Hardhouten kozijnen verven

GD1972EvErt

  • #1
Ik ben op dit moment de hardhouten kozijnen aan het opschuuren.
Ik ga vze donkergroen verven. Moet ik op de hardhouten kozijnen ook grondverf aanbrengen?

Zo ja,, dan groen zeker?
bedankt voor de hulp

Evert
 

Fiesiekus

  • #2
Ja, wel grondverf op kaal hout, tenzij je beits of hybrideverf gebruikt: dan geen grondverf. Groene grondeverf ken ik niet; denk dat grijze volstaat.
 

GD1972EvErt

  • #3
Ok, bedankt
 

EGeen

  • #4
Ook goed ontvetten! Vooral met hardhout belangrijk.

Verder bestaat er ook groene of welke kleur dan ook grondverf. Groene volstaat, maar groen is beter.
 

Fiesiekus

  • #5
Wordt die dan speciaal aangemaakt op kleur?
 

GD1972EvErt

  • #6
EGeen

bedankt.
Ik had ook al een vermoeden van groene grondverf, maar nam aan dat Fiesiekus het wel weet,, gezien het groot aantal antwoorde.

ontvetten,, ja,, dat doe ik zeker weten
 

EGeen

  • #7
Ja, Grondverven van DHZ tot proff.vakverf zijn te mengen. Gewoon wit is altijd te mengen in lichte tinten (ook al is het eventueel geen mengverf). Donkere tinten zijn er in de genoemde verven te mengen in mengverf.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Misschien ook wel interessant voor de andere adspirant schilders.

U kunt elke hoogglans aflakkleur die in de kleurenwaaier zit ook als grondverf laten mengen. Let wel: sommige fabrikanten doen dit bij benadering ( afhankelijk van de basis die ze gebruiken op de mengmachine ) andere zitten er heel dicht bij.

Voordeel is dat u minder arbeidsgangen nodig hebt om bij het eindresultaat te komen, zeker bij donkere kleuren.

Wilt u helemaal up-to-date bezig zijn neem dan een thixotrope grondlak. Hij Vult beter dan de coventionele, en de allernieuwste geeft een goed glad oppervlak, vult uitstekend, werkt de schuurkrassen keurig weg smeert als de brandweer en kan 3 jaar overstaan als u bijvoorbeeld even geen tijd heeft om direct af te lakken.

Ik weet dat we hier geen propaganda maken maar een dergelijk revolutionair product wil ik even onder de aandacht brengen. WIJ hebben nu ZO'n kleine 30 liter weeggezet op nieuw en oud werk en inderdaad, zelfs onze zeer kritische beoordeling ( fabrikanten zijn altijd eufories als ze iets nieuws hebben ) kan niet anders zijn dan perfect. En dat Ut Zwolle!
 

EGeen

  • #9
Om nog even off-topic te gaan: Wellicht dat de nadelen van deze type verf dan ook even moeten worden belicht(thixotroop). Want ik ken de producten, maar nog niet zelf mee geschilderd. Kees vertel? Want naar mijn idee is het een stugge dikke verf om te verwerken. Klopt dit en zijn er verder nog aanmerkingen?
 

@juwel120

  • #10
En hoe zit het met de hechting van deze thixotrope grondlak immers hij zal minder diep in het hout trekken en meer op het hout blijven liggen,en is de vochtregulerende werking nog aanwezig?
Verdunde grondverf trekt dieper in het hout/porien
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #11
Je kan ook wat lak (niet te veel) bij de grondverf mengen, de grondverf komt dan de lakkleur wat 'tegemoet'.

Dit als je kant en klare grondverf koopt (bijv. wit of grijs).
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Ik vertel: Om maar even met Dhr. J.C. Cruijff te spreken: "Elk voordeel heb z'n nadeel" > Jammer dat u dit product niet in de praktijk kent. :cry:

"DE PRAKTIJK IS ALTIJD DE BESTE LEERMEESTER, IK NIET" zo sprak mijn schilderleraar 39 jaar geleden. Dit is ook het verschil tussen adviseren en appliceren, ofwel tussen zeggen en doen.

Dit klinkt misschien belerend maar het is niet anders. Wij horen als schilders vaak meningen die op papieren informatie zijn gestoelt en vooral van " horen zeggen van de buurman en vrienden ", terwijl de praktijk anders uitwerkt. Schilderen is een vak wat je net als rijden na het halen van je rijbewijs in de praktijk moet leren.

Zoals ik al schreef kan de fabrikant heel enthousiast doen over zijn producten, maar de schilder is diegene die het product op juiste waarde kan schatten. In een lab sta je lekker droog ( geen regen ) achter het glas ( geen wind ) en bij de CV ( gelijkmatige prettige werktemperatuur).

Nu weet ik dat dit product tot stand is gekomen in zeer nauwe samenwerking met de praktijkschilder. (!)
Niet getreurd voor de DHZ-er! Deze producten verschuiven zich vanzelf naar deze marktsector.

Hr. Juwel 125> thixoptrope producten bevatten een hoger pigment en vulstofpercentage en een uitstekende hechting. Als dit product niet goed hecht, kunt u het zeker geen 3 jaar laten overstaan alvorens af te lakken, wat denkt u zelf?
Dit merkt u als u dergelijke producten gaat schuren. De ondergrond zal minder snel blank worden, de kantendekking ( op afgeronde kanten althans ) is beter waaruit u dus kunt concluderen dat het met de hechting wel goed zit.

Het product verdunnen is falikant fout: u haalt daarmee de eigenschappen van deze verfsoort onderuit door het percentage vaste stoffen verhoudingsgewijs weer omlaag te halen. Thixotrope producten ( misschien ook als praktijk advies voor in de winkel en voor Hr. Juwel125 ) verdunt u dus niet). U roert ze wel zeer goed op voor gebruik.

Ter info: thixotrope producten smeren zeer gelijkmatig uit, hebben een goede vloei en uitstekende hechting mits u de voorschriften voor ondergrondbehandeling in acht neemt. Ze spatten trouwens ook een stuk minder. :mrgreen:
 

@juwel120

  • #13
Zo'n 25 jaar terug waren er ook al van dit soort verven op de markt,lekkere dikke lobbige verf,smeerde als boter en prima dekking,maar op een gegeven moment verdween deze verf ook weer,waarom ze niet voldeden weet ik niet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Zo'n 25 jaar terug waren er ook al van dit soort verven op de markt
Ik denk dat de ontwikkeling dat soort allang ingehaald heeft. :wink:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #15
Thixotrope verven bestaan al meer dan 40 jaar ( zelf nog op kleur gemaakt ) voornamelijk toegepast in de industrie.

Die verven zijn inderdaad niet te vergelijken met de huidige, qua verdunning en bindmiddel dan.

Qua verwerking, en hechting zijn ze NIETS veranderd.

De DHZ markt was in die tijd van ondergeschikt belang. De afname van dit soort producten kwam dus niet van de grond, mede omdat de consument het een vreemde gewaarwording vond: een potje chocoladepasta leek het wel na opening van de bus, maar na heftig roeren werd de inhoud toch weer dik vloeibaar.

Gek genoeg liep een andere (R. Eiglans later Satin ) versie die ook zeer lijvig moest worden opgezet en verder wel dezelfde eigenschappen had als een trein.
 

@juwel120

  • #16
Maar zijn ze wel vochtregulerend deze tixotrope verven,vooral na meerdere dikke lagen zal dat effect mogelijk nihil zijn.
En is de eerste laag nog wel schuurbaar als het hout wat ruw is,immers zo'n dikke laag heeft een langere doorhad tijd nodig om goed te kunnen schuren,lijkt me zo....
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #17
Ja meneer, ze zijn vochtregulerend en goed schuurbaar. Waarom zou u meerdere dikke lagen opbrengen als een thixotrope grondlak al zoveel beter vult en een hogere droge laagdikte geeft??

In een regulier onderhoudssysteem grond u 1 x BIJ. Haalt u alles kaal, dan is 2 x VOLLEDIG gronden mogelijk, maar door de betere vulling van deze verf kunt u volstaan met 1 x gronden. U verkrijgt dan vrijwel evenveel Mu als 2 lagen reguliere grondverf.

Heeft u meerdere dikke lagen aangebracht, dan wordt het tijd om alles kaal te halen zoals de systemen voorschrijven. Immers, hier helpt dan geeft enkele vochtregulerende verf ( :!: )

Het door mij beschreven product dient tevens als voorlak, dus als u 2 lagen aanbrengt heeft u tevens een VOORLAK aangebracht. U moet 20 uur wachten alvorens een nieuwe laag op te brengen. Neemt u die in acht dan kunt u naar hartelust schuren.

Ruw hout moet eerst GESCHUURD worden, mijn beste, alvorens je er grondverf op aanbrengt.
 

@juwel120

  • #18
Duidelijk,dank voor de info.
 

Paul_32

  • #19
Alle hardhouten kozijnen heb ik zelf drie keer in de grondverf gezet. De vakman heeft dat dan tamelijk opgeschuurd, tot een vrijwel gladde ondergrond voor het lakken. Hier en daar zijn kiertjes gedkit en oneffenheden nog bijgeplamuurd. 2 keer in de hoogglanslak gezet. Het tovert een lach op je gezicht elke keer als je ernaar kijkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu