Hoe vulstroken te isoleren en af te timmeren?

Vrij001

  • #1
Beste vaklui/medeklussers,

Ik heb recent al mijn kozijnen vervangen voor nieuwe hardhouten kozijnen samen met een goede kennis(timmerman). Het aftimmeren doe ik echter zelfstandig.
De boel ligt nu nog open en ik wil het graag goed doen. Om het wat te verduidelijken heb ik twee foto's toegevoegd.

Boven mijn kozijnen en tussen mijn kozijnen zit een lege ruimte tot aan mijn dakgoot. Hier zat een strook hardboard tegen aan gespijkerd zonder isolatie.
Nu wil ik isoleren en de boel aftimmeren met garantieplaat 10mm uiteraard behandeld met randsealer.


Ik zit er zelf aan te denken om de ruimte boven de kozijnen te vullen met steenwol en vanaf de binnenkant een dampremmende folie aan te brengen.
Helaas zijn de nieuwe kozijnen puur smaller dan de oude. De balk die de
ondersteuningsbalkjes van de goot draagt, steekt buiten mijn kozijn uit. Dit heb ik al opgevangen door hem uit te vullen met een behandelde grenen lat en bovenin een vuren lat.

Voor tussen de kozijnen wil ik alleen een smalle strook pir plaat aanbrengen zonder dampremmende folie. te kort ruimte voor steenwol. Vervolgens de garantieplaat er tegen aan, zowel boven de kozijnen als tussen de kozijnen.

Alvorens dit dicht te timmeren, wat vragen.

1. Moet ik de bovenkant van de kozijnen die onder de dakgoot liggen nog beschermen met compriband of b.v. pvc folie of is dit niet nodig omdat de strook garantieplaat iets over het kozijn komt te vallen en het kozijn onder de goot ligt?

2. Moet ik de stroken garantieplaat ventilerend aanbrengen ivm mogelijke condensvorming?


3. Nog tips/verbeteringen/aanvullingen?

Bedankt alvast.

 

Marcn88

  • #2
Ipv glas of steen wol pir platen gebruiken ivm bij minder dikte meer isolerend vermogen, naden afpurren
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Zorg dat de waterafvoer in orde is (ook achter je plaatmateriaal). Verder moet plaatmateriaal altijd ventilerend worden geplaatst.
 

Vrij001

  • #4
Marc en Ijkenhout, bedankt voor jullie input.

Ik heb uiteindelijk het bestaande houtwerk afgedekt met dampopen folie en de vulstroken/boeidelen ventilerend aangebracht d.m.v. uitgebeitelde openingen in het regelwerk(tussen boeideel en dampopenfolie in) te maken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu