nood als er geen koeling is want er vindt geen drukopbouw plaats en de stoom kan buiten of in een open vat afgeblazen worden
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu